Yli-Annala on valmistunut Helsingin Kuvataideakatemiasta vuonna 1996 ja suorittanut jatko-opintoja sekä opettanut muun muassa Kuvataideakatemiassa ja Aalto-yliopistossa, jossa hän tekee myös väitöskirjatyötään Elokuva- ja lavastustaiteen laitokselle. Hän on työskennellyt videotaiteen parissa 1990-luvun alusta alkaen. ”Taideopiskeluni 1980-luvun lopulla aloittaneena voisin nyt AVEKin tavoin viettää 30-vuotisjuhlaani taiteen parissa”, Yli-Annala sanoo.
Videotaiteessaan Yli-Annala liikkuu sujuvasti genrerajojen yli, lainaa ahkerasti muilta medioilta ja hyödyntää viittauksia kirjallisiin teoksiin, filosofiaan ja poliittisiin ilmiöihin. ”Teokset ovat runollisia olematta kauniita ja kuvaus on koreografista. Tekninen toteutus on low techiä, eikä hieman omalaatuiselta huumoriltakaan vältytä, olkoonkin, ettei sitä myöskään alleviivata”, AVEK-palkinnon raati kuvailee Yli-Annalan tyyliä lausunnossaan.
Raati nostaa esiin Yli-Annalan huhtikuussa pitämän retrospektiivin Kasvuromaani WHS Teatteri Unionissa. Nelituntinen esitys vuosien 1993 ja 2017 välillä valmistuneista liikkuvan kuvan teoksista tuntuu Yli-Annalan omien sanojen mukaan hänen päätyöltään taiteilijana. Retrospektiivi, jossa Yli-Annala esitteli 17 teostaan neljän eri teeman alla, oli raadin mukaan osoitus Yli-Annalan taiteelle luonteenomaisesta monipuolisuudesta. ”Teostensa kautta taiteilija kertoi yhtenäisen tarinan, jossa hän paitsi viittasi itse kokemiinsa tapahtumiin ja ilmiöihin myös huomioi koko videotaiteen historian median lajina viimeisten vuosikymmenten ajalta”, raati kuvailee.
Yli-Annala on paitsi taiteilija, myös opettaja, kirjoittaja ja kuraattori. ”Tärkeimpiä viiteryhmiäni ovat suomalaisten liikkuvan kuvan taiteilijoiden FixC-osuuskunnan sekä yhdessä Ivan Punzon kanssa perustamani kansainvälisen AAVE-festivaalin ympärille muotoutuneet yhteisöt”, Yli-Annala kertoo.
Taiteilijoiden ja taideopiskelijoiden keskuudessa tunnettu ja arvostettu Yli-Annala jakaa mielellään osaamistaan artikkeleissa, luennoilla ja keskusteluissa, mutta myös tekemällä aloitteita ja toteuttamalla kohtaamisia, joissa taiteilijat joutuvat pois omilta mukavuusalueiltaan. AVEK-palkinnon raati mainitsee Kokeellisten taiteiden nomadisen akatemian, joka on Yli-Annalan perustama taiteista ja vaihtoehtoisesta oppimisesta kiinnostuneiden ryhmä. ”Akatemia on avoin, ajan ja paikan ulkopuolella toimiva formaatti – tai, kuten yksi tuomariston jäsenistä totesi, akatemia on siellä, missä Kari kulloinkin liikkuu”, raadin lausunnossa todetaan.
Yli-Annala aikoo suunnata AVEK-palkintorahat niin elämisen kustannuksiin kuin työhönkin. ”Palkintosumman ensimmäisiä käyttötarkoituksia on rikkoutuneen miniDV-videokameran korjaaminen ja uudempaa teknologiaa edustavan kuvauslaitteen hankkiminen”, Yli-Annala kertoo.
AVEK-palkintoraadin muodostivat puheenjohtajana Pro Artibus -säätiön toimitusjohtaja Sabina Westerholm, taidekriitikko Otso Kantokorpi, taiteilija Kimmo Modig, AVEKin mediataiteen tuotantoneuvoja, tuottaja Tuuli Penttinen Lampisuo sekä sihteerinä AVEKin pääsihteeri Juha Samola. Palkinnon saajasta päätti raadin lausunnon perusteella AVEKin johtokunta. AVEK-palkinto myönnettiin nyt 14. kerran.
AVEK-palkinnon saaneet 2004–2017
mediataiteilija Heidi Tikka (8.9.2004)
mediataiteilija Hanna Haaslahti (6.9.2005)
mediataiteilija Pekka Sassi (7.9.2006)
taiteilija Adel Abidin (6.9.2007)
taiteilija Pia Lindman (11.9.2008)
taiteilija-kuraattori Juha Huuskonen (10.9.2009)
kuvataiteilija Jani Ruscica (9.9.2010)
kuvataiteilijat Lea ja Pekka Kantonen (8.9.2011)
taiteilijat Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen (6.9.2012)
mediataiteilija Erkka Nissinen (5.9.2013)
taiteilija Annette Arlander (4.9.2014)
kuvataiteilija Anna Estarriola (10.9.2015)
taiteilija Salla Tykkä (8.9.2016)
kuvataiteilija Kari Yli-Annala (7.9.2017)
Lisätietoja
FixC-osuuskunta: www.fixc.fi
Kokeellisten taiteiden nomadinen akatemia: nomadinenakatemia.blogspot.com
Kasvuromaani: kasvuromaani.blogspot.com