CreaDemo ja DigiDemo-tuet rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadulla erityismäärärahalla, joka puolittui vuonna 2021 pelitoiminnan voittovarojen vähentymisen vuoksi.
”OKM:n taiteen ja kulttuurin hallitusohjelmatavoitteissa vuosille 2023–2027 tukiin myönnettävää määrärahaa ehdotetaan nostettavaksi takaisin vuoden 2020 tasolle. Toivomme, että näin todella tapahtuu. Suuri hakemusmäärä osoittaa, että tällaisille tuille on luovilla aloilla suuri tarve, eikä määrärahan koko vastaa kysyntää”, toteaa AVEKin johtaja Ulla Simonen.
Konseptituen suuruus on 5 000 €. CreaDemo-asiantuntijaraatiin kuuluva Taideyliopiston projektipäällikkö Kati Uusi-Rauva muistuttaa, että tuella on kokoonsa nähden iso merkitys. Rahoitus mahdollistaa kokeellistenkin ideoiden eteenpäin viemisen ja testaamisen.
”Tällaista idean kehittämisen täsmärahoitusta ei muualta saa. Vuosien aikana on nähty, miten muutamalla tonnilla voi viedä ajatusta kohti tuotetta niin, että jo alkuvaiheen kehittämiseen voi keskittyä ammattimaisesti”, Uusi-Rauva sanoo.
Suuren hakemusmäärän sekä määrärahan niukkuuden vuoksi konseptitukien myöntöprosentti oli pieni. CreaDemoa haki 80 hanketta ja tukea myönnettiin 9 hankkeelle, yhteensä 45 000 €. DigiDemoa haki 100 hanketta ja tukea myönnettiin 13 hankkeelle, yhteensä 65 000 €. Konseptiavustusten haku oli auki 15.2.–11.4.2023.
Tukea ainutlaatuisille ideoille
CreaDemo-tukea myönnetään tuotekehityshankkeisiin, joissa etsitään uusia luovien alojen ja kulttuuriyrittäjyyden tuote- tai palveluinnovaatioita. Tavoitteena on synnyttää luovaan osaamiseen perustuva tai sitä hyödyntävä uusi tuote, menetelmä tai palvelu.
Tämän vuoden hakukierroksella konseptituen hakemuksissa korostui digitaalisuuden laajentamat mahdollisuudet saavuttaa erilaisia kohderyhmiä, mutta mukana oli paljon myös laadukkaita tuotekehitysprojekteja.
DigiDemo on tuotekehitystuki, joka on tarkoitettu uusien audiovisuaalisten tai muiden kulttuurisisältöjen ja niiden kerronnan muotojen kehittämiseen. Konseptitukihakemukset olivat hakukierroksella sisällöllisesti monipuolisia – mukana oli visuaalisia novelleja, pelejä, uudenlaisia animaatioformaatteja ja innovatiivisia äänisovelluksia.
”Hakemuksia tuli paljon, joten kilpailu rahoitettavien hakemusten välillä on kasvanut. Saadakseen tukea idean täytyi olla perustellusti uniikki ja työsuunnitelma huolella mietitty”, toteaa DigiDemo-asiantuntijaraatiin kuuluva Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.
Tukipäätöksistä vastaa kaksi asiantuntijaraatia. CreaDemon asiantuntijaraatiin kuuluvat tänä vuonna Taideyliopiston projektipäällikkö Kati Uusi-Rauva ja Humakin asiantuntija Leena Janhila. DigiDemon asiantuntijaraatiin kuuluvat Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen, peliasiantuntija Taina Myöhänen ja Ylen Luovien sisältöjen ja median päällikkö Antti Hirvonen. AVEKista molemmissa asiantuntijaraadeissa toimii tuotantoneuvoja Milla Moilanen.
Demotukien haku nyt auki
CreaDemon ja DigiDemon demo- ja pilottiavustusten haku on avoinna 11.9. asti. Hakemuksen tulee olla hakujärjestelmässämme haun viimeisenä päivänä klo 16 mennessä. Konseptitukea hakeneet ja saaneet voivat hakea myös demoavustusta, mikäli konseptituki on selvitetty ennen demotukihakemuksen viimeistä jättöpäivää.
Demoavustusten tavoitteena on kehittää sisältösuunnitelma demoksi, prototyypiksi tai pilotiksi, joilla hanke on esiteltävissä esimerkiksi rahoittajille, levittäjille tai jakelijoille kaupallisen mittakaavan tuotantoa varten.
Järjestämme hakemusklinikan verkkotilaisuutena keskiviikkona 16.8. klo 10–12. Tilaisuus on tarkoitettu sellaisille hakijoille, jotka ovat jo aloittaneet hakemuksen tekemisen ja kaipaavat vastauksia konkreettisiin kysymyksiin sen tekemisestä.
Ilmoittaudu hakuklinikkaan 14.8. mennessä
Konseptiavustusten tukipäätökset
CreaDemo
Solantis: Voimavarakehittämö-mallin konseptointi
Voimavarakehittämö-mallin konseptointi lappilaisten yritysten vihreän siirtymän avuksi .
