Uutisvirta

Sisältö suodatettu
Sormet tabletin näytöllä

AVMS-direktiivin mahdollistama maksuvelvoite kansainvälisille suoratoistopalveluille toisi merkittäviä lisäresursseja Suomen av-markkinaan – ala yhdessä toivoo asian nopeaa edistämistä

EU-lainsäädäntö antaa mahdollisuuksia laajentaa kotimaisten audiovisuaalisten tuotantojen rahoituspohjaa ilman, että se rasittaisi valtion budjettia. AVMS-direktiivin 13.2. artiklan mukaisesti suoratoistopalveluiden tarjoajille voidaan asettaa maksu- tai investointivelvoite, joka toisi alalle kasvua kiihdyttäviä lisäresursseja. Tällä hetkellä jo 16 EU-maata on ottanut velvoitteen käyttöön – myös Suomen tulisi edistää asiaa pikaisesti.
Lue lisää
Ulla Simonen katsoo kameraan. Taustalla ikkuna.

Avoin kirje päättäjille: Hyvitysmaksujärjestelmän korjaamisella on kiire

AVEKin rahoitus muodostuu pääosin valtion budjetista tulevasta yksityisen kopioinnin hyvityksestä, jonka hallitus päätti puolittaa tämän vuoden alusta. Avoimessa kirjeessään kansanedustajille AVEKin johtaja Ulla Simonen korostaa, että hyvitysmaksujärjestelmän kiireellinen uudistaminen on välttämätöntä, jotta audiovisuaalisen alan kasvupotentiaali ja työllisyys voidaan turvata.
Lue lisää
Kaya Pakaslahti istuu tuolilla. Tausta on vaalea. Hän katsoo kameraan ja hymyilee.

Kaya Pakaslahden elokuva esittää kysymyksen: milloin autofiktio muuttuu petokseksi?

Kirjoittaja ja ohjaaja Kaya Pakaslahti tutkii ensimmäisessä kokopitkässä elokuvassaan Mitt år i fiktionen (eng. My Year in Fiction) taiteellisen vapauden ja henkilökohtaisen vastuun välisiä jännitteitä. Elokuva on psykologinen draama, jossa opettaja ja hänen oppilaansa hämärtävät taiteen ja elämän rajoja. Haastattelu on osa juttusarjaa, jossa esitellään Kehittämö-ohjelmaan valitut tekijät ja heidän projektinsa.
Lue lisää
Juho-Pekka Tanskanen istuu, hänellä on kädet sylissään, hän katsoo kameraan. Tausta on vaalea.

Juho-Pekka Tanskasen näytelmäelokuva yhdistää realistista ja maagista ilmaisua

Ohjaaja Juho-Pekka Tanskanen työstää Kehittämössä ensimmäistä pitkää fiktioelokuvaansa Beatan kevät. Aiemmin dokumentteja ohjannut Tanskanen avaa suhdettaan fiktiiviseen elokuvaan ja kertoo, millainen merkitys ohjaajan ja tuottajan yhteistyöllä on elokuvalle. Haastattelu on osa juttusarjaa, jossa esitellään Kehittämö-ohjelmaan valitut tekijät ja heidän projektinsa.
Lue lisää
Lataa lisää