Luovat alat ovat korvaamattoman tärkeitä Suomen talouden kasvun, työllisyyden sekä koko yhteiskunnan kehityksen kannalta. Tämä on se sanoma, jota olemme vieneet eteenpäin viesteissämme päättäjille sekä kuulemiseen hallitusneuvotteluissa.
”Tarvitaan iso joukko teoksia ja tekijöitä, jotta joku nousee kaupalliseen menestykseen. Etukäteen ei voida arvioida, mikä teos tai kuka tekijä menestyy. Menestys on massan sivutuote – siksi jokainen teos on tärkeä”, toteaa johtajamme Ulla Simonen.
Luovan alan osuus Suomen BKT:stä, 3,1 %, on suurempi kuin esimerkiksi maatalouden tai paperiteollisuuden osuudet. Kirittävää verrokkimaihin kuitenkin vielä riittää, sillä tekijänoikeuteen pohjautuvien alojen osuus BKT:stä on EU:ssa keskimäärin 4,4 %. Meidän onkin yhdessä tavoiteltava korkeammalle lunastaaksemme luovan alan merkittävän kasvu- ja vientipotentiaalin.
Näemme, että seuraavat toimet ovat välttämättömiä tukemiemme kulttuuri- ja taidealojen sekä ylipäätään suomalaisen luovan talouden kasvun edistämiseksi:
- Säilytetään lain edellyttämä korvaus yksityisestä kopioinnista nykyisellä 11 miljoonan euron tasolla.
- Palautetaan luovien alojen ja digitaalisten sisältöjen tuotekehityksen ja palveluinnovaatioiden rahoitus (DigiDemo-, CreaDemo- ja CreMa-tuet) vuoden 2020 tasolle.
- Laajennetaan kotimaisten av-tuotantojen rahoituspohjaa. Otetaan käyttöön AVMS-direktiivin mahdollistama mediapalvelun tarjoajia koskeva velvoite osallistua Suomessa tuotettavan eurooppalaisen sisällön rahoittamiseen. Direktiivin implementointi kotimaiseen lainsäädäntöön tuo uutta rahaa av-alan kasvuun potentiaalisesti 14 miljoonaa euroa.
Tekijänoikeusvarat perustana kotimaisen audiovisuaalisen alan elinvoimalle
Myöntämämme rahoitus on investointia uusien teosten tekemiseen. Samalla se tuo lisää tekijöitä alalle, takaa jatkuvuutta tekijöiden työlle, huolehtii tekijöiden täydennyskoulutuksesta ja kansainvälistymisestä sekä mahdollistaa tapahtumien ja festivaalien järjestämistä. Tukemme kerryttävät verotuloja, vientituloja ja lisäävät tuettujen hankkeiden potentiaalia hankkia sekä kotimaista että kansainvälistä rahoitusta.
Toimintamme kivijalka on yksityisen kopioinnin hyvitys. Se on lain edellyttämää tekijänoikeuskorvausta siitä, että kansalaiset saavat kopioida teoksia yksityiseen käyttöön. Hyvityksen tason säilyttäminen nykyisessä 11 miljoonan euron tasossa, kuten nykyisessä julkisen talouden suunnitelmassa on päätetty, on erittäin tärkeää AVEKin toiminnan vaikuttavuuteen ja jatkuvuuteen ja siten koko av-alan elinvoiman ylläpitämiseksi.
Toimimme osana tekijänoikeusjärjestö Kopiostoa. Audiovisuaalisella alalla Kopiosto maksaa tekijänoikeuskorvaukset henkilökohtaisesti suoraan tv-ohjelmien tekijöille, ja AVEK on huolehtinut välillisen korvauksen jakamisesta tukena tekijöille vuodesta 1987.
