Pääosa AVEKin varoista tulee yksityisen kopioinnin hyvityksestä, jonka taso päätetään valtion budjetissa. Perjantaina julkistetussa valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa yksityisen kopioinnin hyvityksen tasoa ehdotettiin leikattavan 11 miljoonasta eurosta 7 miljoonaan euroon. Näin siitä huolimatta, että opetus- ja kulttuuriministeriö ehdotti hyvityksen tason pitämistä ennallaan.
Yksityisen kopioinnin hyvityksen kokonaissummasta on kulkenut AVEKin kautta av-alalle vuosittain noin 2,5 miljoonaa euroa. Summa on suunnattu tukina uusien teosten tekemiselle, täydennyskoulutukselle, kansainvälistymiselle sekä festivaaleille ja tapahtumille.
Viime vuonna AVEKin tukemista teoksista valmistuivat esimerkiksi Virpi Suutarin ohjaama Aalto-dokumentti, Antti Holman lyhytelokuva Kill Anneli sekä Maija Blåfieldin palkittu kokeellinen dokumentti The Fantastic. Cannesissa voitokkaan Juho Kuosmasen monet elokuvat ovat nekin AVEKin tukemia.
AVEKin toiminnan kannalta nyt ehdotettu leikkaus merkitsisi jaettujen varojen puolittumista. Vaikutukset ulottuvat AVEKin kautta av-alan tuotantoyhtiöihin, tekijöihin, työpaikkoihin ja teoksiin.
”Näin iso leikkaus tukivaroihimme tarkoittaisi jonkin tukialueen leikkaamista kokonaan pois. Emme jatkossa voisi hoitaa enää niitä monia alueita, joita kukaan muu ei ole tukenut: aloittavia festivaaleja, täydennyskoulutusta, mediataitelijoiden kansainvälistymistä, puhumattakaan monista hyvistä hakemuksista uusien teosten tekemiseen”, kertoo AVEKin johtaja Ulla Simonen.
Av-alan huoli kaikui kuuroille korville
AVEKin tulevaisuus on kesän mittaan herättänyt audiovisuaalisella alalla suurta huolta. Hyvityksestä tulevat varat kuluvalle vuodelle vahvistettiin hyvin myöhään, vasta kesäkuun puolivälissä, eikä hyvityksen tasosta tuleville vuosille ole ollut varmuutta.
AV-arkki ja Dokumenttikilta julkaisivat kesäkuussa yli 100:n av-alan toimijan tukeman kannanoton AVEKin tulevaisuuden puolesta. Tämän jälkeen avattiin kaikille avoin adressi, joka keräsi lähes tuhat allekirjoitusta. Vetoomukset toimitettiin valtiovarainministeriöön, työ- ja elinkeinoministeriöön sekä opetus- ja kulttuuriministeriöön elokuun alussa. Lukuisat alan ammattilaiset puolustivat myös julkisuudessa AVEKin tärkeää roolia elokuva- ja kulttuurialalla.
Kannanotossa korostettiin AVEKin merkittävää roolia audiovisuaalisen kulttuurin toimintakentässä: ”AVEK toimii joustavasti ja taiteilijalähtöisesti, ja sen myöntämät pienetkin yksittäiset avustukset mahdollistavat usein suurten taiteellisten hankkeiden kasvun ja kansainvälisten polkujen aukeamisen.” Vetoomuksessa myös anottiin AVEKin rahoituksen puolesta ensi ja tuleville vuosille: ”Jatkuvuus ja ennustettavuus tulisi ottaa huomioon yksityisen kopioinnin hyvityksen järjestelmäuudistusta ja ensi vuoden valtion menoarviota tehtäessä.”
”Olemme äärimmäisen kiitollisia ja liikuttuneita saamastamme tuesta”, AVEKin johtaja Simonen sanoo.
”Valtiovarainministeriön budjettisuunnitelma osoittaa, ettei av-alan ääntä ole siellä kuultu. Yksityisen kopioinnin hyvityksen dramaattinen leikkaaminen ilman järjestelmän uudistamista hallitusohjelman lupausten mukaisesti on uskomattoman lyhytnäköistä. Tarvitsemme jatkuvuutta, ennakoitavuutta ja vakaata tukijärjestelmää, jotta audiovisuaalinen kulttuuri voi Suomessa kehittyä. Onneksi tämä tyrmistyttävä virhe voidaan vielä korjata budjettiriihessä.”
Hallituksen budjettiriihi pidetään 7.−9. syyskuuta.