Kehysriihessä hallitus päätti puolittaa AVEKin tärkeimmän rahoituksen lähteen, yksityisen kopioinnin hyvityksen. Hyvitys on lain takaama rahallinen korvaus luovan työn tekijöille siitä, että jokainen kansalainen saa kopioida laillisia teoksia omaan käyttöönsä. AVEK jakaa vuosittain tätä kopiointikorvausta audiovisuaaliselle alalle noin 2,5 M€.
Yleisesti kokonaisrahoitus alalla on hyvin hyvin hyvin matala. Koko ajan olemme sillä rajalla, että pienetkin vähennykset kyseenalaistavat mahdollisuuden pitää kiinni yleissitovasta työehtosopimuksesta.
tuottaja, Pirkanmaa / AVEKin vaikuttavuuskysely 2024
AVEKin merkitys luovan alan työllisyydelle on merkittävä. Tuemme vuositasolla 140 teosta niiden eri vaiheissa. Tänä keväänä tekemämme tukien vaikuttavuuskyselyn mukaan yhteen teokseen kohdistuva tuki työllistää keskimäärin seitsemän henkilöä.
AVEKin tuet, jotka on tarkoitettu teosten tekemiseen ja uuden audiovisuaalisen kulttuurin luomiseen, tulevat siis samalla työllistäneeksi vuodessa yli tuhat henkilöä, mikä on 11 620 työpäivää eli 57 henkilötyövuotta.
Mediataidetta tuottavissa yrityksissä AVEKin tukien merkittävyys työllisyyden luomisessa on vielä paljon suurempi. Suomalaisen mediataiteen keskuksen AV-arkin mukaan AVEK tukee mediataiteen teoksia selvästi useammin kuin muut rahoittajatahot.
Leikkaus hyvityksestä tarkoittaa siis leikkausta työllisyydestä.
Kansainvälistymistuki on mahdollistanut tekeillä olevan teoksen esittelemisen eurooppalaisille rahoittajille ja yhteistyökumppaneille varmistaen näin teokselle kansainvälisen rahoituksen ja mahdollisuuksia teoksen levitykseen.
tuottaja–ohjaaja, Uusimaa / AVEKin vaikuttavuuskysely 2024
AVEKilla on hyvin erityisiä rahoitusinstrumentteja – tukia, joita ei ole muualta saatavissa. Teoksen kehittämisvaiheessa voimme tukea tekijän osallistumista kansainvälisille rahoitusforumeille. Tuemme myös tekijöiden osaamisen syventämistä täydennyskoulutustuella.
Kyselymme mukaan tukemillemme teoksille on vuositasolla saatu muuta kuin julkista rahoitusta mediaanina 75 000 euroa Suomesta tai ulkomailta. Tämä on jo itsessään enemmän kuin AVEKin tuki teokselle on ollut, mutta tarkoittaa myös sitä, että vuoden aikana jakamamme noin 2 miljoonan euron tuki mahdollistaa 3,5 miljoonan euron muun rahoituksen näille teoksille.
Valtion budjetista saatu yksityisen kopioinnin hyvitys kanavoituu siis AVEKin kautta luovalle alalle tukemaan kansainvälistymistä ja luomaan alalle kasvua. Teosten saama yksityisen rahoituksen merkitys on yhteiskunnalle tärkeää, sillä valtio saa siitä osansa veroennakkopidätyksinä, eläke- ja sivukuluina sekä tuotantojen hankkimien tavaroiden ja palveluiden arvonlisäverona.
Leikkaus hyvityksestä on siis leikkausta talouden kasvusta.
AVEKin merkitys on korostunut uutta kerrontaa hakevien, enemmän riskiä ottavien teosten kohdalla. Tällaisten teosten kehittelyyn AVEK on jatkuvan tukihaun ja henkilökohtaisten tapaamisten mahdollisuuden takia ainutlaatuinen meidän maassamme.
tuottaja, Uusimaa/ AVEKin vaikuttavuuskysely 2024
AVEKin tuet myönnetään usein aikaisessa vaiheessa teoksen tuotantoa., Pyrkimyksemme on aina ollut tukea uusia tekijöitä ja uusia tekniikoita.
Leikkauksen toteutuessa jotain jää pois. Jätetäänkö uudet kokeilut tukematta ja keskitytään siihen, minkä jo tiedämme toimivan? Löydetäänkö silloin uudet Oscar-ehdokkaat, Cannes-voittajat ja kansainvälisten vientituotteiden tekijät? Ohjaajat Selma Vilhunen, Juho Kuosmanen ja Kari Juusonen ovat kaikki aloittaneet AVEKin tukemien teosten tekijöinä.
Audiovisuaalisen teoksen tekemisen ja kehittämisen tapa eli modus operandi ei ole hallituskauden mittainen, vaan paljon pitkäjänteisempää työtä. Esimerkiksi Cannes-voittoon yltäneen Hytti nro 6 -elokuvan tekemistä edelsi useampikin lyhytelokuva ja Niko-elokuvistaan tunnettu Juusonen sai ponnahduslaudan uralleen AVEKin tukemasta, menestyksekkäästä Pizza passionata -animaatiosta.
Kun yksityistä kopiointia ryhdyttiin kompensoimaan luovalle alalle 1980-luvulla, tehtiin samalla kulttuuripoliittinen ratkaisu, jolla on ollut kauaskantoisia vaikutuksia. Kopiointikorvauksesta ei nimittäin tueta vain jo olemassa olevia tekijöitä, vaan myös uusia teoksia.
Tällöin ansaittu hyvä kiertää, syntyy uusia alkuja ja ala pysyy elinvoimaisena. Vilhunen, Kuosmanen ja Juusonen ovat kaikki moninkertaisesti palauttaneet erilaisin tuloutuksin aikanaan saamansa yksityisen kopioinnin hyvityksen valtiolle.
Leikkaus yksityisen kopioinnin hyvityksestä tarkoittaa leikkausta tulevaisuudesta.
Kaikki AVEKin tuet ovat investointeja tulevaisuuteen.
– Ulla Simonen, AVEKin johtaja