Arilyn on teknologiayritys, joka kehittää lisätyn todellisuuden eli AR:n (augmented reality) ratkaisuja virtuaalisen tarinankerronnan ammattilaisille. Toiminta on suuntautunut erityisesti median, markkinoinnin ja viihteen kentälle.
Yritys sai pian perustamisensa jälkeen AVEKilta luovien alojen kehittämishankkeille suunnattua CreaDemo-tukea. Tuki myönnettiin Virtual AR Gallery -hankkeelle, jossa gallerioille ja taidekentälle tehtiin tutkimus alan tarpeista ja kiinnostuksesta hyödyntää lisättyä todellisuutta. Yhteistyö taiteilijoiden ja kulttuurikentän kanssa onkin ollut yksi tärkeä osa yrityksen toimintaa alusta asti.
”Kulttuurialan kanssa tehty yhteistyö on meille tärkeää, koska siellä on paljon luovia ihmisiä, joten sieltä tulee paljon uusia keksintöjä ja ajatuksia siitä, miten lisättyä todellisuutta voisi käyttää. Yhteistyö on hedelmällistä”, Emmi Jouslehto toteaa.
Arilynissa viihde ja tapahtumat ymmärretään laajasti. Se sisältää esimerkiksi teatterit, elokuvat, tv-sarjat, tapahtumat ja galleriat. Tapahtuma voi olla museokäynti tai vaikkapa ostoskeskukseen tehty AR-elämyspolku.
”Meille on tärkeää, että AR herättää tunnekokemuksen sekä kiinnostuksen palata tapahtuman tai muun palvelun äärelle”, Jouslehto kuvailee.
AR-teknologialla voidaan tuoda lisäarvoa kävijälle tapahtuman tai elämyksen eri vaiheissa. Ensinnäkin sillä voidaan syventää itse elämystä. Esimerkiksi luontoteemaisessa tapahtumassa valokuvaseinä onkin elossa: kävijän ympärillä näkyy liikkuvia metsän eläimiä, ja hän voi ottaa Arilynin sovelluksen kautta kuvan, jossa ne näkyvät.
Tällä hetkellä AR:n avulla pääsee esimerkiksi tutustumaan Pariisin digitaalisen arkiston taideteoksiin virtuaalinäyttelyssä, jossa voi kulkea teosten keskellä. Kyseessä on Arilynin museoille ja gallerioille tarjoama palvelu, jolla voi toteuttaa helposti oman virtuaalinäyttelyn.
Kaikkiin elämyksiin AR ei välttämättä tuo lisäarvoa, ja Arilynissa pohditaankin jokaisen tapahtuman kanssa tarkasti, mihin kohtaan lisätty todellisuus parhaiten soveltuu. AR voi olla tärkeässä osassa myös ennen tapahtumaa tai sen jälkeen.
”Pääset esimerkiksi kurkistamaan, mitä on tulossa tai voit osallistua kilpailuun. Jos jollain asialla on fanipohja olemassa, niin AR soveltuu siihen hyvin. AR:n avulla voi tarjota fanille jotain uniikkia, joka ei joka paikassa tule vastaan.”
AVEKin tuki antoi alussa vauhtia
Jouslehdon oma into AR-teknologiaa kohtaan kumpuaa jo lapsuuden kiinnostuksesta tarinoihin, fantasiamaailmoihin ja scifiin.
”Pidin esimerkiksi Narnian tarinoista ja Liisa Ihmemaasta, tarinoista, joissa todellisuus yhtäkkiä muuttuu. Scifi on kiehtonut minua myöhemminkin. Kun mielikuvituksen päästää valloilleen, ihmiset pystyvät kehittämään ihan uudenlaisia asioita maailmaan”, Jouslehto pohtii.
Arilynin tarina alkoi vuonna 2013, kun Jouslehto ja silloin samassa teknologiayrityksessä työskennellyt Otto Laurila sekä musiikkialalla työskentelevä Laurilan lapsuudenystävä Otso Kähönen alkoivat pohtia uuden yrityksen perustamista. Laurila toimii nykyisin Arilynin teknologiajohtajana ja Kähönen on yrityksen luova johtaja.
Yritys on saanut AVEKilta useamman kerran tukea erilaisten toiminnallisuuksien kehittämiseen, mikä on mahdollistanut aina tiettyyn projektiin keskittymisen. Esimerkiksi Ateneumin kanssa Arilyn kehitti CreMa-tuen avulla museoihin soveltuvaa taideportaalia, jossa pystyisi kävelemään lisätyn todellisuuden keskellä ja samalla tutkimaan taidetta.
Ensimmäinen tuki yrityksen alkuaikoina lisäsi uskoa siihen, että oli lähdetty oikealle tielle.
”Se oli sellainen sysäys, saimme vauhtia ja uskallusta. Tuki mahdollisti meille myös sen, että pystyimme tekemään esimerkiksi taiteilijayhteistyötä heti alkuun. Niin saimme liikkeelle oman kehitystyömme liittyen siihen, minkälaisia asioita haluamme tehdä AR:n avulla.”
Pariisin museot avasivat tänä keväänä digitaaliset arkistonsa, joista on viety tuhansia teoksia Arilynin virtuaalinäyttelyyn. Vieraile näyttelyssä täällä.
Teksti: Iina Saarinen
Kuva: Riitta Supperi