Millaisia asioita on otettava huomioon, kun elokuvassa tai tv-sarjassa käsitellään aseita? Esa Heikkisen ja Klaus Klemolan kirjoittamassa oppaassa Ampuma-aseet tv- ja elokuvatuotannoissa pureudutaan ampuma-aseiden turvalliseen käyttöön. Suomessa opas on ensimmäinen laatuaan.
”Oppaamme auttaa vähentämään riskejä ja parantamaan turvallisuutta tuomalla esiin, mitä asekohtauksien tekeminen vaatii”, Klemola kertoo.
Opas sisältää kuvauksia erilaisista asetyypeistä sekä ohjeita turvallisuustoimenpiteisiin. Turvallisuuden kannalta olennaista on esimerkiksi asevastaavan palkkaaminen tuotantoon, ulkopuolisten turvallisuuden tunteen takaaminen julkisilla paikoilla kuvatessa ja kuulon suojaaminen paukkupatruunojen aiheuttamalta meluhaitalta.
Asevastaavaa tarvitaan ehkäisemään vaaratilanteita
Tarve oppaan kirjoittamiselle kirkastui lokakuussa 2021, kun Rust-elokuvan kuvauksissa Yhdysvalloissa tapahtui kuolemaan johtanut ampuma-aseonnettomuus. Vaikka kuvauksissa käytettäisiin oikeita aseita, ladataan ne tavallisesti paukkupatruunoilla. Kohtalokkaana kuvauspäivänä aseeseen oli kuitenkin päätynyt oikeita luoteja.
Klemolan mukaan juuri asetarvikkeet aiheuttavat kuvauksissa varsinaisia aseita vakavampia vaaratilanteita. Oikeita aseita saatetaan tarvita tuotannoissa esimerkiksi kuviin, joissa asetta ladataan. Kovia patruunoita sen sijaan ei tarvita elokuvissa tai tv-sarjoissa koskaan. Oppaan kirjoittajat korostavat asevastaavan merkitystä tuotannoissa.
”Asevastaavan käyttö tuotannoissa tulisi vakioida siten, että sitä edellytettäisiin laajalti koko toimialalla tuotannon koosta riippumatta. Aseiden ja ampumatarvikkeiden käyttöä ei pitäisi sallia missään tuotannossa ilman tuotantoon nimettyä vastuullista asevastaavaa”, Heikkinen sanoo.
Asevastaavan tehtäviin kuuluu muun muassa aseiden valinta, hankinta ja asianmukainen säilytys sekä tuotannossa työskentelevien henkilöiden kouluttaminen. Hän tarkistaa aseen kaikkien käyttötilanteiden välissä ja osoittaa aina ennen kuvausta, ettei ase ole oikea tai ladattu. Asevastaavan palkkaaminen tuotantoon on Klemolan mukaan tärkein yksittäinen turvallisuustoimenpide, joka tuotannon tulee tehdä kuvauksia suunnitellessaan.
Oppaassa kerrotaan kansainvälisten kuolemaan johtaneiden ampuma-aseonnettomuuksien lisäksi vaaratilanteista kotimaisissa tuotannoissa. Näitä kokemuksia on kerätty oppaaseen elokuva-alan kollegoilta. Läheltä piti -tilanteet voidaan oppaan kirjoittajien mukaan jatkossa välttää sillä, että tuotantoihin on palkattu asevastaava ja kaikilla tuotantoon osallistuvilla on aiheesta parempi ymmärrys.
”Työryhmän turvallisuus ja turvallisuuden tunne ovat erittäin tärkeitä asioita. Kun ammattilainen pitää huolen aseista, saavat muut ammattilaiset keskittyä omaan työhönsä”, Heikkinen summaa.
Oppaan kirjoittajilla on pitkä kokemus tehosteiden ja aseiden käsittelystä tuotannoissa. Esa Heikkinen työskentelee Tampereen Työväen teatterissa erikoistehostemestarina ja asevastaavana ja on lisäksi tehosteräjäyttäjän lupakirjakouluttaja sekä Pearsonic Oy:n koulutuspäällikkö. Klaus Klemola puolestaan on elokuvajärjestäjä ja näytelmäkirjailija.