”AVEKin myöntämä tuki on tukea tekijöiltä tekijöille: Ne, jotka ovat varoja kerryttäneet eli joiden teoksia on yksityiseen käyttöön kopioitu, auttavat tuen myötä uusia lahjakkuuksia ja tuotantoja. Siten he edistävät alan kasvua ja menestystä”, kuvailee Simonen.
Demotuet edistävät innovatiivista tuotekehittelyä ja yritysten työllisyysmahdollisuuksia
Luovien alojen ja digitaalisten sisältöjen tuotekehitykseen ja palveluinnovaatioihin jakamamme DigiDemo-, CreaDemo- ja CreMa-tuet ovat olleet ainutlaatuisia tuotekehittelyn edistäjinä. Tekemämme kyselyn mukaan lähes 80 % tukea saaneista yrityksistä sai kehittelemänsä tuotteen valmistukseen asti. Yleensä hyvänä prosenttina tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiovaiheesta tuotteeksi edistyville pidetään 10–15 %:n valmistumisastetta.
Myöntämiemme demotukien on todettu toimivan erityisen hyvin alkuvaiheen yritysten ja tuotteiden innovaatioiden edistämisessä laajasti erilaisilla luovilla aloilla. Tuki lisää yrityksen mahdollisuuksia edistää sekä tuotekehittelyään että työllistämistä.
Helmikuisessa TEMin selvityksessä luovien alojen yritystuista todetaan, että nimenomaan AVEKin jakamilla luovien alojen demotuilla on suuri merkitys. Ne toimivat luovien alojen hyvin erityisissä tuotantomalleissa, joihin esimerkiksi TEM:n omien Business Finlandin ja ELY-keskusten instrumentit eivät sovellu.
”Luovat alat ovat etujoukkoa monialaisuudessa. Tämä voi perinteisen siilotutuneen rahoitusajattelun näkökulmasta olla ongelma. Tukirakenteiden täytyy tunnistaa taiteilijoiden edelläkävijätyö, jotta uudet ajatukset ja mahdollisuudet voidaan tuotteistaa. Me AVEKissa olemme olleet digitalisaation edelläkävijä, ensimmäinen tukemassa XR-tekniikoin tehtyjä teoksia ja tuotteita ja nyt yritämme nähdä AI:n ja web 3.0 tarjoamiin mahdollisuuksiin”, kuvailee Simonen.
Olemme jakaneet luoville aloille demotukia opetus- ja kulttuuriministeriön aloitteesta vuodesta 2003. Vuoteen 2020 saakka vuotuinen määräraha oli 1,35 miljoonaa euroa, mutta vuodesta 2021 eteenpäin enää 695 000 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuri- ja taidepolitiikan osaston ehdotuksessa hallitusohjelmaan kuitenkin esitettiin demomäärärahojen palauttamista vuoden 2020 tasoon.
Kotimaisten av-tuotantojen rahoituspohjan laajentaminen tukisi alan kasvua
Haastavassa taloudellisessa tilanteessa kannatamme kotimaisten av-tuotantojen rahoituspohjan laajentamista. Tähän ratkaisuna on tarjolla AVMS-direktiivin mahdollistama mediapalvelun tarjoajia koskeva velvoite osallistua Suomessa tuotettavan eurooppalaisen sisällön rahoittamiseen.
Velvoite ja sen mukanaan tuoma uudistus tuottaa − toteutustavasta riippuen − arviolta 5–14 miljoonaa euroa vuodessa kotimaisten av-tuotantojen hyväksi. Varojen työllistävä ja alaa pandemian jälkeen elvyttävä vaikutus olisi merkittävä.
”Jo 14 maata on ottanut velvoitteen käyttöön Euroopassa. Jos jättäisimme tämän mahdollisuuden käyttämättä, antaisimme aivan turhaa kilpailuetua muiden maiden av-tuotannoille”, muistuttaa Simonen.
Olemme mielellämme mukana ratkaisumallia kehittämässä ja tuomassa Kopioston ja AVEKin yhteisen osaamisen koko av-alan käyttöön.