DigiDemo-tukea voidaan myöntää demon valmistamiseen, sarjamuotoisen ohjelman pilottijakson valmistamiseen tai konseptin suunnitteluun. Syksyn hakukierroksella konseptisuunnitelmaan avustusta sai 26 hanketta, yhteensä 78 000 euroa. Demo- ja pilottiavustusta sai puolestaan 19 hanketta, yhteensä 347 500 euroa.
”Hakemuksia tuli yhteensä 154 kappaletta eli todella paljon”, AVEKin tuotantoneuvoja Milla Moilanen kertoo. ”Yhtenä isona teemana hankkeissa näkyi ilmastonmuutos, mikä heijastaa ajankuvaa ja tekijöiden pohdintoja maailman tilanteesta.”
DigiDemo on tuotekehitystuki, joka on tarkoitettu uusien audiovisuaalisten tai muiden kulttuurisisältöjen ja niiden kerronnan muotojen kehittämiseen. Tukea myönnetään opetus- ja kulttuuriministeriön AVEKille myöntämästä valtionavustuksesta.
Kulttiperheen arkea, virtuaalitodellisuutta ja runoja keskellä kaupunkia
Yksi pilottituen saajista on Pyjama Filmsin Belzebubs-animaatiosarja, joka kertoo black metal -kultistien arjesta, perhesuhteista, bändikuvioista ja rakkauselämästä. Sarja perustuu JP Ahosen nettisarjakuvaan. ”Tarinoiden keskiössä on tuiki tavallinen saatananpalvojaperhe: isä Sløth, äiti Lucyfer, tytär Lilith ja poika Leviathan ja heidän arkielämänsä jokapäiväiset koukerot – lastenkasvatus, elannon hankkiminen, satunnaiset kulttimenot, mitä nyt voi nuorelta perheeltä odottaa”, Pyjama Filmsin toimitusjohtaja Terhi Väänänen kuvailee.
Sarja sai DigiDemo-tukea 19 000 euroa. ”Tähtäämme Belzebubs-sarjalla kansainvälisille markkinoille, jolloin esittelymateriaalien laatu ja panostus projektin kehittelyyn korostuu. DigiDemo-avustuksen myötä voimme kasvattaa sarjan kehittelybudjettia ja parantaa kilpailuasemaamme maailmalla”, Väänänen kertoo. ”Avustuksen hakuprosessi myös pakottaa positiivisella tavalla pohtimaan sarjan levitykseen ja markkinointiin liittyviä asioita jo projektin alkumetreillä.”
Monissa tukea saaneissa hankkeissa yhdistetään taidetta, lisättyä todellisuutta ja teknologiaa. Demotukea jaettiin esimerkiksi Jestercraftin My Shadow -pelille, jossa yhdistetään virtuaalitodellisuus (VR) ja perinteinen PC-pelaaminen. Pelaajat pääsevät hyppäämään mielikuvitukselliseen fantasia- ja sci-fi-maailmaan. ”DigiDemon avulla pystymme kokeilemaan uuden tyyppistä pelikonseptia ja kehittämään demon, joka on edellytys jatkorahoituksen varmistamiselle esimerkiksi sijoittajilta tai alan julkaisijoilta”, tuottaja Klaus Kääriäinen kertoo. Hanke sai 19 600 euroa tukea.
Demotukea saaneessa Voconautin RunoLabyrintti-hankkeessa ympäristöön reagoivat runot levittyvät Helsingin kaupunkikuvaan. Hanke sai 19 000 euroa tukea. ”Hankkeessa yhdistetään teknologiaa ja spoken word -sanataidetta sekä luodaan täysin uudenlaista kaupunkikulttuuria yhdessä Helsinki Poetry Connectionin kanssa. RunoLabyrintin tarinoita voi kuunnella Voconaut-mobiilisovelluksen kautta, joka julkaistaan vuoden 2020 lopulla”, kertoo Voconautin toimitusjohtaja Tommi Mäki.
”Voconaut haluaa luoda uusia sisältökonsepteja ja kokemuksia, joissa voidaan hyödyntää lisättyä todellisuutta. Siihen tarkoitukseen AVEKin DigiDemo-tuki soveltuu erinomaisesti. Tuen avulla tuomme sanataidetta yhä tunnetummaksi ja yhdistämme sen kaupunkikuvaan tuoreesta näkökulmasta teknologian avulla”, Mäki jatkaa.
DigiDemo-tuen jakamisesta päätti asiantuntijaryhmä, jonka jäseniä ovat konsultti Markus Leikola, johtaja Kati Uusi-Rauva ja Aalto-yliopiston professori Philip Dean. AVEKin tuotantoneuvojana toimi Milla Moilanen.
Katso kaikki DigiDemo-tukea saaneet hankkeet
Lisätietoja:
Milla Moilanen, AVEKin tuotantoneuvoja, milla.moilanen(at)avek.kopiosto.fi, 040 900 9199
Ulla Simonen, AVEKin johtaja, ulla.simonen(at)avek.kopiosto.fi, 09 4315 2384