Vuoden 2018 aikana AVEK käsitteli 1062 tukihakemusta, joista tukea myönnettiin 475:lle. Lyhyt- ja dokumenttielokuville tukea myönnettiin yhteensä 1,5 miljoonaa euroa ja mediataiteelle 0,5 miljoonaa euroa, josta Mediarata-tuen osuus oli 188 000 euroa.
Audiovisuaalisen ilmaisun eri osa-alueiden kehittämiseen suunnattiin Vieteri-kehittelytukena 125 000 euroa. Lisäksi AVEK jakoi kansainvälistymistukea 224 000 euroa, koulutusapurahoja ja kurssitukea 177 000 euroa sekä audiovisuaalisen kulttuurin tukea 151 000 euroa. Luovien alojen DigiDemo-tukea myönnettiin yhteensä 0,7 miljoonaa euroa ja CreaDemo- ja CreMa-tukea sekä LIFT Pitch -palkintoja yhteensä 0,5 miljoonaa euroa.
Luovien alojen tuet perustuvat opetus- ja kulttuuriministeriön AVEKille osoittamaan valtionavustukseen. Muut AVEKin myöntämät tuet rahoitetaan yksityisen kopioinnin hyvitykseen osoitetuista varoista.
Dokumentti- ja lyhytelokuvat kiinnostavat kansainvälisesti
Vuoden aikana sai ensi-illan monta AVEKin tukemaa dokumenttielokuvaa, jotka myös kilpailivat kansainvälisillä festivaaleilla. Näitä ovat muun muassa ohjaaja Juho-Pekka Tanskasen Barcelona tai kuolema, joka kuvaa paperittomien siirtolaisten kamppailua, Martti Kaartisen ja Niklas Kullströmin G.J.Ramstedin maailma sekä Inka Achtén ohjaus Miehen malli. Ohjaaja H.T Partanen teki Kansalaissota 100 vuotta teemaan liittyvän dokumentin Silta. Arto Haloselta valmistui Takaisin valoon, dokumentti ihmiskaupasta. Mediassa huomiota herätti Virva ja Vuokka Kuntun ohjaama lyhyt dokumenttielokuva Star Shaped Scar. Ohjaaja Catarina Diehlin lyhyt animaatiodokumentti Vihaisen äidin tunnustuksia kilpaili Sheffieldin kansainvälisellä dokumenttielokuvafestivaalilla.
Kansainvälisiä yhteistuotantoja, joissa suomalainen tuottaja on vähemmistötuottajana, valmistui useampia, muun muassa tanskalainen Queen of Hearts (suomalainen tuottaja Filmimaa) ja eestiläisten ohjaajien Raimo Jõerandin ja Kiur Aarman RODEO (suomalainen tuottaja Kinocompany). Vuonna 2018 työn alla olleiden uusien yhteistuotantojen odotetaan valmistuvan vuonna 2019.
AVEKilta tukea saaneet lyhytelokuvat saivat huomiota kansainvälisillä festivaaleilla. Mikko Myllylahden erään talvi-illan arvaamattomia tapahtumia kuvaava lyhyt fiktio Tiikeri kilpaili Cannesin elokuvajuhlilla ja Ilja Rautsin lyhyt kauhukomedia Helsinki Mansplaining Massacre palkittiin lukuisilla festivaaleilla eri puolilla maailmaa. Reetta Aallon ohjaama Sintti puolestaan kuvaa aikuisten maailmaa lapsen silmin.
Mediataiteelle kansainvälistä tunnustusta
AVEKin tukema mediataide oli näyttävästi esillä kotimaisissa taidemuseoissa ja kansainvälisillä festivaaleilla. Pilvi Takalan laaja takautuva näyttely avautui Kiasmassa ja samalla saivat ensiesityksensä uudet mediataideteokset The Stroker ja Admirer. Näyttelyn läpäisevänä teemana olivat yhteisöjen kirjoittamattomat säännöt. Eija-Liisa Ahtilan empatiakykyä käsittelevä hybriditeos Mahdollinen rakkaus oli esillä Mäntän Serlachius-museossa. Adel Abidin näyttelyssä Ateneumissa nähtiin myös hänen uusi, rodullistamista kritisoinut videoteoksensa Cleansing.
