Kriisin hetkellä saimme valtavan tuen hakijoiltamme, ja sen sekä aktiivisen lobbaamisen ansiosta yksityisen kopioinnin hyvityksestä tuleva rahoituksemme säilyi totutulla tasolla vuoteen 2022. Alkavana keväänä pyrimme saamaan vakuudet myös jatkosta. AVEKin myöntämä tuki hakijoille oli vuonna 2021 ennätyksellisen alhainen, koska luovien rahojen tuki valitettavasti puolittui tuen saajien puolustuspuheenvuoroista huolimatta.
”Iso kiitos hakijoillemme ja muille audiovisuaalisen alan ammattilaisille meille osoittamastanne tuesta. Luottamusta AVEKin toimintaan osoittaa myös se, että tukea edelleen meiltä haetaan”, sanoo AVEKin johtaja Ulla Simonen.
Rahoitukseen liittyvät uhat vähensivät hakemuksia
AVEKille tuli vuonna 2021 yhteensä 926 hakemusta. Vuonna 2020 vastaava luku oli 1163. Hakemuksia kertyi siis viime vuonna 237 kappaletta vähemmän kuin edellisenä vuonna. Prosentuaalisesti hakemukset vähenivät 20 %.
Hakemusten määrän lasku johtuu erityisesti siitä, että luovan kulttuurin yritystukien – siis DigiDemon, CreaDemon ja CreMAn – hakuja oli vain yksi normaalin kahden sijaan johtuen määrärahan laskusta. Luovan kulttuurin hakemuksia tuli vuonna 2021 yhteensä 293, kun vastaava luku edellisenä vuonna oli 454.
Hakemusten määrän laskuun vaikuttaa myös se, että joulukuun ajan hakujärjestelmämme oli järjestelmäuudistuksen vuoksi kiinni, eikä hakemuksia tuolloin voinut jättää. Lisäksi kesällä käyty keskustelu AVEKin varojen tulevaisuudesta sekä myöhään saatu vahvistus vuonna 2021 käytettävissä olleista yksityisen kopioinnin hyvityksen tukivaroista saattoivat horjuttaa hakijoiden luottamusta AVEKin mahdollisuuksiin rahoittaa hankkeita.
”Myöhäinen päätös yksityisen kopioinnin hyvityksen tukivaroista vaikutti erityisesti jakamaamme audiovisuaalisen kulttuurin tukeen, jota jaamme muun muassa tapahtumille. Kun päätös tuli myöhässä ja oli 150 000 € pienempi kuin totuttu 2,5 miljoonan euron taso, kohdistui leikkaus erityisesti juuri tähän tukeen, emmekä voineet järjestää sille kuin yhden haun. Näin myös hakemusten määrä jäi alle puoleen edellisvuodesta”, kertoo Simonen.
Koulutusapurahan ja kansainvälistymistuen hakemusmäärät palasivat hiukan lähemmäs ns. normaalitasoa, joskin ovat yhä alle koronaa edeltävän ajan tasoa.
Tekijät ovat aktiivisia alan vaikeasta tilanteesta huolimatta
Vuonna 2021 tulleista hakemuksista yli puolet eli 473 hakemusta tulivat elokuvan ja mediataiteen hankkeisiin. Elokuvan hakemuksia saimme 331 ja mediataiteen hakemuksia 142.
Elokuvalle ja mediataiteelle jaoimme myös eniten tukea, yhteensä 1 676 950 €. Elokuvalle tästä meni 1 162 500 € ja mediataiteelle 514 450 €. Myönnettyjen tukien yhteissumma kaikkien tukimuotojen osalta oli 2 645 442 €. Tämä sisältää elokuvan ja mediataiteen tukien lisäksi av-kulttuurin tuen, kansainvälistymistuen, koulutustuen ja luovan kulttuurin yritystuet.
“Elokuvahankkeisiin tuli viime vuonna tukihakemuksia jälleen selvästi enemmän kuin pandemiaa edeltävänä aikana. Tekijät ovat alan vaikeasta tilanteesta huolimatta aktiivisia. Virtuaalitodellisuuselokuvien hakemusmäärät lisääntyivät niin dokumenttien kuin fiktioidenkin osalta. Myös sarjamuotoisiin dokumentaarisiin teoksiin haetaan yhä useammin tukea. Uskon tämän kehityksen jatkuvan tänä vuonna”, toteaa elokuvien tuotantoneuvojamme Mikko Peltonen.
Viime vuonna tukea sai muun muassa Teemu Nikin uusi lyhytelokuva Tuulikki, joka saa ensi-iltansa tänä vuonna. Elokuvan on tuottanut It’s Alive Films. Aiemmin AVEKin tukea saanut Rahul Jainin dokumenttielokuva Invisible Demons − Tuhon merkit sai ensi-iltansa vuonna 2021, ja se esitettiin ensimmäisenä suomalaisena dokumenttielokuvana Cannesin elokuvajuhlilla. Elokuvan tuotti Toinen katse.
Mediataiteen saralla vuoden kohokohtia oli Musiikkitalon seinällä nähty Jenni Toikan teos Preludi Op. 28 nro 2. Keväällä avautuvassa Kiasman ARS22-näyttelyssä nähdään toinen tukivuoden tuloksista, Anna Estariolan uusi teos. AVEK-palkinnon sai vuonna 2021 taiteilija Tuomas Laitinen.
”Jakamamme Mediarata-tuki on vahvistanut mediataiteen tuotantoyhtiöiden toimintaa. Tämä näkyi vuoden aikana laadukkaina hakemuksina. Lisäksi myös mediataiteen hakemuksissa korostuu AR/VR-tuotantojen kasvu”, kertoo mediataiteen tuotantoneuvojamme Milla Moilanen.
Lahjakkuuksien kehittäminen toimintamme ytimessä
Vuonna 2021 nostimme keskiöön lahjakkuuksien kehittämisen. Toteutimme kansainvälistymisen mentorointiohjelman ja valtakunnallisen verkostoitumistilaisuuden uusille tekijöille ja vakiintuneille tuotantoyhtiöille.
Mentorointiin osallistui kymmenen hanketta ja verkostoitumistilaisuuteen yli 80 tekijää eri puolilta Suomea. Verkostoituminen tuotantoyhtiöiden kanssa oli tärkeää etenkin uusille, pääkaupunkiseudun ulkopuolella opiskelleille ja toimiville av-alan tekijöille.
”AVEKin keskeinen rooli sen 35-vuotisen toiminnan aikana on ollut kehittää uusien tekijöiden kykyjä ja mahdollisuuksia toimia av-alalla. Nykyisessä muuttuvassa mediaympäristössä uusien ajatusten ja tekotapojen etsiminen on AVEKin toiminnan ydintä”, sanoo Simonen.
2021 joulukuun ja koko vuoden tukipäätökset löytyvät nettisivuiltamme.