Verkställande direktörens översikt: Den artificiella intelligensens framfart betonar behovet av en uppdatering av upphovsrättslagen

Förra året var ett stabilt och framgångsrikt år för Kopiosto. Vi uppnådde våra mål ekonomiskt och funktionellt. Licensintäkterna följde budgeten och placeringsintäkterna överträffade till och med förväntningarna. Vi höll även kostnaderna inom budgeten.
Nedskärningarna lyfte fram tillväxtpotentialen inom den kreativa branschen till diskussion
Ifjol fördystrades vår verksamhetsmiljö av regeringens stränga spar- och anpassningsåtgärder. De slog hårt mot organisationer, institutioner och enskilda aktörer, konstnärer och yrkesfolk inom den kreativa branschen. Beslutet att halvera kompensationen för privat kopiering träffade Kopiosto och yrkesfolk inom den audiovisuella branschen som vi representerar direkt. Den brutala nedskärningen syns från och med 2026 som en minskning av de upphovsrättsersättningar vi betalar till upphovspersoner och utövande konstnärer inom av-branschen och redan 2025 som en radikal minskning av AVEK:s stödverksamhet.
Nedskärningarna inom den kreativa branschen väckte diskussion om finansieringen av branschen. Samtidigt har vi haft möjlighet att öka förståelsen för tillväxtpotentialen inom den kreativa branschen, som tidvis har fått för lite uppmärksamhet. Finanserna för de kreativa branscherna i Finland uppgår till cirka 17 miljarder euro, vilket motsvarar 3,1 procent av bruttonationalprodukten. Andelen är cirka en (1) procentenhet lägre än genomsnittet i EU-länderna, vilket innebär att vi ännu borde hitta sätt att öka tillväxten.
Den kulturpolitiska redogörelse som färdigställdes i fjol belyser klart kulturens och den kreativa branschens ekonomiska betydelse. I Finlands jämförelseländer ses kulturbranscher och kreativa branscher som tillväxtområden, och de främjas genom politiska åtgärder som motsvarar deras behov.
Utvecklingen och upprätthållandet av upphovsrättslagstiftningen spelar en viktig roll för att den kreativa branschen ska kunna växa. Redogörelsen identifierar upphovsrätten som central inom kulturpolitiken, eftersom den uppmuntrar till att skapa verk och gör det möjligt för värdekedjor att uppstå i den kreativa ekonomin. Redogörelsen ger också noggrant vägda riktlinjer för framtiden, då man i Finland fattar beslut om upphovsrätt och kulturpolitik.
Får man upphovsrättstillstånd för att utbilda artificiell intelligens?
Under 2024 ökade användningen av generativa språkmodeller som utbildats med artificiell intelligens betydligt. Detta tvingade oss att fundera på hur vi som kollektiv förvaltningsorganisation för upphovspersoner och förläggare kan svara på den upphovsrättsliga utmaning som språkmodellerna utgör.
De rättsinnehavare som vi representerar har som mål att skapa ett upphovsrättstillstånd som gör det möjligt att använda verk ansvarsfullt för att utbilda språkmodeller. För detta krävs transparens om vilka verk som används i utbildningen. Kravet på transparens i EU:s förordning om artificiell intelligens medför nödvändig reglering, som visserligen realiseras först på sommaren i år när bestämmelserna om kravet träder i kraft.
Det är klart att artificiell intelligens och upphovsrättsfrågor i anknytning till den är en stor förändringskraft i vår verksamhetsmiljö också under de närmaste åren.
Upphovsrättslagen måste följa med i tiden
Den viktigaste möjliggöraren av verksamhetsförutsättningarna för den kreativa branschen är en modern och fungerande upphovsrättslag. Den partiella reformen av lagen 2023 har sitt ursprung i EU-direktiven. Den utredning som vi genomförde tillsammans med Utbildningsstyrelsen visade att de revideringar som då gjordes i lagen och tillstånden att använda verken gjorde det lättare att använda innehåll ansvarsfullt inom undervisningen. Vi vill åstadkomma liknande förändringar även inom andra samhällsområden.
