Videotekniikan esiinmarssi johti kasettimaksujärjestelmän perustamiseen. Silloinen hallitus teki viisaan päätöksen käyttää kootut varat kulttuuripoliittisesti musiikin ja av-teosten tekijöiden yhteisiin hankkeisiin.
Pian AVEKin perustamisen jälkeen tuettavien joukkoon lyhyt- ja dokumenttielokuvien rinnalle otettiin myös mediataide, jonka suurin tukija AVEK on.
AVEKin tuen jäljet näkyivät myös dokumenttielokuvan nousussa 1990-luvulla. Uusi rahoittaja elokuvasäätiön rinnalla ja Ylen dokumenttiprojektin kehittäminen loivat tälle otollisen maaperän.
”Silloin Suomessa tehtiin ehkä maailman parhaita dokumentteja. Taso ei ole siitä laskenut, mutta kilpailua on nyt enemmän”, Juha sanoo.
Tulevaisuudessakin AVEKin kaltaiselle ketterälle kulttuurin tukijalle on tarvetta. Uusi elokuvan rahoitusta koskeva laki näyttää betonoivan Elokuvasäätiön roolin elokuvakulttuurin tukijana, jolloin tarve muiden kuin pitkien elokuvien tuelle korostuu.
”Opetus- ja kulttuuriministeriössä on onneksi ymmärretty hyvin yksityisen kopioinnin hyvityksen luonne. Kyse on tekijöille kuuluvista korvauksista, joiden käytöstä tekijät itse päättävät. Valtion ohjaus on ollut hyvin maltillista.”
Teksti: Anne Hänninen / Cocomms
Kuva: Suvi-Tuuli Kankaanpää