AVEKin DigiDemo- ja CreaDemo-tukien haku oli käynnissä 2.5.–5.8.2022 Hakemuksia saatiin muun muassa kirjallisuuden, musiikin, vaatesuunnittelun, virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden aloilta sekä pelien ja animaatioiden parista.
”Audiovisuaalisen kulttuurin ja median erilaiset muodot olivat hakemusten kirjossa upeasti edustettuina. Mikään tietty kategoria ei noussut selkeästi yli muiden, vaan rahoitusta myönnettiin hyvin erilaisille hankkeille eri puolille Suomea”, toteaa DigiDemon asiantuntijaraatiin kuulunut, Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.
AVEKin DigiDemo- ja CreaDemo-tuilla kehitetään uusia kulttuurisisältöjä, innovoidaan luovan alan tuotteita ja palveluja sekä edistetään kulttuurialan ja muiden alojen välistä yhteistyötä. CreaDemo-raadin asiantuntija, Taideyliopiston vasta käynnistyneen esihautomoprojektin päällikkö Kati Uusi-Rauva pitää hakemusten tasoa erittäin korkeana.
”DigiDemo-tuki on tarkoitettu digitaalisten sisältöjen kehittämiseen, mutta yllätyin nähdessäni, miten moni idea ja konsepti liittyi digitaalisuuteen myös CreaDemo-hakemuksissa. Se kertoo eri alojen kyvystä hyödyntää tehokkaasti ohjelmistoja ja kanavia”, Uusi-Rauva toteaa.
Tukea valeuutisia käsittelevälle tarinapelille sekä 3D-vaatemallistolle
CreaDemo-tukea myönnettiin muun muassa 3D-tulostamista ja vaatteiden valmistamista yhdistävälle hankkeelle. Ground Glam Oy:n Disko Studios -hankkeessa konseptoidaan ja luodaan mallikappaleet 3D-printattuun mallistoon, jossa teknologian mahdollisuuksia hyödynnetään vaatteiden futuristissa muodoissa.
”AVEKin tuki mahdollistaa uuden valmistusteknologian, 3D-printtauksen, kokeilemisen vaatteiden sekä kenkien valmistuksessa”, kiteyttää Ground Glamin toimitusjohtaja Tuomas Puolakka.
DigiDemo-tukea myönnettiin muun muassa journalismia ja valeuutisia käsittelevälle Local News with Cliff Rockslide -pelille. Entisen toimittajan, pelisuunnittelija ja tietokirjailija Juho Kuorikosken ideoimassa humoristisessa tietokonepelissä pelaaja työskentelee uutistoimittajan kamerahenkilönä kuvaten uutistilanteita ja oppien samalla toimittajan työstä. Pelissä tavoitteena on mukaansatempaavan ja hauskan tarinan kertomisen lisäksi harjaannuttaa pelaajia hankkimaan tietoa sekä varmistamaan tiedon oikeellisuus.
”Entisenä toimittajana olen huolissani nykyisestä mediailmastosta ja ihmisten medialukutaidosta. Pyrin pelin kautta esittelemään, miten journalisti hankkii tietonsa ja varmistaa niiden paikkansapitävyyden. Kyseessä on ensisijaisesti viihdepeli, mutta se sisältää tällaisen kansanvalistuksellisen kerroksen, jota ei kuitenkaan hierota pelaajien naamaan”, Kuorikoski kuvailee.
AVEKin myöntämää tukea Kuorikoski kuvailee ensiarvoisen tärkeäksi. Se edistää pelattavan prototyypin kehittämistä, jotta peliä voidaan tarjota julkaisijalle.
”Tukea on tarkoitus käyttää käsikirjoitusavun hankkimiseen sekä 2D-grafiikkaan. Nämä ovat äärimmäisen tärkeitä elementtejä pelille, joka on ensisijaisesti tarinapeli”, Kuorikoski toteaa.
Tutustu vuoden 2022 CreaDemo- ja DigiDemo-tukipäätöksiin
CreaDemo ja DigiDemo
DigiDemo on tuotekehitystuki, joka on tarkoitettu uusien audiovisuaalisten tai muiden kulttuurisisältöjen ja niiden kerronnan muotojen kehittämiseen. CreaDemo-tukea myönnetään tuotekehityshankkeisiin, joissa etsitään uusia luovien alojen ja kulttuuriyrittäjyyden tuote- tai palveluinnovaatioita. Tavoitteena on synnyttää luovaan osaamiseen perustuva tai sitä hyödyntävä uusi tuote, menetelmä tai palvelu.
Tuet rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadulla erityismäärärahalla, joka puolittui vuonna 2021 pelitoiminnan voittovarojen vähentymisen vuoksi. Tukipäätöksistä vastaa kaksi asiantuntijaraatia.
DigiDemon asiantuntijaraatiin kuuluivat tänä vuonna Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen, peliasiantuntija Taina Myöhänen ja Ylen Luovien sisältöjen ja median päällikkö Antti Hirvonen. CreaDemon asiantuntijaraatiin kuuluivat Taideyliopiston projektipäällikkö Kati Uusi-Rauva, Humakin asiantuntija Leena Janhila ja Punda Brands Oy:n toimitusjohtaja Petteri Kolinen. AVEKista molemmissa asiantuntijaraadeissa toimi tuotantoneuvoja Milla Moilanen.