Se ansökningsanvisningarna för de olika typerna av stöd
Filmer och mediekonst
Mediarata
Internationalisering
Utbildning
Audiovisuell kultur
CreaDemo och DigiDemo
Dataskyddsbeskrivningen för AVEKs budragsansökningar finns längst ner på den här sidan. Dataskyddsbeskrivningen uppdaterades den 4 januari 2022.
Ansökningsvisningar på finska och engelska
Ansökningsvisningar på finska
Ansökningsvisningar på engelska
AVEKs värderingar och beslutsgrunder
Våra bidragsbeslut baserar sig på våra värderingar, som är öppenhet, mod, kreativitet, jämlikhet, mångfald och fokus på upphovsmannen.
Så här ansöker du om bidrag från oss
I infografiken nedan ser du de allmänna skedena för ansökan och information om hur processen fortsätter efter att bidrag beviljats. Närmare ansökningsanvisningar för respektive bidrag finns på separata sidor (se listan ovan).
Ansökningar och slutredogörelser görs i AVEKs ansökningssystem
Alla AVEKs bidrag söks i vårt ansökningssystem. Där görs också slutredogörelser.
I systemet syns ansökningar som inte slutförts och ansökningar som kräver slutredogörelse. En ansökan som inte slutförts kan sparas och dess uppgifter kan redigeras.
Ansökningstiderna varierar mellan bidragsformerna, och mer information om dem ges i ansökstiderna. (endast på finska och engelska). Ansökningarna ska lämnas in i AVEK-ansökningssystemet senast kl. 16.00 på den sista inlämningsdagen för ansökan.
Registrering i systemet
Du kan göra ansökningar antingen som privatperson, arbetsgrupp eller som representant för en organisation (produktionsbolag, förening el. dyl.).
Privatpersoner och arbetsgrupper ska skapa nya inloggningsuppgifter till systemet innan de skickar in sin första ansökan. Din e-postadress fungerar som användarnamn. Du väljer själv ditt lösenord.
Representanter för en organisation ska antingen skapa ett nytt organisationskonto i systemet eller ansluta sig till ett organisationskonto. Om ditt produktionsbolag eller den förening som du representerar inte har några oavslutade ansökningar i AVEKs ansökningssystem, ska du registrera dig i systemet och skapa ett nytt organisationskonto på sidan ”Fyll i ansökan” med knappen ”Skapa en ny organisation”. Man bör registrera sig i systemet med en personlig e-postadress, inte med organisationens allmänna adress.
Tilldela en huvudanvändare till organisationskontot. Huvudanvändaren kan redigera organisationens information och hantera organisationens användare och applikationer.