AVEKin DigiDemo-, CreaDemo- ja CreMa-tuet rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadulla erityismäärärahalla, joka puolittui vuodelle 2021 pelitoiminnan voittovarojen vähentymisen vuoksi. Määrärahan puolittumisen takia 31.3. päättynyt hakukierros oli tämän vuoden ainoa. Tukipäätöksistä vastaa kaksi asiantuntijaraatia.
”Pelialan hakemusten lisäksi mukana oli useita laadukkaita tv- ja animaatiosisältöjä sekä palvelukonsepteja”, AGMAn johtaja, DigiDemo-asiantuntijaraadin Kati Uusi-Rauva kuvailee hakukierrosta.
Myös CreaDemo- ja CreMa-tukien hakemukset tulivat laajasti eri toimialoilta. Hankkeiden sisällöt ja tavoitteet vaihtelivat toisistaan paljon. ”Myöntämispäätöksissä koetettiin löytää hakemusten joukosta erityisen elinkelpoiset, innovatiiviset, hyvin valmistellut ja yhteiskunnallisesti kiinnostavat hakemukset”, kertoo Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen CreaDemo- ja CreMa -asiantuntijaraadista.
Vaikka tukirahaa oli jaossa puolet vähemmän, tukea haettiin lähes yhtä paljon kuin aiempina vuosina kaikissa vuoden hauissa yhteensä. Hakemuksia tuli 292, ja tukea haettiin noin 4,4 miljoonaa euroa eli noin seitsemän kertaa enemmän kuin mitä oli mahdollista myöntää. Asiantuntijaraatien mukaan määrärahan leikkaus konkretisoitui nyt, kun monia hyviä hakemuksia jouduttiin hylkäämään varojen vähyyden vuoksi. Määrärahan jatkosta ei ole tietoa.
Kolinen korostaa, että tuki on elintärkeä aloittaville yrityksille. Mahdollisuus kokeiluun on uniikkia näissä tuissa, ja siten ne edistävät uuden liiketoiminnan syntymistä Suomeen. ”CreaDemo on tärkeä tuki yrityksille ja muille toimijoille erityisesti toiminnan alkumetreillä. Ilman tämän tyyppisiä tukimuotoja hienot innovaatiot ja ideat jäävät helposti pöytälaatikkoon, eivätkä ne ole lisäämässä työpaikkoja ja hyvinvointia Suomeen”, Kolinen toteaa.
Uusi-Rauva painottaa hänkin tukien ainutlaatuisuutta tuotteiden ideointivaiheen mahdollistajana. ”DigiDemo on ollut ainoa rahoitus, jota voi saada jo hankkeen ideointivaiheessa. Mahdollisuus kokeiluun on antanut tekijöille ymmärrystä idean ja myöhemmin tuotteen kaupallisesta ja kansainvälisestä potentiaalista”, Uusi-Rauva toteaa. ”Lisäksi tuki on mahdollistanut demotuotteen luomisen testaamista varten. Sisältöliiketoiminnassa tällä on iso merkitys, sillä sisältöä on vaikea täysin sanallistaa. Käytännön demo tai proto kertoo paljon enemmän esimerkiksi tuotetta jatkossa rahoittaville tai sisäänostoista päättäville.”
Alkukeväästä AVEK toteutti kyselyn vuosina 2017–2019 DigiDemo-, CreaDemo- ja CreMa-tukea saaneille yrityksille. Vastaajat arvioivat tuen merkityksen korvaamattomaksi.