Elokuvantekijä Juho Fossi osallistui syksyllä käsikirjoituskoulutukseen, jossa omasta kauhu- tai trillerielokuvan ideasta rakennettiin 6–8 sivun juonitiivistelmä (eng. outline). Kahdeksan viikkoa kestäneelle verkkokurssille osallistui noin 50 käsikirjoittajaa ja elokuvantekijää ympäri maailman. Kurssilla Fossi kehitti Bloodwood-kauhuelokuvaprojektiaan, jota hän käsikirjoittaa yhdessä käsikirjoittaja Avi Heikkisen kanssa.
”Monet kurssin osallistujat tuntuivat hahmottelevan ensimmäistä pitkää elokuvaansa. Uskon kurssin hyödyttävän kuitenkin myös kokeneempia tekijöitä, sillä sen parhaita puolia oli tiivis yhteistyö oman mentorin kanssa, joka kommentoi tekstiä läpi kurssin”, Fossi kuvailee.
Mentoreina toimi käsikirjoituksen ammattilaisia, joista monilla oli kokemusta erityisesti kauhuelokuvien parissa työskentelystä. Omaa mentoriaan ei saanut valita, vaan ne arvottiin osallistujille kurssin alussa.
Mentoroinnin lisäksi työskentely tapahtui luentojen ja jokaviikkoisten kotitehtävien muodossa, joilla omaa projektia työstettiin eteenpäin. Muiden kurssilaisten kanssa keskustelu ei verkkokurssilla ollut luonnollisesti aivan helppoa, mutta kanavia vuorovaikutukselle kuitenkin löydettiin.
”Luentojen aikana ja kurssin omien nettisivujen foorumin kautta pystyi kommunikoimaan muiden kanssa. Projekteja ei kuitenkaan jaettu kurssilaisten kesken, eikä toisten projekteja siten kommentoitu. Kurssin jälkeen perustettiin yhteinen Facebook-ryhmä.”
Käsikirjoittaja, ohjaaja ja kirjailija Owen Egerton vastasi kurssin luennoista, joilla kauhuelokuvaa lähestyttiin esimerkiksi historiallisesta, hahmojen kehittämisen sekä tarinan rakentamisen näkökulmasta. Luennoilla keskustelun pohjana toimivat kauhugenrelle merkittävät elokuvat. Teokset oli mahdollista katsoa valitsemanaan ajankohtana yksin tai reaaliaikaisesti yhdessä Egertonin ja muiden kurssilaisten kanssa.
Kurssissa haastavinta oli Fossin mukaan loppupuolen tiukentunut työskentelytahti, kun omaa projektia uudelleenkirjoitettiin useamman kerran ja kotitehtävää oli siksi paljon.
”Kurssille hakevan kannattaa varautua työskentelemään tehokkaasti, sillä aikataulut olivat tiukkoja ja jos kotitehtäviä ei palauttanut ajoissa, saattoi jäädä ilman mentorin kommentteja”, Fossi kertoo.
Kurssille haettiin Sundance-instituutin verkkosivuilta. Hakemukseen tuli liittää muun muassa kuvaus omasta projektista, esittely itsestä tekijänä sekä perusteluja sille, miksi koki koulutuksen oman työn kannalta tarpeelliseksi. Kokonaisuudessaan Fossi koki kurssin antavan hyviä valmiuksia oman projektin kehittämiseen eteenpäin.
”Suosittelen kurssia erityisesti kaikille kauhuelokuvien ideoita ja käsikirjoituksia työstäville kirjoittajille”, Fossi toteaa.