Syyskuussa julkaistiin Kaisa Astikaisen ja Anne Puolanteen Ekosetti, joka on Suomen ensimmäinen audiovisuaaliselle alalle tarkoitettu kestävän toiminnan opas. AVEKin tukema opas antaa konkreettisia neuvoja ekologisemman tuotannon toteuttamiseen. ”Ekosetti julkaistiin oikeaan aikaan, sillä viime vuonna vastuullisuus ja kestävän kehityksen kysymykset olivat selkeästi esillä kulttuurialalla”, AVEKin johtaja Ulla Simonen toteaa.
”Vuonna 2020 AVEK jakaa uutta kannustintukea kestävän kehityksen edistämiseksi tuotannoissa”, Simonen jatkaa.
Elokuvahakemuksissa näkyivät yhteiskunnalliset aiheet
Dokumentti- ja lyhytelokuville myönnettiin vuonna 2019 1,2 miljoonaa euroa 84 hakemukselle. Hakemuksia tuli vuoden aikana 238.
”Hakemusten aiheet heijastelevat yhteiskunnallista keskustelua. Esimerkiksi Vaski Filmin tuottama ja Suvi Westin ohjaama AssimiNation kuvaa saamelaispolitiikkaa ja saamelaisia nyky-Suomessa”, kertoo AVEKin dokumentti- ja lyhytelokuvien tuotantoneuvoja Mikko Peltonen. ”Yksi yleisimmistä teemoista hakemuksissa on tällä hetkellä syrjäytyneisyys. Myös ympäristöön liittyvät aiheet ovat suosittuja.”
Yksi kiinnostavista tuotantotukea saaneista lyhytelokuvista on Ilja Rautsin käsikirjoittama ja ohjaama kauhukomedia Night of the Living Dicks (Bufo).”Rautsin edellinen elokuva Helsinki Mansplaining Massacre oli festivaalihitti ja samaa potentiaalia on myös tässä hänen uudessa elokuvassaan, joka ottaa komediallisin keinoin kantaa seksuaaliseen häirintään”, Peltonen kuvailee.
Mediataiteen vahva vuosi
Vuonna 2019 mediataiteelle jaettiin reilut 300 000 euroa tukea. Hakemuksia tuli 122, joista tukea myönnettiin 57 hakemukselle. Esimerkiksi AVEKin tukema ja Frame Finlandin tuottama viiden lyhytelokuvan teos The Killing of Čáhcerávga esitettiin Suomen Aalto-Paviljongissa Venetsian biennaalissa. Teoksen ohjasi Miracle Workers -kollektiivi.
Lisäksi AVEK jakoi lokakuussa kolmannen kerran mediataiteen tuotantokulttuuria kehittävää Mediarata-tukea. ”Tuki on lisännyt tuottajaosaamista mediataiteen alalla ja rohkaissut mediataiteilijoita ja tuotantoyhtiöitä hedelmälliseen yhteistyöhön”, vuodenvaihteessa väistynyt AVEKin mediataiteen tuotantoneuvoja Tuuli Penttinen-Lampisuo kertoo. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa tukea jaettiin viime vuonna lähes 200 000 euroa 8 hakemukselle.
Syksyllä 2019 alkoi myös uuden mediataideteoksen haku Musiikkitalon mediaseinälle, esitettäväksi ennen Helsingin kaupunginorkesterin konsertteja. Paraatipaikalle päätyvän teoksen rahoittavat Kiasma ja AVEK.
Tukien avulla ideat potentiaalisiksi tuotteiksi
AVEK edistää luovien alojen yritysten kehittymistä jakamalla opetus- ja kulttuuriministeriön erityismäärärahalla CreaDemo-, CreMa- ja DigiDemo-tukia, joita jaettiin vuonna 2019 1,4 miljoonaa euroa. Hakemuksia tuli 354, joista tukia myönnettiin 128:lle.
Viime vuonna julkaistiin myös konsulttitoimisto MDI:n tutkimus, jonka mukaan näillä tuilla on ollut suuri merkitys luovien alojen pienten yritysten toiminnan käynnistämisessä ja ideoiden kehittymisessä potentiaalisiksi tuotteiksi.
DigiDemo-tukea sai esimerkiksi Voconautin RunoLabyrintti-hanke, jossa ympäristöön reagoivat runot levittyvät Helsingin kaupunkikuvaan. Hankkeessa yhdistetään teknologiaa ja sanataidetta. Yksi CreaDemo-tuen saajista oli FabPatch-tuoteperheen Vaatelaastari. Oikiat Design oy kertoo tuen auttaneen erityisesti tuotteen ja brändiyhteistyön kehittämisessä.
”Tänä vuonna aloitti myös Luova raati -palvelu, jonka tehtävänä on neuvoa luovien alojen yrityksiä eri rahoitus- ja kehitysvaiheissa. Syyskaudella järjestettiin kaksi neuvontatilaisuutta, ja palvelua jatketaan vuonna 2020”, tuotantoneuvoja Milla Moilanen kertoo.
Lisätietoja:
Ulla Simonen, AVEKin johtaja
ulla.simonen (at) avek.kopiosto.fi, 09 4315 2384