Lost Boys on tällä hetkellä neljänneksi katsotuin kotimainen dokumenttielokuva noin 63 800 katsojalla. Aalto on saanut elokuvateattereissa Suomessa tähän mennessä 40 200 katsojaa, minkä myötä myös se on 10. katsotuimman kotimaisen dokumenttielokuvan joukossa.
Mistä dokumenttielokuvien poikkeuksellinen suosio johtuu?
Onnistunut markkinointi selittävänä tekijänä
Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistisen mukaan ennätyslukujen takana on onnistunut markkinointi. Koronan vuoksi toki elokuvateatterissa on ollut myös vähemmän kilpailua. ”Elokuvat ovat ehkä tässä ajassa saaneet valkokankaalla paremmin tilaa, mutta näin suuri menestys ei selity pelkästään sillä.”
Koistisen arvion mukaan Lost Boysin levittäjän SF Film Finlandin markkinointi onnistui todella hyvin. ”Merkitystä lienee myös sillä, että elokuvan edellinen osa Reindeerspotting – pako joulumaasta oli yksi suosituimpia suomalaisia dokumenttielokuvia koskaan.”
Myös elokuvan tuottaja Miia Haavisto painottaa onnistuneen markkinoinnin ja viestinnän merkitystä. Vahvaan trailerointiin perustuva kampanja onnistui upeasti.
”Traileri meni nopeasti yli 100 000 katselukertaan, ja nyt katselukertoja onkin jo yli 230 000. Pieni televisiokampanja tavoitti myös hurjan hyvin yleisöä ja lisäsi tietoisuutta siitä, että elokuva on teattereissa nyt”, Haavisto toteaa.
Elokuvasta tiedotettiin hyvin vähän aina siihen asti, että todella oli jotain tiedotettavaa. ”Pelkkä uutinen ensi-iltapäivästä tavoitti valtavan määrän suomalaisia ja tuki hienosti elokuvateatterilevitystä. Hyvä traileri, erottuva juliste ja ne muutamat todella viitseliäästi toteutetut haastattelut, joita elokuvan toinen ohjaaja ja keskushenkilö Joonas Neuvonen antoivat medialle, tukivat pyrkimyksiämme tehdä tästä elokuvasta ilmiö”, Haavisto kertoo.
Lost Boys sai myös poikkeuksellisen hyvän vastaanoton elokuvateoksena. Kiittävät arviot siivittivät osaltaan elokuvan menestystä.
”Tuottajana olen erityisen ilahtunut siitä, että elokuvaa on käynyt katsomassa suuri joukko ihmisiä, jotka eivät muuten välttämättä harrasta kotimaisia elokuvia. He ovat puhuneet elokuvasta sosiaalisen median kanavissa ja halunneet keskustella päihteiden käytöstä ja vaikka tutuistaan tai sukulaisistaan, joiden elämään päihteet kuuluvat. Toivon, että näin suuren yleisön tavoittanut Lost Boys -elokuva osaltaan lisää ymmärrystä suomalaisesta todellisuudesta.”
”Virpi Suutarin dokumenttielokuvat ovat aina tapauksia”
Tero Koistisen mukaan Aalto-elokuvan suosiota saattaa selittää tunnettu ohjaaja. ”Virpi Suutarin dokumenttielokuvat ovat aina tapauksia, hän on dokumenttielokuvan suurimpia nimiä.”
Koistinen kuvaa dokumenttielokuvien haasteiden liittyvän usein markkinointiin. ”Tuottaja monesti levittää itse elokuvaansa, jolloin markkinointi voi jäädä vaatimattomaksi. Kyse on siitä, ettei viestiä ole saatu tarpeeksi läpi ja esille”, Koistinen arvelee.
Aalto-elokuvalla oli kuitenkin levittäjä: Storyhill. Taina Itämäki Storyhillilta kertoo, että Aalto-elokuvan markkinointiin ja viestintään panostettiin paljon. ”Tämä on dokumenttielokuvalle poikkeuksellista.”
Aallolle laadittu levityssuunnitelma onnistui Itämäen mukaan niin ensi-illan ajoituksen, markkinoinnin kuin viestinnänkin osalta. Myös elokuvan olemuksella on vaikutuksensa menestykseen.
”Elokuva on dokumentti, mutta se on luonteeltaan lähempänä draamaelokuvaa, joka perustuu faktaan. Aalto ei keskity pelkästään arkkitehti Alvar ja Aino Aallon töihin, vaan vie katsojansa lumoavalle matkalle sekä rakkaustarinaan että heidän teoksiinsa eri puolille maailmaa. Samaan aikaan viihdyttävä ja sivistävä elokuva avaa tämän poikkeuksellisen pariskunnan elämää ja yhteistyön taustoja ikonisten hankkeiden takana. Tyylikäs ja taidokkaasti tehty elokuva on koskettanut laajasti elokuvan ystäviä sekä arkkitehtuurista, designista ja kulttuurista kiinnostuneita”, Itämäki kertoo.
Turvallisesti elokuviin
Korona-epidemia on vähentänyt elokuvissa käyntejä. Elokuvateatteri on kuitenkin varsin turvallinen paikka. Filmikamarin Tero Koistinen kertoo, että suomalaisissa elokuvateattereissa on korona-aikaan käynyt yli 1,3 miljoonaa katsojaa. Yhtään koronatartuntaketjua ei ole jäljitettävissä elokuvateattereihin.
”Tähän on parikin syytä: turvajärjestelyt ovat toimineet eikä elokuvateattereissa liikuta ja puhuta näytöksen aikana. Lisäksi elokuvateattereiden ilmastointi, joka johtaa puhdasta ilmaa suoraan alhaalta ylös, vähentää tartuntariskiä”, Koistinen sanoo.
Loppuvuonna saadaan nauttia vielä useammasta dokumenttielokuvasta, jotka tulevat teatterilevitykseen. Mikkomatti Ruotsalaisen ohjaama Jäänsärkijä tulee ensi-iltaan 25.11. Elokuva kertoo Susanna Tapanista, joka pelaa ainoana maailmassa kahta lajia maajoukkuetasolla: jääkiekkoa ja ringetteä. Joulukuun 25. päivä teatteriensi-iltansa saa puolestaan Marko Röhrin ohjaama Tunturin tarina, joka täydentää menestyselokuvien Metsän tarinan ja Järven tarinan aloittamaa luontoelokuvien kokonaisuutta. Aallon ja Lost Boysin lisäksi elokuvateattereissa pyörii tällä hetkellä myös Ari Matikaisen Karpo.
Teksti: Maria Bregenhøj
Tilastot: Filmikamari