I vilka situationer behöver jag en kopieringslicens?
Många webbmaterial och tryckprodukter är upphovsrättsskyddade, varvid man behöver en licens för att kopiera dem och för att sprida eller spara dem digitalt. Samkommuner behöver en egen kopieringslicens för sin personal, eftersom kommunernas kopieringslicensavtal inte omfattar samkommuner, kommunsammanslagningar, företag som ägs av kommunen eller andra företag och organisationer där kommunen är en part. Du kan begära tillstånd för kopiering direkt av materialets upphovspersoner eller förläggare, eller skaffa Kopiostos kopieringslicens.
Samkommunens kopieringslicens gör det möjligt att använda material lagligt i organisationens interna bruk exempelvis när du vill
- kopiera och skanna tidningsartiklar, noter och sångtexter eller utdrag ur böcker, rapporter och andra tryckta publikationer
- kopiera och skriva ut bilder och textmaterial från webben
- distribuera kopiorna som papperskopior eller utskrifter samt per e-post till samkommunens personal
- sammanställa översikter av tidningsartiklar och distribuera dem digitalt eller som papperskopior inom samkommunen
- foga bilder, artiklar och andra textutdrag till en promemoria, presentation eller ett motsvarande internt dokument
- spara kopiorna i samkommunens slutna interna nätverk, exempelvis ett intranät, så att de endast är tillgängliga för organisationens personal.
Att skaffa licens
I vår licensbutik kan du enkelt skaffa en tills vidare gällande licens eller en tidsbunden licens. Licensens pris beräknas enligt samkommunens personalantal (den 1 januari) och baserar sig på våra utredningar av kopieringens mängd och innehåll.
Licensen skaffas alltid för alla anställda vid samkommunen, dvs. varje anställd kan kopiera material inom de gränser som tillåts enligt licensvillkoren. När det gäller utbildningssamkommuner räknas undervisningspersonal inte med i antalet anställda och licensen gäller inte kopiering och användning av kopior i undervisningsverksamhet.
Licensperioden byts alltid kalenderårsvis. Du kan hantera din licens senare genom att logga in i licensbutiken med dina användaruppgifter.
Uppdatering av en tills vidare gällande licens
En tills vidare gällande licens ska uppdateras under perioden 1.11–31.1 om
- samkommunens storleksklass ändras (storleksklasserna är 1–10 eller över 10 anställda)
- licensen har skaffats för ett exakt personalantal för över 10 personer, och personalantalet ändras från det tidigare anmälda med över 20 personer
Om storleksklassen inte ändras eller förändringen är mindre än 20 personer så fortsätter licensen automatiskt att gälla som tidigare och omfattar hela personalen och inga ändringar behöver göras.