Tiedätkö, mikä yhdistää Supercellin ensimmäistä peliä Gunshine, Gigglebug Entertainmentin Kikattava kakkiainen ja Best & Bester -sarjoja, Arilynin lisätyn todellisuuden mobiiliaplikaatiota, Koepala Packagingin pakkauksia, Oikiat Designin Vaatelaastaria, GimmeYaWalletin Sound Trackeria ja Kelosoundin soivia puita?
Ne kaikki ovat saaneet AVEKin myöntämiä luovien alojen tuotekehitystukia, ja yritykset tuotteiden takana ovat kasvaneet merkittäviksi toimijoiksi ja työllistäjiksi omalla alallaan.
AVEKin tuki on monen yrityksen tarinassa ensimmäinen, täysipäiväiseksi yrittäjäksi hyppäämisen mahdollistaja. Nyt uusien tarinoiden alku on vaarassa. AVEKin jakamat DigiDemo- ja CreaDemo-tuet ovat opetus- ja kulttuuriministeriön erityismäärärahaa, jonka lähteenä on pelitoiminnan voittovarat. Tälle vuodelle saamamme päätöksen mukaisesti vuoden 2021 tukisumma supistuu 49 % edellisvuodesta. Pudotus johtuu pelitoiminnan voittovarojen pienenemisestä.
Tämän vuoden pudotus on raju, mutta uhka tulevaisuuteen on rajumpi − määrärahan jatkosta ei ole tietoa.
Kulttuurimyönteinen hallitus leikkaa luovien alojen kasvusta
Hallitusohjelma oli myönteinen luoville aloille, mutta käytännön toimet osoittavat nyt muuta. Pelitoiminnan voittovarojen käytön ongelmallisuus on ollut pitkään tiedossa. Koronan myötä tapahtunut varojen nopea lasku tuli kuitenkin yllätyksenä.
Kun joulun alla kulttuuriministeri Annika Saarikolta kysyttiin voittovarojen jatkosta (HS 9.12.2020), hän vastasi, ettei kulttuuri ole vain menoerä. ”Luovat alat ovat kasvualoja ja vientialoja.” En voisi olla ministeri Saarikon kanssa enemmän samaa mieltä. AVEKin jakamat tuet ovat konkreettinen keino lisätä luovien alojen mahdollisuuksia kasvuun ja vientiin. Ratkaisu koronan jälkihoitoon ei ole leikata uuden työn luomisesta, rikkoa sitä mikä jo toimii.
Luovien alojen tuen turvin on etsitty alkuvaiheen innovaatioita, ja sen kautta on voitu aloittaa uutta yritystoimintaa. Tukea on voinut saada aivan toimintansa alussa oleva yritys tai jopa yksityishenkilö jatkojalostaakseen ideaansa konseptiksi. Tässä tuki, jonka myöntöperusteiden arviointi perustuu sisältöön, eroaa liiketoiminnan tuista.
Liiketoiminnan tukien arvioinnissa yrityksen taloudelliset tunnusmerkit ovat merkittävässä roolissa tavalla, johon aloittavat yritykset eivät yleensä yllä. Uudet ideat syntyvät usein toimialojen rajapinnoissa, eivätkä innovatiiviset yritykset aina mahdu valmiisiin raameihin. Luovan alan yrityksissä yhdistetään usein erilaista osaamista ja rikotaan perinteisiä toimialarajoja.
DigiDemo- ja CreaDemo-tukia jaettu jo 1700:lle luovan alan yrittäjälle
AVEK on jakanut luovien alojen tukea OKM:n erityismäärärahoista vuodesta 2003 alkaen. Tuolloin aloitettiin DigiDemo-tuki digitaalisiin päätelaitteisiin soveltuvien uusien audiovisuaalisten tai muiden kulttuurisisältöjen tuotekehitykseen. DigiDemo-tukea on vuosien mittaan saanut yhteensä 1195 hakijaa, ja jaetun tuen kokonaissumma on lähes 11 miljoonaa euroa.
Vuonna 2011 uudeksi tukimuodoksi tuli CreaDemo, jossa voidaan kehittää kulttuuri- ja palveluinnovaatioita, sekä CreMa luovien alojen ja muden toimialojen yhteistoiminnan ja liiketoiminnan kehittämiseen. Näitä tukia on myönnetty tähän kevääseen mennessä 531 hakijalle, ja tuen yhteissumma on reilut viisi miljoonaa euroa.
Yhteensä hakijoita kaikkiin tukilajeihin tänä aikana on ollut lähes kuusi tuhatta. Se on huima määrä luovan alan yrittäjiä.
Viime vuosina AVEK on voinut jakaa luovien alojen tukea 1,34 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2020 hakemusmäärä kasvoi lähes 40 %. Osa kasvusta oli ilman muuta seurausta koronasta, mutta myönteisessä mielessä. Luovan alan ammattilaiset tekivät sen, minkä parhaiten osasivat: mukautuivat tilanteen vaatimuksiin ja lähtivät kehittämään tuotteita ja palveluita, jotka toimivat etäajassa.
Luovan alan menestystarinatkin syntyvät pienistä iduista
OKM:n vajaa puolentoista miljoonan euron erityismääräraha on kooltaan mitätön suhteessa valtion normaaliolojen yritystukiin (~7 mrd euroa), tai edes suhteessa koko kulttuurin saamaan pottiin (~500 miljoonaa euroa). Vaikutukseltaan se kuitenkin on suuri.
Esimerkiksi pelialueella DigiDemo on ollut se tuki, jolla aloittava peliyhtiö on voinut tehdä demon ulkopuolisten sijoittajien vakuuttamiseksi. Kun asiantuntijaryhmämme päätti vuonna 2010 tukea konseptia monialustaisesta yhteisöllisestä pelistä, he eivät tienneet tukevansa tulevaisuuden merkittävää yhteisöveron maksajaa – Supercelliä. Tukea yksinkertaisesti annettiin aloittavan yrityksen potentiaaliselle sisällölle.
Jotta uusia luovan alan menestystarinoita saadaan aikaan, tarvitaan kokeilujen, demojen ja pilottien massaa, riskinottoa ja jopa epäonnistumisia. Työllisyyden kasvu tarvitsee yrityksiä, yritykset tarvitsevat tuotteita, tuotteiden kehittäminen vaatii kokeiluja, ja alkuvaiheen ituja on oltava paljon.
Kun juuri näistä määrärahoista leikataan, leikataan luovan alan potentiaalista. Samalla leikataan myös luovan talouden iduista, tulevaisuuden yhteisöveroista ja meidän yhteisestä hyvinvoinnistamme − puhumattakaan niistä elämyksistä ja kokemuksista, joita tekemättömät tuotteet ja uudet sisällöt meille voisivat tuoda. Veikkauksen tuottojen hiipumisen ratkaisu ei voi olla se, että pienillä summilla sieltä täältä leikellään peittoa, jonka tulokset meitä kaikkia lämmittävät.
– Ulla Simonen, AVEKin johtaja
Kuva: Suvi-Tuuli Kankaanpää