Tammikuussa myönsimme 319 500 euroa tukea 19 hankkeelle. Tukisummaan sisältyy mediataiteen tuotantokulttuurin kehittämiseen tarkoitettu Mediarata-tuki, jonka tukipäätöksistä tiedotettiin erikseen tammikuun lopussa.
Mediataiteen tukea myönnettiin muun muassa Suvi Andrea Helmisen ohjaamalle Connections – No one is an island -dokumenttiteokselle. Videoinstallaatio käsittelee olemassaolon merkitystä ympäri maailman kerättyjen koronaan liittyvien päiväkirjojen kautta.
”Miltei vuoden dokumentaatio sadan ihmisen elämästä osoittaa, että me ihmiset jaamme samanlaisia kokemuksia maasta riippumatta. Nämä tunteet ja ajatukset yhdistävät ihmisiä, mutta samalla paljastavat välittömän ympäristömme epätasa-arvoisuuden resurssien ja poliittisen tahdon vaihdellessa maasta maahan”, elokuvan tuottaja Olli Tähtinen pohtii.
Teos on vuorovaikutteinen ja yleisöä osallistava: katsojat kollektiivisesti määrittelevät seuraavan kohtauksen tunnetilan ja siten jokainen näytös on uniikki, yleisöään heijastava tarina. Yleisöreaktiot muokkaavat myös yleisemmin installaation tapaa järjestää videoita, jolloin teos muuttuu jatkuvasti. Installaatiolla oli kolme testinäytöstä äskettäin järjestetyllä DocPoint -elokuvafestivaalilla.
”DocPointissa testasimme yleisön reaktioita ja valintatilanteissa käyttämää sanastoa, joka auttaa meitä teoksen pohjalogiikan kehityksessä. Valmis teos saa ensi-iltansa CPH:DOX-dokumenttielokuvafestivaalilla”, Tähtinen kertoo. Festivaali järjestetään näillä näkymin huhtikuussa 2021.
Elokuvien tukea myönnettiin muun muassa Sami van Ingenin ja Mika Taanilan Monica in the South Seas -dokumenttielokuvalle. Elokuvassa Monica Flaherty (1920–2014) etsii itseään maailmankuulun elokuvaohjaajaisänsä Robert Flahertyn varjoista. Monica yrittää rakentaa täydellisen ääniraidan isänsä ja äitinsä tekemään mykkään dokumenttielokuvan klassikkoon Moana (1926). Hän palaa 50 vuoden jälkeen varhaislapsuutensa näyttämölle Samoan paratiisisaarelle ja viettää siellä kaksi viikkoa tehden kenttä-äänityksiä elokuvaansa varten.
Monica in The South Seas tarkastelee dokumenttielokuvan rakennettua todellisuutta. Samalla se läpivalaisee aikaansa sidottuja ideologioita, kuten kolonialismia ja etnografisen autenttisuuden kysymyksiä. Elokuvan tuottajana toimii Jussi Eerola (Testifilmi Oy).
Tammikuussa tukea saaneet hankkeet:
Moilanen Milja-Liina, 3 000 €
Tip Rail
If you think this is wrong, then why are you here? Dokumenttielokuva.
RT Documentaries Oy / Ulla Turunen, Ilkka Ruuhijärvi, 5 000 €
Päivä elämästä
Dokumenttielokuva yhden sukupolven keskipäivästä.
Filmimaa Oy / Anu Kuivalainen, Markku Tuurna, 10 000 €
Sananvapaus
Mitä tapahtuu Suomessa, sananvapauden mallimaassa? Dokumenttielokuva.
Oy Bufo Ab / Veikko Aaltonen, 10 000 €
Väärää taidetta
Dokumenttielokuva taiteesta, rahasta ja rikoksesta markkinataloudessa.
Whatevergroup Oy / Aleksi Puranen, 9 000 €
Papoista, pojista ja elämästä (työnimi)
Eemeli ei ole vielä oikein löytänyt sitä mikä hänessä on hyvää. Dokumenttielokuva.
Elokuvayhtiö Testifilmi Oy / Mika Taanila, Sami van Ingen, 32 500 €
Monica in the South Seas
Dokumenttielokuva yrityksestä palata lapsuuden paratiisiin.
Ida Productions Oy / Pauliina Punkki, 30 000 €
Kittilä
Every big scandal starts small. Dokumenttielokuva.
Kinocompany Finland Oy / Line Hatland, 15 000 €
Kids Cup
Dokumenttielokuva seuraa maapallon eri laidoilta saapuneiden teini-ikäisten huippuhetkiä ja pohjakosketuksia jalkapalloturnauksen aikana.
Mediataide
Grönlund Liinu Maaria, 3 000 €
Matka maahan jota ei ole
Mitä jää jäljelle valtiosta, entä ihmisestä?
Radical Rabbit / XR Center / Suvi Helminen, 8 500 €
Connections – no one is an Island
A collaborative interactive video installation created by people all over the world who share their personal stories. DocPoint 4.2.2021, CPH:DOC 28.3.2021.
Kansainvälistymistuki
Danish Bear Productions Oy, 3 000 €
The Mission – FFA-dokumenttipalkinto
The Mission -elokuvan kansainvälisen trailerin leikkaaminen
FinnAgora, Suomen Instituutti Budapestissa, 2 500 €
Finn Filmnapok 2021
Finn Filmnapok 2021 -festivaali, Budapest 3.-10.2.2021
Vuodenvaihteessa AVEKissa otettiin käyttöön uudet tukiohjeet, joissa elokuvan ja mediataiteen tuille on kiinteät tukisummat. Osa tammikuussa käsitellyistä hakemuksista oli kuitenkin lähetetty ennen tukiohjeuudistusta, joten nämä käsiteltiin vielä vanhan ohjeistuksen mukaan.