Reformen av upphovsrättslagen utifrån nationella utgångspunkter har tyvärr ännu inte inletts. Detta försämrar våra möjligheter att erbjuda upphovsrättstillstånd för nya användningssituationer. Vi arbetar dock ihärdigt för att det utvidgade tillståndssystemet, det vill säga avtalslicensen, ännu under denna regeringsperiod ska kunna uppdateras så att det motsvarar moderna behov av användning av verk bättre. Även utvecklingen av kompensationssystemet för kopiering för enskilt bruk kan kräva ändringar i upphovsrättslagen på basis av en utredning som publiceras i början av 2025.
Högsta domstolens dom var en stor besvikelse 2024. Enligt den har upphovsrättsorganisationerna, såsom Kopiosto, inte talerätt i tvistemål i domstol. Denna uteblivna talerätt äventyrar en väl fungerande kollektiv förvaltning av verk i situationer med olovlig användning och utgör ett hinder för rätten till effektiva rättsmedel för yrkesfolk inom den kreativa branschen. Tillsammans med andra upphovsrättsorganisationer söker vi en lagändring för att trygga talerätten.
Mot nya tillståndsprodukter
Utöver att främja ändringsbehoven i upphovsrättslagen är våra viktigaste mål för 2025 att skapa nya tillståndsprodukter. I enlighet med vår strategi strävar vi efter rättvisa ersättningar till yrkesfolk inom den kreativa branschen som vi representerar genom att erbjuda användarna av verken flexibla möjligheter att utnyttja verken med respekt för upphovsrätterna.
Ett konkret steg skulle vara att ge Kopiosto fullmakt till licensiering för utbildning av artificiell intelligens. Vår förening fattar beslut i frågan under våren, varefter vi i samarbete med vår medlemsorganisation skulle samla in de nödvändiga fullmakterna från yrkesfolk inom den kreativa branschen som vi representerar.
Jag vill tacka vår personal för deras hårda arbete för den kreativa branschen och alla våra intressenter för deras samarbete och stöd under 2024. Vi gör även 2025 till ett framgångsrikt år tillsammans!
Valtteri Niiranen
verkställande direktör för Kopiosto
Vi försvarade kompensationen för privat kopiering
År 2024 kämpade vi på många sätt för kompensationen för privat kopiering. Kompensationsavgiften är en ersättning som grundar sig på ett EU-direktiv och lagen och den betalas till yrkespersoner inom den kreativa branschen för att varje medborgare ska få kopiera och lagra verk för eget bruk. Regeringen beslöt att halvera denna kompensation, som är viktig för den kreativa branschen, från 11 miljoner till 5,5 miljoner. Tidigare har 5,5 miljoner euro av medlen från kompensationsavgifterna gått till den kreativa branschen genom Kopiosto och AVEK, som är en del av oss.
Den audiovisuella branschen reste sig för att visa sitt stöd för finansieringen som fördelas via AVEK. Av-arkki och Dokumenttikilta skrev en adress om att trygga AVEK:s verksamhet, som samlade hundratals underskrifter, och europeiska organisationer inom filmbranschen visade sitt stöd för AVEK i form av ett öppet brev. Även internationella upphovsrättsorganisationer vädjade till Finlands regering att återkalla det förödande beslutet att halvera kompensationsavgiften.
På sommaren inledde vi i samarbete med Luovat ry och musikens upphovsrättsorganisationer Teosto och Gramex informationskampanjen Älä anna kulttuurin kadota, där vi krävde att beslutsfattarna skulle bevara en rättvis kompensation för privat kopiering. Precis som AVEK delar även Musiikin edistämissäätiö MES och Centralen för främjande av visuell konst VISEK ut kompensationsavgifter till den kreativa branschen. I kampanjen deltog flera upphovspersoner och evenemang runtom i Finland som fått stöd därifrån.