Anton Nikkilän elokuvallinen, mutta ilman elokuvaamista toteutettu mediataideteos Literal Translations sai ensi-iltansa Oberhausenin lyhytelokuvajuhlilla. AVEKin aiempina vuosina tukemat mediataideteokset, kuten Jonna Kinan Arr. for A Scene, Sami van Ingenin Polte ja Jan Ijäksen Waste-sarja, keräsivät tunnustuksia lukuisilla kansainvälisillä elokuva- ja mediataidefestivaaleilla. Helsingin keskustakirjaston Oodin avajaisissa nähty Sami Jahnukaisen ohjaama ja Donkey Hotelin tuottama virtuaalitodellisuusteos Inside Outside Finland on sekin saanut AVEKilta mediataidetukea.
AVEK-palkinto myönnettiin Saara Ekströmille, jonka uusin teos Body All Eyes oli esillä Galleria Sinnessä. AVEKin ja Espoon modernin taiteen museo EMMAn yhteistuotantotuen sai Juhana Moisanderin ihmisen ryhmäkäyttäytymistä käsittelevä teos Ethology of a Man. Teos nähdään EMMAssa maaliskuussa 2019.
Hanketuet kehittävät alaa
Perustoiminnan ohella käynnistyi useampi, keskenään erilainen hanke yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa.
WEBISODI on online-alustoja hyödyntäville sarjadraamoille kohdennettu käsikirjoitustuki. Tukea saivat kuusi tuotantoa, joiden työn tuloksia odotellaan valmistuviksi toukokuussa 2019. Draaman lyhyttä kerrontaa kehittävässä Yhden yön juttu -hankkeessa käynnistyi syksyllä kolme tuotantoa, jotka valmistuvat nekin keväällä 2019.
Dokumenttielokuvan vaikuttavuustyön tuki toteutettiin toisen kerran, ja tukea sai kolme kampanjaa. Lyhyen kerronnan dokumenttihanke Short Form 2 toteutui sekin toisen kerran, tällä kertaa neljällä tuotannolla. Short Form 2:n teokset valmistuvat vuoden 2019 aikana.
Kolme kertaa toteutetusta LOIKKA-hankkeesta valmistuu uusi tanssielokuva keväällä 2019.
Kesällä 2018 aloittanut FINDOC on uusi täydennyskoulutuskonsepti, jossa työpajakoulutuksen kautta sparrataan kotimaisia ohjaaja–tuottaja-pareja kansainvälistymään. Koulutus toteutuu yhteistyössä EDN – European Documentary Networkin ja Rakkautta & Anarkiaa / Finnish Film Affairin kanssa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksella toteutettu Mediarata-tuki oli jaossa toista kertaa ja se myönnettiin kuudelle mediataidetta tuottavalle tuotantoyhtiölle. Osa edellisvuoden Mediarata-hankkeista ehti jo päätökseen. Niiden puitteissa valmistui muun muassa Fantomaticon tuottama, Hanna Haaslahden osallistava mediataideteos Captured, joka oli esillä Watermans-galleriassa Lontoossa.
Lisätietoja:
Tuotantoneuvoja Outi Rousu, AVEK, 045 7731 1770, outi.rousu(at)avek.kopiosto.fi
Mediataiteen tuotantoneuvoja Tuuli Penttinen-Lampisuo, AVEK, 044 790 0343, tuuli.penttinen-lampisuo(at)avek.kopiosto.fi
Pääsihteeri Juha Samola, AVEK, 040 513 9305, juha.samola(at)avek.kopiosto.fi