CreaDemo ja DigiDemo-tuet rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadulla erityismäärärahalla. AVEKin johtaja Ulla Simosen mukaan tuet koetaan tärkeiksi ja niitä haetaan paljon.
”Suuri hakijamäärä kertoo tuen tarpeesta ja kehittämisinnosta luovilla aloilla. Siitä huolimatta erityismäärärahaa on aiemmin leikattu merkittävästi”, Simonen kertoo viitaten kolmen vuoden takaiseen määrärahan puolittumiseen, jota perusteltiin pelitoiminnan voittovarojen vähentymisellä.
”Tuet ovat jatkuvasti leikkausuhan alla, vaikka hakemukset ovat vuosi vuodelta laadukkaampia ja hakijoiden määrä vain jatkaa kasvuaan.”
Jo vuodesta 2006 tukien asiantuntijaraateihin kuulunut luovien alojen liiketoiminnan asiantuntija Kati Uusi-Rauva on nähnyt tuen vaikutukset alaan. Tänä vuonna CreaDemo-tuen asiantuntijaraatiin kuuluvan Uusi-Rauvan mukaan tuki on merkittävä mahdollistaja liiketoiminta- ja tuoteinnovaatioille luovilla aloilla.
”Tuen kannustamana on työllistetty koulutettuja luovien alojen ammattilaisia ja perustettu yrityksiä sekä aktivoitu asiakaskenttää yhteistyöhön. Tukisummien ei alkuvaiheen tuotekehityksessä tarvitse olla erityisen suuria, merkittävää on mihin tuki suunnataan ja millaiset tavoitteet kehitysprojektilla on”, Uusi-Rauva kertoo.
Hakemusmäärän suuruuden ja määrärahan niukkuuden takia konseptitukea myönnettiin vain murto-osalle hakijoista. CreaDemoa haki 87 hanketta ja tukea myönnettiin 8 hankkeelle, yhteensä 40 000 €. DigiDemoa haki 148 hanketta ja tukea myönnettiin 12 hankkeelle, yhteensä 60 000 €. Konseptiavustusten haku oli auki 26.2.–5.4.2024.
DigiDemo pelialalle ainutlaatuinen tukimuoto
DigiDemo on tuotekehitystuki, joka on tarkoitettu uusien audiovisuaalisten tai muiden kulttuurisisältöjen ja niiden kerronnan muotojen kehittämiseen.
”Tänä vuonna kilpailu oli todella kovaa, joten hakemuksien kulttuurista ja kerronnallista uutuusarvoa, toteutussuunnitelman realistisuutta ja hakemuksen sopivuutta konseptirahoitukseen arvioitiin tällä kierroksella tarkasti”, kertoo DigiDemo-tuen asiantuntijaraatiin kuuluva peliasiantuntija Taina Myöhänen.
Konseptitukikierroksella peliala oli laajasti edustettuna, ja hakemusten joukossa oli esimerkiksi elokuviin pohjautuvia pelihankkeita. Myöhäsen mukaan hakemusten suurta määrää selittää DigiDemon merkityksellisyys pelialalla, sillä julkista tukea sisällöntuotantoon ei saa muualta.
”Tämä voi olla monille pelintekijöille ainoa mahdollisuus kehittää eteenpäin luovaa ideaa, joka ei nojaa olemassa oleviin peli-ideoihin tai monetisaatiomalleihin. Ilman luovuutta ja rohkeita kokeiluja ei synny seuraavaa hittipeliä”, Myöhänen sanoo.
DigiDemon asiantuntijaraatiin kuuluvat Myöhäsen lisäksi Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen ja Ylen Luovien sisältöjen ja median päällikkö Antti Hirvonen.
CreaDemo-hakemuksissa näkyi tarve kehittää yritysten kilpailukykyä
CreaDemo-tukea myönnetään tuotekehityshankkeisiin, joissa etsitään uusia luovien alojen ja kulttuuriyrittäjyyden tuote- tai palveluinnovaatioita. Tavoitteena on synnyttää luovaan osaamiseen perustuva tai sitä hyödyntävä uusi tuote, menetelmä tai palvelu.
”Luovien alojen sisällä on nyt iso tarve kehittää kilpailukykyä ja vahvistaa osaamista – se näkyi selkeästi joissakin hakemuksissa, joissa haettiin tukea erilaisiin yhteisöalusta- ja valmennuskonsepteihin. Pienyrittäjät alalla kokevat tehtäväkseen lähteä tukemaan alan kehittämistä itse, eivätkä vain ole kehittämisen kohteena”, Uusi-Rauva toteaa.
Tukipäätöksistä vastaavaan asiantuntijaraatiin kuuluvat Uusi-Rauvan lisäksi Humakin asiantuntija Leena Janhila ja LINK Design and Development Oy:n strategisen muotoilun johtava konsultti Petteri Kolinen. Sekä CreaDemo- että DigiDemo-asiantuntijaraadeissa toimii lisäksi AVEKin tuotantoneuvoja Milla Moilanen.
Demotukien haku aukeaa maanantaina 20. toukokuuta
CreaDemon ja DigiDemon demo- ja pilottiavustusten haku on avoinna 20.5.–6.9.2024. Hakemuksen tulee olla hakujärjestelmässämme haun viimeisenä päivänä klo 16 mennessä. Konseptitukea hakeneet ja saaneet voivat hakea myös demoavustusta, mikäli konseptituki on selvitetty ennen demotukihakemuksen viimeistä jättöpäivää.
Demoavustusten tavoitteena on kehittää sisältösuunnitelma demoksi, prototyypiksi tai pilotiksi, joilla hanke on esiteltävissä esimerkiksi rahoittajille, levittäjille tai jakelijoille kaupallisen mittakaavan tuotantoa varten.