Kampen mot nedskärningarna fortsatte under hösten bland annat vid AVEK:s evenemang Kasvutarinoita av-alalta, där vi gav mer information om tillväxtförutsättningar och möjligheter inom av-branschen till riksdagsledamöter och assistenter. Vid evenemanget talade AVEK:s direktör Ulla Simonen och vår verkställande direktör Valtteri Niiranen samt filmregissörerna Selma Vilhunen och John Webster.
Trots våra ansträngningar har nedskärningen tyvärr inte dragits tillbaka. Stöden från AVEK kommer därför att minska betydligt redan 2025. Nedskärningen syns i de personliga ersättningar som vi avräknar för skapare av tv-program år 2026.
Vi gjorde samarbetet med våra medlemsorganisationer inom intressebevakning och påverkan ännu tätare
Att skärpa Kopiostos intressebevakning är en av våra strategiska prioriteringar. Vi försöker på ett allt synligare sätt berätta om upphovsrättssystemet som utgör grunden för den kreativa branschen och om behoven av att utveckla det.
En grund för vårt påverkansarbete är att bygga ett tätare samarbete med våra medlemsorganisationer inom intressebevakningen och kommunikationen med beslutsfattare. För detta ändamål lanserade vi Kopiostos intressebevakningsakademi. Målet med akademin, som samlas tre gånger om året, är att stärka vår gemensamma påverkan och stödja våra medlemsorganisationer i deras kommunikation med påverkare.
Vid den första intressebevakningsakademin i juni presenterade vi aktuella teman inom intressebevakning för våra medlemsorganisationer och diskuterade dem. Vid vår andra träff i september fokuserade vi på en politisk lägesöversikt och perspektiv på hur intressebevakning och lobbning kan ordnas i det nuvarande politiska klimatet. Vårt tredje evenemang ordnas i februari, och då bjuds det på utbildning i god praxis för lobbning och påverkan i offentligheten.
Vi utbildade upphovspersoner inom den kreativa branschen och användare av verk
Under 2024 deltog totalt 4 395 yrkespersoner inom undervisningssektorn i våra utbildningar och öppna webbinarier om upphovsrätten. Vi ordnade nästan hundra utbildningar vid läroanstalter och högskolor och träffade användare av våra läroanstaltslicenser som utställare vid nio olika evenemang. Under hösten uppdaterade vi vårt material för läroanstalter, såsom vår licenstavla som visar kopieringslicensens omfattning och vår affisch med en minneslista för upphovsrätten i skolarbeten.
Under hösten berättade våra jurister om Kopiosto-fullmakter i en utbildning för den audiovisuella branschen som genomfördes i samarbete med Audiovisuaalisen alan tekijät Avate, Finlands Dramatiker och Manusförfattare ry, Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO och Skådespelarförbundet. Utbildning om upphovsrättigheter och avtal inom av-branschen ordnades både i Helsingfors och i Tammerfors.
Upphovsrättsersättningar stöder den kreativa branschen
De upphovsrättsersättningar som vi samlar in för kopiering av böcker, tidningar och webbmaterial delas ut till den kreativa branschen genom våra medlemsorganisationer. Olika stipendier, utbildningar och priser understödde kreativt arbete och skapandet av nya verk även år 2024. Stipendier som finansieras genom våra kopieringsersättningar delas årligen ut till över 2 500 upphovspersoner och förläggare, och ersättningarna finansierar omkring 70 inhemska priser inom kultur- och kommunikationsbranschen. Exempelvis Arvid Lydecken-prisets prissumma på 2 024 euro, som delades ut av Suomen lasten- ja nuortenkirjailijat, betalades från ersättningar som vi samlat in. Förra året fick Taru Viinikainen priset för sitt verk Saapastalon Aurora ja pelkojen pelko (2023, WSOY).
