Etsitkö AVEKin brand bookia? Löydät sen täältä.
Me kopiostolaiset toimimme arvojemme mukaisesti avoimesti, yhdessä ja rohkeasti luovan työn asialla. Tämä ydinlupauksemme näkyy myös visuaalisessa ilmeessämme. Joskus tylsänä ja rajoittavanakin koettua ©-merkkiä tarkastellaan tunnuksessa tekijän näkökulmasta: tekijänoikeuksien noudattaminen saa aikaan tyytyväisiä luovan alan tekijöitä sekä luovan työn kuluttajia.
1. KOPIOSTON TUNNUS
Tunnuksestamme on olemassa vaaka- ja pystyversiot sekä pelkkä merkki.
Tunnusta ympyröi suoja-alue, jolle ei saa sijoittaa mitään muita elementtejä. Suoja-alue on mukana tunnusoriginaaleissa.
Pelkkää merkkitunnusta voi käyttää Kopioston omassa tuotteessa tai palvelussa, jos siinä mainitaan jossain muualla Kopiosto. Esimerkiksi esitteen kannessa merkkitunnuksen käyttäminen on ok, jos takakannessa on tunnus, jossa tekstiosa on mukana. Samoin verkkosivuilla merkkitunnuksen käyttäminen on ok, jos esimerkiksi footerissa on kokonainen tunnus tai tekstinä Kopioston yhteystiedot.
Somekuvissakin riittää pelkkä merkkiosa, sillä Kopioston rooli viestin lähettäjänä tulee selväksi käyttöyhteydestä. Sellaisissa somekuvissa, jotka saattavat lähteä leviämään (esim. infograafit) on järkevää käyttää tunnusta, jossa on myös Kopiosto-teksti mukana.
Ethän käytä muita kuin näitä virallisia tunnusoriginaaleja, etkä muuta originaaleja (esimerkiksi niiden värejä tai mittasuhteita) itse. Originaaleja ei myöskään saa käyttää taustalla, joka on levoton tai josta tunnus ei erotu kunnolla.
Ethän myöskään lisää tunnuksen loppuun tai sen lähelle mitään tekstiä tai elementtiä niin, että tunnuksen alkuperäinen kokonaisuus hämärtyy.
Tunnuksista ei saa tehdä variaatioita. Uuden tuotteen tai logon suunnittelu tilataan aina graafikolta.
Alta voit ladata Kopioston ilmeen kaikki elementit sisältävän paketin. Ladatut tiedostot löytyvät luultavimmin koneesi lataukset/downloads-kansiosta.
RGB-MUOTOISET TUNNUKSET RUUTUKÄYTTÖÖN
CMYK-muotoiset kuvat ja muut värivaihtoehdot löydät kaikki elementit sisältävästä paketista (ladattavissa yllä ”Lataa logot”-nappia painamalla). Tarvittaessa kysy apua Kopioston viestinnästä: viestinta (at) kopiosto.fi.
2. FONTIT
Käytämme kaikessa viestinnässä maksuttomia Google-fontteja Robotoa, Roboto Condensedia sekä Eczaria.
Robotosta voi käyttää useampia leikkauksia (thin, regular, bold, condensed bold). Niitä tulee käyttää hallitusti, jotta vaikutelma ei ole sekava.
Otsikoissa voi käyttää Eczar-fonttia. Siitä käytetään pelkästään regular-leikkausta, eikä sitä koskaan boldata. Eczaria käytetään vain yläotsikoissa ja aina pelkästään ISOINA KIRJAIMINA.
Alla esitelty yleisimmin käytetyt leikkaukset.
3. VÄRIT
Väriskaalamme on iloinen ja tunnistettava. Punainen on päävärimme ja sitä käytetään eniten. Muita brändivärejä käytetään täydentämään palettia, kuitenkin niin ettei yleisvaikutelma ole levoton.
Lisävärit oranssi, vihreä ja violetti on varattu vain infografiikan käyttöön, ja siihenkin vain jos viisi ensisijaista väriä eivät riitä.
Tekstin värinä käytetään valkoisella, keltaisella tai vaaleansinisellä pohjalla tummaa siniviolettia tai harkinnan mukaan muita tummia brändivärejä. Punaisella, tummalla tai sinisellä pohjalla käytämme valkoista tekstiä tai harkinnan mukaan muita vaaleita brändivärejä. Tekstin värissä huomioidaan esteettömyys.
Huomattavaa on, ettei puna-keltaista väriyhdistelmää sovi käyttää, koska siitä tulee helposti mieleen kieltomerkki.
PÄÄVÄRI
Punainen CMYK 0, 80, 60, 0 RGB 255, 76, 86 (#ff4c56) PMS 1787 C |
MUUT VÄRIT
LISÄVÄRIT (VAIN INFOGRAFIIKAN KÄYTTÖÖN)
Jotta brändivärien skaala olisi harmoninen, otetaan vanhasta skaalasta viisi toisiinsa sopivaa väriä ja niistä jokaisesta vaaleampi sävy. Näin saadaan kymmenen toisiinsa sopivaa väriä.
