Jonna Kina on kuvataiteilija, joka työskentelee erityisesti filmi- ja ääniteosten sekä installaatioiden, veistosten ja valokuvien parissa. Kinan teoksia on ollut esillä useissa museoissa, taidenäyttelyissä ja festivaaleilla. Viime vuonna Berliinin elokuvajuhlilla esitettiin Kinan teos Akiya.
Tänä vuonna Berlinalessa on Kinan lyhytelokuva After Life followed by Red Impasto Jar (2021) AV-arkin levittämänä. Kahdesta osasta koostuva teos on saanut AVEKilta mediataiteen kohdeapurahaa.
Molempien osien teemana on tuonpuoleisuus, jota käsitellään muinaishautojen arkeologisten ja laittomien kaivausten kautta. Elokuvan ensimmäisessä osassa, After Lifessa nähdään maisemia ja ihmisen louhimien luolien suuaukkoja kallioseinämässä.
”Teoksessa kuvasin faliskeille kuuluneen muinaisen Narcen alueen nekropoliksen hautakammioiden raunioita sekä ympäröivää luontoa”, Kina kertoo.
Luolat olivat käytössä noin 800–300 eaa., ja sijaitsevat likimain 40 kilometriä Roomasta pohjoiseen. Kina tutustui arkeologiseen kohteeseen, kun oli lähistöllä Mazzano Romanossa residenssissä vuonna 2017.
Vuonna 2015 hautakammiot löydettiin ryöstettyinä, mikä on tyypillistä syrjäisillä seuduilla sijaitseville arkeologisille kohteille. Muinaisten hautojen ryöstäminen ei ole ongelma pelkästään moraalisesta näkökulmasta, vaan samalla katoaa myös arvokasta tietoa.
”Vaikka jotkin esineet myöhemmin löytyisivät, menetetään löytökonteksti, jolla on arkeologiassa suuri merkitys”, Kina toteaa.
Niin kävi myös noin 2500-vuotiaalle ruukulle, joka on Kinan elokuvan jälkimmäisen osan pääroolissa. Red Impasto Jar -teoksessa vanha rikkoutunut ruukku pyörii motorisoidulla alustalla. Rikkinäinen ruukku on sementoitu oletettavasti koristeeksi talon rakenteisiin ennen kuin se päätyi museoon.
”Teoksen keskiössä on muinainen ryöstetty hautaesine, joka on oletetusti alun perin tarkoitettu käytettäväksi tuonpuoleisessa elämässä. Tahdoin käsitellä tuon metaforisen artefaktin olemusta ja sen tarinaa osana uutta teosta”, Kina kertoo. Teos on toteutettu yhteistyössä italialaisen Museo Archeologico Virtuale di Narce (MAVNA) -museon kanssa.
Berlinale tarjoaa uusia kohtaamisia ja mahdollisuuden verkostoitua
Koronan takia Berliinin elokuvajuhlat järjestetään kahdessa osassa. Ammattilaisosuus European Film Market järjestetään verkossa 1–5. maaliskuuta, ja yleisönäytöksiä suunnitellaan kesäkuulle. Suomessa After Life followed by Red Impasto Jar tulee esille huhtikuussa Helsinki Contemporary -galleriaan kaksikanavaisena installaationa osana Kinan näyttelyä.
”Uuden teoksen esittäminen Berlinalessa merkitsee paljon, ja on suuri kunnia tulla valituksi ohjelmistoon. Festivaali tarjoaa kansainvälistä näkyvyyttä sekä yhteistyön Arsenal – Institut für Film und Videokunstin kanssa”, Kina toteaa.
Tänä vuonna osallistuminen Berliinin elokuvajuhlille tapahtuu pääosin virtuaalisesti. Silti kansainvälinen tapahtuma tarjoaa alan tekijöille tärkeitä kokemuksia ja mahdollisuuden verkostoitua.
”Festivaali on huomioinut verkostoitumisen kuraattoreihin, työntekijöihin sekä kollegoihin erilaisilla tapahtumilla ja keskustelutilaisuuksilla, joihin osaan myös yleisö voi osallistua. Vaikka tapaamiset tapahtuvat virtuaalisesti, tuo festivaali mukanaan mahdollisuuksia ja uusia kohtaamisia, jotka voivat muodostua merkityksellisiksi.”
After Life followed by Red Impasto Jar -teoksen työryhmä:
Jonna Kina (ohjaus, käsikirjoitus, leikkaus), Ville Piippo (kuvaus), Jonathan Fuhrer (äänisuunnittelu), Orlando Cerasuolo (arkeologinen asiantuntija), Gregoire Rousseau (elektroninen neuvonantaja), AV-arkki – Centre for Finnish Media Art & Arsenal – Institut für Film und Videokunst (levitys), Museo Archeologico Virtuale di Narce – MAVNA, Mazzano Romano (yhteistyökumppani)
Jonna Kinan näyttely After Life Helsinki Contemporary -galleriassa 9.4.–2.5.2021.
Haastattelu: Iina Saarinen
Kuvat: After Life followed by Red Impasto Jar / Jonna Kina (2021)