Skidit: Toiminnalliset akustoivat sermit sarjatuotantona
Toiminnallisuutta sisältävä akustoiva ja tilaa jakava sermi julkisiin tiloihin tai kauppakeskuksiin.
2Loops: Osallistava palvelumalli kaupunkien ilmastotyöhön
Skaalattava palvelumalli, joka luo yhteistyötä asukkaiden, kaupungin asiantuntijoiden ja paikallisten toimijoiden välille muotoilun työkaluja hyödyntäen.
Autiokyrö Vilja & työryhmä: Notski (työnimi)
Urbaani nuotiopaikka esittäville taiteille
Maliniemi Fanni & työryhmä: Lapsille suunnattu ympäristöystävällinen lelu ja pukeutumisen apuväline.
OutdoorMonkey -seikkailufiguuri ja arjen apuväline, jonka avulla lapset oppivat pukemaan ulkovaatteet leikin varjolla.
Veromaa Lotta & työryhmä: Tulevaisuuden muoti digitaalisena
Suomalaisen muotisuunnittelun integrointi digitaalisiin ympäristöihin, kuten peleihin ja metaversumiin, tuotannon hiilijalanjälkeä vähentäen.
Kähkönen Jukka: Muotoilulähtöinen ja tekoälyä (Ai) hyödyntävä ketterä työpajakokonaisuus/palvelu organisaatioiden tulevaisuusmuotoilun, visioivan suunnittelun ja konseptien kehittämisen tueksi.
Forss Carolina: Uuden designbrändin suunnitteluun ja malliston tuotekehitykseen
Kodintekstiileihin erikoistuneen muotoilualan brändin kehittäminen uudenlaisen, rohkean ja korkeatasoisen kodintekstiilimalliston kautta.
Saunamäki Eero: Konsertti- ja koulutuskokonaisuus Nokkahuilugurun kehittämiseen
Nokkahuiluguru on konsertti- ja koulutuskokonaisuus, jonka avulla osallistuja löytää innostuksen musiikkiin uudella tavalla oppien myös ryhmätyöskentelyä, keskittymiskykyä, kärsivällisyyttä ja häpeän tunteiden käsittelyä.
DigiDemo
Suharicevs Nikita: Development of MonsterCare Concept and Game Design Document
The support will be used to develop the game concept and create a detailed Game Design Document for the game MonsterCare.
Kuusniemi Silva: Meditaatiomursu – tunnesäätelyä opettava animaatiosarjaformaatti taaperoille ja pienille lapsille
Animaatiosarjaformaatin konseptin kehittämiseen, jossa antropomorfinen eläinhahmo osallistaa taaperoita ja pieniä lapsia (kohdeyleisö 2-5v) mm. hengitys-, venyttely- ja tunteidensäätely-harjoituksiin.
Konttinen Josianne: Grave Regrets
Visuaalinen novelli traumatisoituneesta poliisista, joka tragedian jäljiltä kamppailee synkän todellisuutensa kanssa.
ErfaniJahanbakhsh Ahmad: Moosio
Moosio is a digital character(game) concept based on one of the famous Finland animals Deer/Moose, focusing on introducing a new IP.
Niitamo Ilari: Colorables
Lapsille suunnattu opetuksellinen pelisovellus mobiililaitteille, jossa sukelletaan väriopin sävyrikkaaseen maailmaan.
Pyjama Films Oy: Neo & Teo
Neo & Teo on 10–12-vuotiaille lapsille suunnattu animaatiosarja kriittisestä ajattelusta ja sisaruudesta.
Calm Base Oy: SonicRealm – an innovative audio-based augmented reality game
The support will be used to develop a concept for an audio-only mobile game that utilizes advanced spatial audio technology and AR capabilities of mobile phones and headphones.
Koskinen Matti & työryhmä: Mummosimulaattori
Mummosimulaattori on survival -tyylinen 3d-peli, jossa eletään muistisairaan vanhuksen elämää viikon ajan.
Ilmari Lahti Oy: Pixel Poems
Peli, jossa tehtäviä seuraten luodaan runoja tavuista ja kirjaimista ja liitetään sopiva audiovisuaalinen tausta.
Taivassalo (Harja) Jonne: Hopepunk – new beginning
Hopepunk on anarkistinen strategiapeli,joka on suunnattu myös ihmisille, jotka eivät pelaa strategiapelejä painotuksenaan ihmissuhteet ja draama generoitujen hahmojen välillä.
Talvitie Olivia & työryhmä: Auto Meta l Mayhem (työnimi)
Tietokoneelle ja mobiilialustoille suunnattu videopelikonsepti automatisoitavista robottihahmoista, millä pyritään lisäämään nuorten kiinnostusta loogisen ajattelun ja ohjelmointikykyjen harjoittamiselle.
Takkunen Pyry: Meal Ordeal
Ruokalähettiteemaisen seurapäättelypelin kehittäminen ideatasolta verkkopelikonseptiksi
Valkama Samuli: Ylisukupolvisten traumojen käsittely tarinavetoisen videopelin välityksellä
Tarinavetoisen ylisukupolvisia traumoja tutkivan videopelikonseptin kehittäminen yhteisöllisyyttä hyödyntäen.