De beslut om bidrag som AVEK fattar är behovsprövade, och det är inte möjligt att söka ändring i besluten.
Ansökningarna behandlas i enlighet med AVEK:s beslutsgrunder, och den sökande kan begära att AVEK motiverar sina beslut. Vi ger den sökande respons i mån av möjlighet. För de typer av bidrag där det är möjligt att ansöka på nytt kan den sökande göra en ny ansökan i takt med att hens projekt framskrider.
Om en sökande upplever sig ha blivit ojämlikt behandlad eller på annat sätt felbehandlad under ansökningsprocessen kan hen kontakta AVEK:s direktör, antingen via ansökningssystemet, per e-post eller per telefon.
Den sökande och AVEK:s direktör försöker då hitta en lösning på situationen. Lösningen kan även innebära att ärendet förs vidare till AVEK:s direktion eller Kopiostos verkställande direktör för behandling.
I ärenden som gäller handlingar utförda av AVEK:s direktör kan den sökande kontakta ordföranden för AVEK:s direktion (ordforande(at)avek.kopiosto.fi) eller Kopiostos verkställande direktör per e-post.