Yksityisen kopioinnin hyvityksestä tukea sai 37 hanketta, noin 307 000 eurolla. Opetus- ja kulttuuriministeriön AVEKille myöntämästä määrärahasta CreaDemo-, CreMa- ja DigiDemo-tukea sai 52 hanketta, noin 602 000 eurolla.
Dokumenttielokuvan tukea saanut Eläinjuttu käsittelee eläinaktivistien yrityksiä saada muutosta aikaan. Elokuvan toinen ohjaaja Saila Kivelä oli ensimmäinen eläinaktivisti, joka tuli julki omilla kasvoillaan eläintuotannon salakuvaajana. Kun Kivelän isosisko, Mai Kivelä, valitaan eduskuntaan päättämään eläinlain uudistuksesta, Saila pääsee seuraamaan lain valmistelua sekä aktivistien uusia yrityksiä vaikuttaa salakuvilla eläinten asemaan.
”Minua puhuttelee Sailan tarinassa kysymys siitä, miten meidän kuuluu toimia kohdatessamme epäkohtia, ja mitä me voimme tällöin vaatia itseltämme”, toinen ohjaaja Vesa Kuosmanen kertoo.
Kuosmasen mielestä eläinten tehotuotantoon liittyvät kysymykset ovat yksi nykyhetken tärkeimmistä aiheista. ”Nyt kun meille vihdoin paljastuu tehotuotannon yhteys myöskin inhimilliseen kärsimykseen ja pandemioihin, koen tämän elokuvan olevan tärkeintä mitä voin juuri nyt tehdä.”
Dokumenttielokuva sai marraskuussa AVEKilta 35 000 € tuotantotukea. Lisäksi teos sai kehittämistukea jo aiemmin keväällä. Elokuvan toisen tuottajan Elli Toivoniemen mukaan tuki on edellytys elokuvan toteutumiselle. Elokuvan toisena tuottajana on Venla Hellstedt.
Nyt kun meille vihdoin paljastuu tehotuotannon yhteys myöskin inhimilliseen kärsimykseen ja pandemioihin, koen tämän elokuvan olevan tärkeintä mitä voin juuri nyt tehdä.
– Vesa Kuosmanen, Eläinjuttu-elokuvan ohjaaja
Elokuvan ympärille rakennetaan poikkeuksellisen määrätietoista vaikuttavuustyötä. Työllä pyritään muuttamaan julkista keskustelua tuotantoeläinten kohtelusta, jota ei Toivoniemen mukaan vielä juurikaan kyseenalaisteta. Hän kuvaa elokuvan tavoitteita korkeiksi niin sisällön kuin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden osalta.
”Näihin tavoitteisiin päästäksemme tarvitsemme AVEKin nopeaa reagointikykyä, tukea ja luottamusta tekijöihin. Tästä kaikesta olemme enemmän kuin kiitollisia. Tämän elokuvan on korkea aika tulla maailmaan: eläimet ovat ansainneet tämän ja paljon enemmän”, Toivoniemi toteaa.
Yksi mediataiteen tukea saanut teos on Artor Jesus Inkerön (Palo Productions) OCCUPY (QUEER DOMESTICITY). Tuotantoyhtiön mukaan videoteos tarkastelee kodin käsitettä queer-näkökulmasta. Se tutkii videon, äänen, performanssin sekä esineiden kautta valtarakenteita, jotka muovaavat yhteiskuntaa ja identiteettejä kohti heteronormatiivista ydinperhettä.
”Olen ollut kaksivuotisessa residenssissä Amsterdamissa, jossa työni on laajentunut tutkimaan identiteettien muodostumista osana sosiaalisia rakenteita”, Inkerö kertoo. ”Katson arkkitehtuuriin, perhe-elämään ja länsimaalaisuuteen taiteeni ja itseni kautta. Jo aiemmin taiteellinen työni on käsitellyt queeriutta ja identiteettiäni. Taiteeni johdattaa katsojaa yleisellä tasolla katsomaan kysymyksiä ihmisyydestä.”
Koska Inkerö on tottunut työskentelemään pääosin yksin, tämän projektin kohdalla yhteistyö tuotantoyhtiö Palo Productionsin kanssa tuntuu kiinnostavalta. Inkerö ja teoksen tuottaja Stéphane Querrec ovat kehittäneet teosta dialogissa koko vuoden ajan. Teos sai AVEKilta mediataiteen kehittämistukea 4 300 euroa.
”AVEKin tuki on mahdollistanut jatkoa yhteistyölle taiteilijoiden ja ihmisten kanssa, jotka ovat olleet työlleni tärkeitä jo aiemmin”, Inkerö kertoo.