Läs mer om hur upphovsrättsersättningarna främjar den kreativa branschen i Finland
Enkäter ger en grund för att utveckla kundupplevelsen
Vi vill säkerställa en utmärkt kundupplevelse. För att bättre förstå våra olika kundgruppers och medlemsorganisationers behov frågar vi dem regelbundet om deras åsikter.
År 2024 gjorde vi en enkät bland yrkespersoner inom av-branschen som får ersättningar från oss. 91 procent av de som svarade på enkäten var ganska eller mycket nöjda med vår kundservice. I svaren framkom särskilt önskemål om tydligare kommunikation om avräkningstidtabellen och utdelningen av ersättningar, och vi har börjat utveckla den.
Enligt vår enkät för medlemsorganisationer från i fjol är Kopiostos medlemsorganisationer i huvudsak mycket nöjda med vår verksamhet och våra tjänster. I enkäten kartlade vi också organisationernas synpunkter på vårt påverkansarbete. Enligt resultaten känner våra medlemsorganisationer till målen för vår intressebevakning och upplever dem som meningsfulla för de branscher de representerar.
Den nya licensbutiken gör det lättare att skaffa kopieringslicenser till företag och organisationer
I slutet av året förnyade vi vår licensbutik, där företag, samkommuner, religiösa samfund och studiecentraler kan skaffa kopieringslicenser för sin personals arbete. Vi informerade våra företagskunder om övergången till den nya licensbutiken i förväg under hösten.
Samtidigt ändrade vi priserna för kopieringslicenser för företagskunder, och framöver kan man också köpa licenser som är i kraft tills vidare. I den nya licensbutiken är det lättare än tidigare att anmäla förändringar som påverkar priset, såsom en ökning av antalet anställda.
Informationskampanj och läromedel om IP-rättigheter
Under sommaren genomförde vi tillsammans med Upphovsrättens informations- och övervakningscentral samt Patent- och registerstyrelsen en kampanj för att öka medvetenheten om IP-rättigheter. Till IP-rättigheterna hör förutom upphovsrätten även industriella rättigheter såsom varumärken, patent och modellrättigheter.
I den tvådelade kampanjen skapade vi först videoinnehåll i sociala medier. Senare, i slutet av sommaren, lanserade vi som en del av kampanjen ett gratis läromedel om IP-rättigheter, som är tänkt att användas i högstadier, gymnasier, yrkesutbildning och yrkeshögskolor.
Bakgrunden till kampanjen var den utveckling som observerats under de senaste åren där antalet kränkningar av IP-rättigheter har ökat bland unga och unga vuxna. Kampanjen genomfördes med stöd från Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO).
År 2024 uppgick våra ersättningsintäkter till totalt 50,1 miljoner euro, vilket är 2,0 % mindre än året innan. De viktigaste faktorerna bakom förändringen var minskningen av antalet användare av nätlagringstjänster samt en minskad kopiering inom utbildningsinstitutioner.
Våra intäkter kom till största delen från användning av audiovisuella verk samt kopiering och användning av publikationer. I intäkterna ingår utöver dessa kompensation för privat kopiering och utlåningsersättning samt anslag för kreativ kultur till AVEK från undervisnings- och kulturministeriet.
Verksamhetskostnaderna var totalt 5,7 miljoner euro, en ökning med 6,8% jämfört med föregående år.
Under tiden mellan insamlingen och avräkningen placeras ersättningsintäkterna i enlighet med den placeringspolicy som godkänts av Kopiostos styrelse. År 2024 var placerings- och finansieringsverksamhetens resultat totalt 1,9 miljoner euro, jämfört med 1,7 miljoner euro föregående år.
Från intäkterna för 2024 överfördes till rättsinnehavarna totalt 46,4 miljoner euro, vilket är 2,5 % lägre än året innan.