Dokumenttielokuvan tuotantotukea sai kulttuurialan konkari ja poliitikko Jörn Donnerin (1933–2020) viimeistä haastattelua käsittelevä elokuva.
”Keskiössä on ainutlaatuinen materiaali Jörn Donnerin viimeisestä haastattelusta, jota hän kutsui epilogikseen. Jörn itsekin tiesi, että hänellä oli enää viikkoja elinaikaa, mikä tekee haastattelusta hyvin erityisen”, kertoo dokumenttielokuvan ohjaaja ja käsikirjoittaja John Webster. Käsikirjoittajana on myös Pirjo Honkasalo.
Haastattelu toteutettiin neljän päivän aikana ja materiaalia syntyi noin kuusi tuntia. Haastattelun lisäksi elokuvassa nähdään Donnerin itse ottamia valokuvia vuosilta 1949–2020.
”Arkistomateriaalin sijaan maailma nähdään Jörnin kameran objektiivin ja silmien kautta. Tavoitteena on ymmärtää häntä paremmin ja päästä lähemmäs sitä, minkälainen ihminen hän oli”, Webster kuvailee. ”Jörn on itse tehnyt pinnakkaisia, joten voimme nähdä kuvausjärjestyksen sekä sen, mitkä hetket ovat olleet hänelle itselleen tärkeitä.”
Tukea sai myös Yleisradion ikonista Kansanradio-ohjelmaa käsittelevä lyhytelokuva. Vuodesta 1979 toimineessa ohjelmassa kuuntelijat voivat osallistua soittamalla puhelinpäivystykseen tai -vastaajaan, kirjeitse tai sähköpostitse.
Elokuvan ääniraita muodostuu radio-ohjelman pohjalta ja kuvallinen aineisto toteutetaan road movie -metodilla ajamalla kesäisen Suomen poikki. Koronaepidemian aikana kuvausmatka toteutetaan kahdella asuntoautolla, jotka toimivat myös työryhmän ”hotellina” ja keittiönä.
”Kansanradio on karnevalistinen ja liikuttava lyhytelokuva suomalaisesta mielenmaisemasta”, elokuvan ohjaaja ja käsikirjoittaja Virpi Suutari kuvailee. ”AVEKin kehittämistuella pääsemme käynnistämään hankkeen, josta olen haaveillut jo pitkään. Tuki auttaa hankalan korona-ajan yli ja pitää taiteellisen työn käynnissä. Kansanradio rocks!”
Dokumentti- ja lyhytelokuville myönnettiin touko-kesäkuussa 346 800 euroa 31 hankkeelle.
Katso elokuvia koskevat tukipäätökset
Mediataiteen tukea sai esimerkiksi Venetsian biennaalin Suomen paviljongissa esitettävä teos, jonka toteuttaa taiteilija Pilvi Takala. Frame Contemporary Art Finland tilaa ja tuottaa Suomen näyttelyn biennaaliin. Joka toinen vuosi järjestettävä biennaali on Framen suurin kansainvälinen hanke.
”Venetsian biennaalissa tuotannot ovat suuria ja kansainvälisiä, jolloin paitsi rahallisella tuella, myös AVEKista saatavalla ammattimaisella tuotantoneuvonnalla on suuri merkitys”, toteaa Framen toimitusjohtaja Raija Koli.
Koronapandemian vuoksi biennaali on siirtynyt vuoteen 2022.
Tukea sai myös taiteilija Anna Erikssonin M – The Rituals of a Lonely Bitch -näyttely, joka avautuu 5.9. Rauman taidemuseossa. Näyttely syventää uusin videoteoksin Erikssonin menestyneen M-esikoiselokuvan (2018) teemoja kuolemasta ja feminiinisestä seksuaalisuudesta.
”AVEKin tuotantotuen ansiosta minulla oli mahdollisuus rakentaa viiden videoinstallaation vaikuttava kokonaisuus, johon olen erittäin tyytyväinen”, Eriksson toteaa.
Mediataiteen tukea myönnettiin 101 400 euroa 34 hankkeelle.