Videon, veistosten ja installaatioiden parissa työskentelevä Reija Meriläinen sai syyskuussa 2019 AVEK-palkinnon, joka on 15 000 euron arvoinen tunnustus luovasta työstä. Palkintoraati kiitteli Meriläisen terävää ja omaperäistä näkökulmaa.
”AVEK-palkinto oli upea ja yllättävä kunnianosoitus, josta olen ylpeä. Lisäksi olen aiemmin saanut AVEKilta projektiapurahan Survivor-peliteokseni tuotantoon, mikä oli todella arvokas apu teoksen aikaansaamiseksi”, Meriläinen kertoo.
Arkielämän sosiaalisia tilanteita ja niiden valta-asemia heijasteleva Survivor oli esillä osana Kiasman ARS17-näyttelyä vuonna 2017−2018. Pelillinen taideteos on hyvä esimerkki Meriläisen monipuolisesta työskentelystä, jossa yhdistyy usein fyysinen ja digitaalinen ilmaisu. Ruumiilliset ja materiaaliset aistimukset linkittyvät sosiaalisiin jännitteisiin ja valtarakenteisiin.
”Tällä hetkellä minua kiinnostavat kasvit, erityisesti epifyyttiset, puita pitkin kasvavat trooppiset viherkasvit. Lisäksi olen vähän pakkomielteisen ihastunut Legend of Zelda – Breath of the Wild -peliin”, taiteilija kuvailee. Hän ammentaa inspiraatiota usein populaarikulttuurista: peleistä, YouTubesta, meemeistä ja tositelevisiosta.
Populaarikulttuurin rinnalla esille pääsevät yhteiskunnalliset aiheet: ”Temaattisesti työstän tällä hetkellä aiheita, jotka liittyvät traumaan ja sen vaikutuksiin. Kuten aiemmissa töissäni, sosiaaliset rakenteet ja rakenteellinen väkivalta kiinnostavat minua aiheina edelleen.”
Tekijänoikeuksiin Meriläinen suhtautuu kahtalaisesti. Yhtäältä hän taiteilijana arvostaa tekijän oikeuksien suojelemista, mutta toisaalta tekijänoikeuskysymykset tuntuvat joskus rajoittavan omaa tekemistä. ”Tekijänoikeudelliset lait ja normit ovat auttamattoman hitaita mukautumaan netin kiihdyttämään appropriaatio- ja meemikulttuuriin, johon itsekin teoksissani joskus viittaan”, Meriläinen sanoo.
Taiteilijan ammatti sisältää vapautta, epävarmuutta ja uuden oppimista
Meriläisen töitä on esitetty ryhmänäyttelyissä Suomessa sekä ulkomailla, ja hänellä on ollut myös useita yksityisnäyttelyitä, kuten EN GARDE Helsingin HAM-galleriassa ja Faint Turun Galleria Å:ssa osana 8. Turku Biennaalia.
”Luovalla alalla työskentely on vapaata ja omaehtoista, mutta epävarmaa”, Meriläinen summaa. Projekteja ja tulonlähteitä on hankala ennustaa pitkälle etukäteen. Oman taloudellisen tilanteen suunnittelu, budjettien laatiminen ja esimerkiksi apurahojen hakeminen ovat iso osa taiteilijan työtä. ”Se on välillä turhauttavaa ja toivoisi, että voisi enemmän keskittyä itse taiteen tekemiseen.”
Omaehtoisuus ja vapaus näkyvät esimerkiksi siinä, ettei tarvitse työskennellä omien arvojen kanssa ristiriidassa olevien asioiden parissa. ”En tietenkään voi irrottautua täysin ympäröivästä yhteiskunnasta. Minun ei kuitenkaan tarvitse olla palkkatyössä voittoa tavoittelevalle yritykselle tai työskennellä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa en tule toimeen”, hän pohtii.
Lisäksi taiteilijan työ on Meriläiselle luonteva tapa ilmaista itseään ja kommunikoida muiden kanssa. ”Voin työni kautta uppoutua minua aidosti kiinnostaviin juttuihin. Opin jatkuvasti uutta ja se on innostavaa.”
Tällä hetkellä hän työstää uutta video- ja veistosmuotoista teoskokonaisuutta sekä helmikuussa 2020 esitettävää Fabulous Muscles -esitystä yhdessä Emmi Vennan ja Erno Aaltosen kanssa. ”Teen esitykseen puvustuksen sekä veistoksellisia lavastuselementtejä”, Meriläinen kertoo. Fabulous Muscles -esitys saa ensi-iltansa 14.12.2020 Mad House Helsingissä, Teurastamolla.
Teksti: Iina Saarinen