Konseptiavustusten tukipäätökset
CreaDemo
Funk On Oy, 5 000 €
Osallistavan muraalimaalaamisen verkkoalusta
Osallistavan muraalimaalauksen verkkoalusta mahdollistaa isojen ryhmien osallistamisen muraalimaalausten suunnitteluun ja toteutukseen.
UMEMORI TOSHIKO, 5 000 €
Chojiro saunatakki
Japanilaista kimonoperinnettä ja suomalaista saunakuluttuuria yhdistävän vaatteen kehittäminen
Huttunen Inna, 5 000 €
The Magical Forest
Researching and designing a groundbreaking concept of an entertainment product, centered around immersive theatre and experiential art
White Socks Collective Osuuskunta, 5 000 €
TILA
TILA Sthlm tarjoaa suomalaisille brändeille alustan ja tilan Tukholmassa. Hankeessa etsitään uusia innovaatioita luovien alojen yrittäjyyden tuotteissa tai palveluissa. TILA Sthlm yhdistää suomalaiset suunnittelijat, taiteilijat ja luovat ammattilaiset ruotsalaisiin yrityksiin ja kuluttajiin.
Vasantola Pekko, 5 000 €
Dataistien kollektiivi: Mediataiteilijat palveluna
Mediataiteilijoiden taiteellista ja teknistä osaamista tarjoavan palvelumallin kehittämiseen.
Mum’s Good With Goods Oy, 5 000 €
Mum’s uuden tuotteen tuotekehityshanke, joka tukee vastuullisesti käsintehdyn Apple Watch-rannekkeen ideointia, tuotteistamista ja markkinoille saattamista.
VALOSA, 5 000 €
Älyvalopelit leikkikentille -konsepti
Hankkeella luodaan tekninen konsepti leikkikenttien pelillisen älyvalaistuksen rakentamiseksi.
Sanctos Oy, 5 000 €
Blanks.fi -skaalautuvan kotimaisen merchandisepalvelun konseptointi
Kotimaisen vaatetuotannon konseptointi, jonka tavoitteena on tuottaa yrityksille ja yksityisille asiakkaille helposti lähestyttävä ja ympäristöystävällinen vaihtoehto sekä printti- että merchandisetuotteille.
DigiDemo
Wright & Co Oy, 5 000 €
Reaalimaailmassa kuvattujen dokumentaaristen sisältöjen reaaliaikainen näyttäminen tietokonepelimaailmoissa.
Reaalimaailmassa reaaliaikaisesti tallennettujen dokumentaaristen elokuvallisten kohtausten tuominen ja esittäminen reaaliaikaisesti avoimiin tietokonepelimaailmoihin ja rakennettuihin virtuaalimaailmoihin.
Dreamloop Games Oy, 5 000 €
Alma video game
To develop the concept of a video game adaptation of a story from an upcoming movie with the same name, about a young girl in Finland during World War II who gains superpowers and sets out to the front lines to save her father.
Resistance Games Oy, 5 000 €
Creating a Game Concept for a Movie Franchise
The goal of the project is to create a game concept for the movie franchise Hevireissu (Heavy Trip). Our goal is to create a compelling game concept that fits the movie’s themes and lets the player live their own heavy metal dream.
Yum & Wow Oy, 5 000 €
Avatarit Areenalla
Cosplayn alakulttuureihin sukeltava tv-ohjelmaformaatti, jossa osallistujat tuottavat virtuaaliset mocap-animoidut 3D-avatarit ja virtuaalisen lavastuksen yhteistyössä kuvataideterapeutin ja visualistien kanssa ja kilpailevat niillä mielikuvituksellisimman esityksen palkinnosta.
Nuorteva Veera, 5 000 €
Avaruusdiplomatiapelin suunnittelu ja dokumentaatio työnimellä ”Pick Me! – in Space”
“Pick Me! – in Space” avaruusdiplomatiapelin suunnitteleminen ideasta valmiiksi konseptiksi sekä suunnitteludokumentin kirjoittaminen.
Mysteeri Experience Oy, 5 000 €
Cartography – A map-making game
Cartography is a first-person exploration game, where the player is tasked to map out an unknown, mysterious island. By using sentient flora as mapping instruments, the player inspects the legacy of their map-making family tradition through post-colonial viewpoint.
Hassinen Olli, 5 000 €
T1D Buddy – Ykköstyypin diabetekseen sairastuneiden lasten virtuaalinen kaveri, joka motivoi hyvän hoitotasapainon opettelemiseen haasteiden avulla.
Veijola Veli-Matti, 5 000 €
Viscosity
Toiminta tarkkuushyppely peli, joka yhdistää reaaliaikaisen nestesimulaation ja liike-energian hallintaan pohjautuvan liikkumisen.
Depictum Osk, 5 000 €
Bear Bones
Bear Bones on hahmovetoinen cozy-puzzle-peli, jonka omalaatuinen huumori ja hellyyttävät eläinhahmot rohkaisevat pelaajaa pohtimaan elämän merkityksellisyyttä.
Roundies Entertainment Oy, 5 000 €
Lapsille ja perheille suunnattu tunnetaitoja kannustavasti kehittävä pelimäinen sovellus ideatasolta applikaatiokonseptiksi.
Makea Games Oy, 5 000 €
Superstrike Concept
Superstrike is the second game in Makeaverse – a family of UGC games. The game is an action sports-oriented shooter.
Heinämäki Tatu, 5 000 €
Electrician – videopeli sähköasentajasta, joka halusi olla cowboy.