Kopiosto tekee työtä sen eteen, että tekijänoikeuden suojaamien julkaisujen ja audiovisuaalisten teosten vastuullinen käyttö on vaivatonta, ja että luovan alan ammattilaiset saavat heille kuuluvat korvaukset teostensa käytöstä.
Joskus tylsänä ja rajoittavanakin koettua ©-merkkiä tarkastellaan Kopioston uudessa tunnuksessa rohkeasti uudesta näkökulmasta. Kopioston logo pohjaa tekijänoikeusmerkkiin, jota on pyöräytetty 90 astetta vasemmalle. Tekijänoikeusmerkin kääntyessä esiin tulee hymy.
”Kopioston ydin näkyy nyt myös meidän ulkoasussamme. Uusi logomme kertoo meidän ydinsanomamme – sen, että tekijänoikeuksien vaaliminen johtaa tyytyväisiin luovan alan ammattilaisiin ja teosten käyttäjiin”, kertoo Kopioston toimitusjohtaja Valtteri Niiranen.
Ilmeperintönä punaista, valokuvissa tekijöitä
Uuden, vahvan tunnuksen lisäksi Kopiosto ottaa ilmeuudistuksessa käyttöön aiempaa laajemman väripaletin. Ilmeperintönä näkyy edelleen punaista, mutta sen sävy on heleytynyt. Lisäksi väriskaalassa näkyy sähäkkää sinistä, tummaa siniviolettia, raikasta keltaista ja lempeää vaaleansinistä. Värimaailma näkyy muun muassa Kopioston patternissa, jossa luovan työn tulokset kuvainnollisesti kasvavat ©-merkin ja Kopioston tunnuksen muotokielestä. Fontteina käytössä ovat moderni Roboto sekä ilmeikäs Eczar.
Valokuvissa Kopiosto tuo esiin edustamiaan luovan alan ammattilaisia, kuten kirjailijoita, kustantajia, kuvittajia, graafikoita, kääntäjiä, näyttelijöitä, ohjaajia ja toimittajia. Valokuviin kytkeytyvissä sitaateissa nostetaan esiin tekijöiden, esittäjien ja kustantajien näkemyksiä luovasta alasta, tekijänoikeuksista ja Kopiostosta.
Uuden ilmeen on suunnitellut Jenni Kuokka Hahmo Designista. ”Olen iloinen, että Kopiosto uskalsi valita näin yksinkertaisen ja rohkean tunnuksen. Tunnuksen voima on juuri sen yksinkertaisuudessa”, Kuokka sanoo.