Tämän vuoden keväästä asti yksittäiset hakijat, tuotantoyhtiöt ja av-alan keskeiset järjestöt sekä sisarjärjestömme musiikin puolella ovat kaikki yhdessä kanssamme taistelleet yksityisen kopioinnin hyvityksen leikkausta vastaan. Hyvitys on AVEKin rahoituksen merkittävin lähde.
Teimme hyvää ja vaikuttavaa työtä. Meidät on kuultu ja olemme saaneet puolestapuhujia eduskunnan sisältä, mutta tulos ei ole toivotunlainen. Eduskunta ei osoittanut yksityisen kopioinnin hyvitykseen lisäystä joululahjarahoista.
Vuosi 2024 lähenee loppuaan ja näyttää siltä, että se jää AVEKin historiaan viimeisenä vuonna ennen suurta muutosta.
Koska AVEKin tuleva rahoituksen taso on ollut epävarma, jouduimme lokakuun lopussa sulkemaan AVEKin hakujärjestelmän jatkuvan haun osalta. Ratkaisu osoittautui nyt oikeaksi, sillä olemme tämän vuoden jakovaroista voineet tehdä päätöksiä, joista viimeisetkin saadaan tällä viikolla hakijoille. Erillisellä rahoituksella toimivien Kehittämön ja Mediaradan osalta päätökset tehdään ensi vuoden puolella.
Teoshakemuksia on tänä vuonna tullut ennätyksellinen määrä. Olemme käsitelleet tänä vuonna 678 teostuen hakemusta, kun viime vuonna vastaava luku oli 535. Lokakuun lopussa tuotantoneuvojilla oli päätettävänä 225 teostuen hakemusta eli reilut 30 % koko vuoden hakemuksista. He ovat selvinneet kuluneiden viikkojen urakasta ja päätökset saadaan hakijoille kohtuuajassa. Ikävää on se, että päätöksistä valtaosa on kielteisiä ja moni jää tuetta, koska tukivarat eivät yksinkertaisesti riitä.
Haluan muistuttaa jokaista hakijaa siitä, että hylkäys ei ole kannanotto sinun osaamiseesi ja potentiaaliisi tekijänä tai tulevan teoksen hyvyyteen tai huonouteen.
Lokakuun lopussa yksin käsikirjoitustuessa oli 100 hakemusta päätettäväksi. Olin hakemusruuhkaa helpottamassa esilukemalla käsikirjoitushakemuksia. On selvää, että näillä hakemusmäärillä hyviä hakemuksia valitettavasti jätetään tukematta. Käsikirjoitustukien läpimenoprosentti painui noin viiteen.
Haluan muistuttaa jokaista hakijaa siitä, että hylkäys ei ole kannanotto sinun osaamiseesi ja potentiaaliisi tekijänä tai tulevan teoksen hyvyyteen tai huonouteen. Kaikkien muiden päätösperusteidemme lisäksi nyt painottui erityisesti juuri tämän hakemuksen kiireellisyys ja pyrkimyksemme tukea vuoden mittaan useita eri tekijöitä. Kun ensi vuonna pääsemme aloittamaan uudelleen tukien jakamisen, aloitamme sen henkilökohtaisista apurahoista.
Hakemusten suuren määrän takia emme ehdi antaa palautetta ennen vuoden vaihdetta, samoin sopimusten teko menee tammikuulle. Palautetta voi pyytää hakemuksen kautta viestinä hakujärjestelmässä.
Perjantaina 13.12. koko hakujärjestelmämme meni toistaiseksi kiinni. Odotamme nyt tietoa siitä, miten puolitettu yksityisen kopioinnin hyvitys opetus- ja kulttuuriministeriössä jaetaan eri toimijoille ja mikä on vuoden 2025 jakovarojemme osuus. Tässä odottelussa voi mennä hetki aikaa.
Emme pyörittele peukaloitamme tällä odotusajalla.
Opetus- ja tiedeministeri Sari Multala asetti selvityshenkilön arvioimaan mahdollisia toteutustapoja hyvityksen järjestämiseen direktiivin edellyttämällä tavalla ja niin, että hyvityksen taso olisi riittävä. Olemme vastanneet selvityshenkilölle meidän eli Kopioston ja AVEKin kannan siihen, miten hyvitys tulisi jatkossa järjestää.
Budjettipohjainen tie on kuljettu loppuun. Siitä huolimatta, että nykyistä lakia asetettaessa selvästi ilmaistiin, ettei tukea voi käyttää budjetin tasapainottamiseen, näin juuri on tehty. Sen lisäksi budjetin kautta hyvityksen maksajiksi joutuvat myös ne, jotka eivät kopioi. Kopiointi artefaktilta toiselle on jokseenkin kadonnut, sen sijaan kopioinnin tavat ovat kasvaneet ja muodot muuttuneet edellisen lain asettamisen jälkeen. Kopioinnista luovalle alalle aiheutunut haitta on entistäkin suurempi.
Uskon vahvasti siihen, että vaikka vähän sammutetuin lyhdyin tuemme työtänne muutaman seuraavan vuoden, voimme järjestelmäuudistuksen myötä tehdä sitä entistä paremmin ja vakaammin edellytyksin seuraavat vuosikymmenet.
Kantamme on, että hyvitys pitäisi kerätä tallentamiseen käytettävien laitteiden myynnistä, kuten tehdään muissa EU-maissa. Tariffin tulisi myös paremmin ottaa huomioon kopioinnista aiheutunut haitta. Henkilökohtaisten korvausten lisäksi laissa pitäisi määritellä prosenttiosuudella välillisten korvausten eli edistämissäätiöiden kuten AVEKin, Musiikin edistämissäätiö MESin ja Visuaalisen taiteen edistämiskeskus VISEKin kautta takaisin alalle tuleva tuki uusien teosten tekemiseen ja sitä kautta uuden korvauksen kerryttämiseen.
Hyvityksen puolustamiseen ja sen vaikutuksista päättäjille kertomiseen teiltä alalta saadut hienot lausunnot AVEKin työn merkityksestä ovat suuri apu. Olen niistä kovin kiitollinen ja usein vuoden aikana ollut myös liikuttunut. Osoittamanne tuki on ollut meille merkittävää ja tärkeää.
Saimme Dokumenttikillalta Vuoden dokumenttielokuvateon palkinnon tästä tehdystä työstä. Haluaisin kuitenkin osoittaa sen palkinnon teille kaikille, jotka olette meidän kanssamme työtä tehneet. AVEKin tekee tarpeelliseksi teidän työnne. AVEK ei ole itseisarvo, teidän tekemänne luova työ on. Uskon vahvasti siihen, että vaikka vähän sammutetuin lyhdyin tuemme työtänne muutaman seuraavan vuoden, voimme järjestelmäuudistuksen myötä tehdä sitä entistä paremmin ja vakaammin edellytyksin seuraavat vuosikymmenet.
Hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta.
– Ulla Simonen, AVEKin johtaja