CreaDemo-tukea luovan alan tuotekehityshankkeisiin saivat muun muassa Matti Niveksen We Jazzin artistikiihdyttämö ja Arkkitehtitoimisto Stefan Ahlmanin demo äänimaisemaksi, joka helpottaa näkövammaisten liikkumista julkisessa tilassa.
”Kaiken kaikkiaan kevään DigiDemo- ja CreaDemo-hauissa tuli esiin laadukkaita sisältöjä ja monipuolisia uusia avauksia”, tuotantoneuvoja Milla Moilanen kertoo. ”Rahoituspolun alkuun sijoittuvat tuet tuntuvat olevan luovien alojen yrityksille merkittäviä.”
DigiDemo-tuella Herra Hakkarainen, Gifteen ja Buthole Biscuits hakevat kansainvälistä yleisöä
Tämänkertaisessa DigiDemo-haussa oli mukana useita vahvasti kansainvälisyyttä hakevia ja toteuttavia hankkeita. Taiteilija Mauri Kunnaksen Doghill Productions sai DigiDemo-tukea Herra Hakkaraisen kirjojen digitalisoimiseksi. ”Nyt toteutettavassa demohankkeessa kirjojen visuaalinen mittakaava ja henki pyritään siirtämään mahdollisimman tarkasti 3D-ympäristöön. Tehtävä on haasteellinen sekä aikaa vievä, koska 3D-tekniikka poikkeaa kuvitustekniikastani melko paljon”, kertoo Mauri Kunnas. ”Demohanke tulee toimimaan pohjana myös kansainväliset mitat täyttävälle animaatiosarjalle ja Herra Hakkaraiseen perustuville mobiilipeleille”, Kunnas paljastaa.
Kikattavasta Kakkiaisesta tunnettu Gigglebug Entertainment tekee uutta gif-animaatioon perustavaa Gifteen-lastensarjaa. ”Aiomme luoda ensimmäisen lasten viihdebrändin, joka tuli tunnetuksi gif-animaatioiden kautta. On erittäin mielenkiintoista olla uuden jakelumuodon ensimmäisessä aallossa mukana, etenkin kun jo ensimmäiset omat kokeilumme ovat saaneet miljoonittain katselukertoja”, kertoo Gigglebugin toimitusjohtaja Anttu Harlin. ”Saamamme DigiDemo-tuki mahdollistaa ketterän pilotoinnin, jossa tavoitamme suoraan yleisön. Gif-reaktioita ei ole koskaan ennen käytetty lastensarjan lähtökohtana. Viihde-alan arvoketjut ovat mullistuksessa, ja jos osaat tavoittaa yleisön, olet vahvoilla”, Harlin sanoo.
Kansainvälisesti toimiva elokuvan, sovellusten, suoratoistovideon ja kustannustoiminnan kautta tarinankerrontaan keskittyvä Kaiken Entertainment on tekemässä uutta Butthole Biscuits -nimistä animaatiota. ”Butthole Biscuits on räväkkä, mutta elämää rakastava tarina viidestä keksipurkin hyljitystä keksistä. Nuorille suunnattu animaatiosarja julkaistaan ensin YouTubessa, vaikkakin tavoitteena on lanseerata sarja pidemmässä muodossa myöhemmin myös muille alustoille”, kertoo Kaiken Entertainmentin tuottaja Ulla Junell. ”DigiDemo-tuki mahdollistaa tämän levitystavaltaan perinteitä rikkovan pilotin tekemisen.”
Kevään DigiDemo-haussa tukea myönnettiin 30 hankkeelle 115 hakemuksen joukosta. Konseptisuunnittelutukea sai 13 hanketta yhteensä 39 000 euroa. Demo- ja pilottitukea myönnettiin 17 hankkeelle, yhteensä 330 000 euroa.
CreaDemo-tukea saanut We Jazzin Artistikiihdyttämö konseptoi luovan prosessin osa-alueita
We Jazz Oy sai CreaDemo-tukea musiikin alan toimijoille suunnatulle artistikiihdyttämölle. Hanke tähtää pysyvään tapaan tarjota erilaisia management-palveluita musiikkiartisteille ja muille luoville toimijoille. ”Pilotissa tutkimme käytännön tuotantotyön vaiheita ja pyrimme parantamaan luovan tuotannon tekemistä sekä artistin kykyä tunnistaa omat tarpeensa ja kehityskohteensa. Hankkeen lopputuloksena on palvelukokonaisuus, josta löytyvät kaikki tarpeelliset tukitoiminnot artistille alustavasta projekti-ideasta valmiin lopputuotteen kansainväliseen jakeluun asti”, We Jazzin toimitusjohtaja ja taiteellinen johtaja, Matti Nives kertoo. ”CreaDemo-tuki on meille yrityksenä erittäin tärkeä ja auttaa meitä kehittämään toimintaamme merkittävästi. Uskon, että hankkeen myötä saamme aikaiseksi jotain, joka edesauttaa uusien tapojen syntymistä musiikin ja taiteiden alalle laajemminkin.”
Muita CreaDemo-tukea saaneita olivat mm. yhteiskunnallisesti vaikuttavaa designia tuottava Board Members Oy:n Jalla Board sekä Artorio Oy:n yhteistyössä Lapin Taiteilijaseuran kanssa pilotoima Art&Meet -palvelu, joka kohtauttaa matkailijat ja paikalliset taiteilijat.
CreaDemo-haussa tukea sai yhteensä 21 hanketta 58 hakemuksen joukosta. Konseptiavustuksia myönnettiin 14 hankkeelle yhteensä 42 000 euroa ja demo-, proto- ja pilottiavustuksia 7 hankkeelle yhteensä 158 000 euroa.
Seuraava hakuaika lokakuussa ja kevättalvella
DigiDemo-tuen jakamisesta päätti asiantuntijaryhmä, jonka jäseniä ovat konsultti Markus Leikola, johtaja Kati Uusi-Rauva ja Aalto-yliopiston Media Factoryn johtaja, professori Philip Dean. CreaDemo-päätökset teki asiantuntijaraati, jonka muodostavat yrityskonsultti Helena Pekkarinen, asiantuntija Pekka Rantala BusinessFinlandista sekä asiantuntija, FM Riitta Heinämaa. AVEKin tuotantoneuvojana molemmissa tuissa toimi Milla Moilanen.
DigiDemo-tuen tavoitteena on edistää mielekkäiden kulttuurisisältöjen ja -palveluiden kehittämistä, parantaa alalla toimivien yritysten tuotekehitysmahdollisuuksia sekä vastata digitalisoituvan yhteiskunnan kulttuuripoliittisiin tavoitteisiin. CreaDemo-avustukset on tarkoitettu luovien alojen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämishankkeiseiin.
Sekä DigiDemo että CreaDemo -tuet perustuvat opetus- ja kulttuuriministeriön AVEKille osoittamaan vuotuiseen määrärahaan. Vuonna 2018 DigiDemo-määrärahan suuruus on noin 800 000 euroa ja CreaDemon noin 550 000 euroa.
DigiDemon seuraava hakuaika päättyy 31.10.2018. CreaDemon seuraava hakuaika on kevättalvella 2019.
Hakemukset tehdään AVEK-hakujärjestelmässä. Hakukriteereihin voi tutustua AVEKin verkkosivuilla, www.kopiosto.fi/avek/digidemo ja www.kopiosto.fi/avek/creademo
Tukipäätökset
AVEKin nettisivuilla on nähtävillä DigiDemon tukipäätökset ja CreaDemon tukipäätökset