Muuta huomioitavaa infografiikassa
- Kuvaajiin voidaan laittaa ohut valkoinen linja erottamaan eri alueita
- Jos tekstit tulevat kuvaajien päälle, ne ovat valkoiset
- Kaikkien tekstien kuvaajien ulkopuolella tulee olla väriltään Kopioston tummaa siniviolettia
- Kaikki tekstit kuvaajien yhteydessä fontilla Roboto Condensed
- Infografiikassa voidaan käyttää joko Kopioston yleistä väriskaalaa tai lisävärejä punertavasta tummaan tai tummasta punertavaan. Toisin sanoen infografiikka ei saa olla ”sirkusvärien” kirjo.
ESIMERKKEJÄ VÄRIYHDISTELMIEN VALINNASTA
4. INFOGRAFIIKKA
Kaikki infografiikkamme elementit, kuten kuvaajat ja piktogrammit, noudattavat tunnuksen muotokieltä sekä värimaailmaamme.
Sitaattimerkit | Nuoli | Piktogrammit piirretään tasapaksulla viivalla |
Kuvaajat ovat yksinkertaisia ja noudattavat väriskaalaa |
5. VALOKUVAT
Valokuvamme ovat värillisiä kuvia luovan työn tekijöistä tai teoksista. Myös laadukasta toimituksellista kuvaa (tapahtumat jne.) voi käyttää.
LAADUKKAITA HENKILÖKUVIA TEKIJÖISTÄ
Juha Hurme, Kuva: Stefan Bremer
TEOSKUVIA
Kuva Kari Yli-Annalan teoksesta Wars During Lifetime 2: ”Resources, buildings, duties”, 2008
TILANNEKUVIA
Ohjaaja Selma Vilhunen kuvauspaikalla. Kuva: Janina Daria Witkowski
TEKIJÄKUVAN KANSSA VOIDAAN KÄYTTÄÄ SITAATTIA
Anttu Harlin, Kuva: NN
Kuvia ei sävytetä eikä syvätä taustalle.
ESIMERKKEJÄ VALOKUVAN KÄYTÖSTÄ TAITOSSA
KUVAPANKKIKUVAT
Joskus, erityisesti somekäytössä, tulee tarve käyttää myös kuvapankkikuvaa. Ensisijaisesti kannattaa tällöin miettiä kuvan sopimista Kopioston ilmekokonaisuuteen.
- Käytämme värillisiä kuvia – ei siis mustavalkoisia, käsiteltyjä, syvättyjä jne.
- Iloinen fiilis, mutta ei tekopirteää kuvapankkimeininkiä (ihmisiä toimistossa puvut päällä heittelemässä ylävitosia tms.)
- Mieluiten luonnonvaloa (ei kelmeää loisteputkimeininkiä)
- Ei kollaaseja tai tietokoneella tehtyjä kuvia, ei piirroskuvia
- Kuvasta saa mielellään löytyä jokin Kopioston väreistä jossain roolissa. Pyri siihen, että kuvien väriskaala sopii Kopioston brändiväreihin. Kuvia ei kuitenkaan saa sävyttää.
Kuvapankista voi poimia yksityiskohtakuvia sekä käyttää valmista infografiikkaa, mikäli sen saa muutettua Kopioston väreihin. Sen sijaan tietokoneella tehtyjä kuvakollaaseja ei käytetä. Myöskään Kopioston ilmeelle vierasta kuvituskuvaa ei tule käyttää. Valokuvaan voi yhdistää Kopioston omaa viivagrafiikkaa tai muuta tyyliin sopivaa infografiikkaa, jos sen saa Kopioston väreihin.
6. PATTERNI
Graafisiin elementteihin kuuluu tunnuksen muotokieleen pohjautuva patterni, jota voi käyttää tuomaan ilmettä silloin kun ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista käyttää esimerkiksi hyvälaatuista valokuvaa.
Patternia rajataan voimakkaasti niin, että sen kuvio tulee isolla. Hyvä nyrkkisääntö on, että kuvassa näkyy maksimissaan 3−4 ”pylvästä”.
ESIMERKKEJÄ PATTERNIN RAJAAMISESTA
7. TIEDOSTOPOHJAT
Kopiostolaiset voivat käyttää lomakepohjiamme wordin ja powerpointin kautta, jossa ne ovat kiinnitettyinä asiakirjapohjina.
POWERPOINT-POHJA
WORD-POHJAT (6 erilaista)
8. ESIMERKKEJÄ MUISTA SOVELLUKSISTA
KÄYNTIKORTTI
Koko: 50 mm x 90 mm (pysty)
Materiaali: 300 g käyntikorttikartonki
Jälkikäsittely: mattasuojalakka
Käyntikorteissa on neljä erilaista taustaa.
ROLLUP
Koko: 850 mm x 2200 mm
Jos et löydä brand bookista etsimääsi, ota rohkeasti yhteyttä Kopioston viestintään! Viestinnän tavoitat osoitteesta viestinta (at) kopiosto.fi