”On ollut hienoa seurata, kuinka tässä ajassa ihmiset kokivat tärkeäksi kiittää luovan työn tekijöitä ja sitoutuivat siihen, että teoksia käytetään ja kulutetaan vastuullisesti. Uuden kestävän kuluttamisen aallon voidaan nähdä kampanjan myötä alkaneen. Kiitos siitä kuuluu teille kaikille mukaan lähteneille,” kiittävät kampanjan lähettiläät, valokuvaaja–toimittaja Meeri Koutaniemi ja musiikin tekijä Markus Nordenstreng.
Mukaan liittyi yksittäisten ihmisten lisäksi satoja yksityisiä ja julkisia organisaatioita sekä järjestöjä. Viestiä vastuullisesta luovan työn kuluttamisesta jakoivat eteenpäin esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallitus, Kansallisgalleria, Universal Music Finland, Sanomalehtien liitto, Journalistiliitto ja Taiteen edistämiskeskus Taike.
Kampanjan mahdollistajan, Tekijänoikeusakatemian mukaan kampanja ylitti sille asetetut tavoitteet.
”Ensimmäisen uudistetun kampanjavuoden tulokset ylittivät asetetut tavoitteet yli tuplaten – jopa näin poikkeusoloissa. Erityisen hienoa oli, että koko luova ala lähti yhteistuumin mukaan kampanjan toteuttamiseen: kiitos siitä kuuluu kaikille! Pääsemme jatkamaan ensi vuonna kampanjaa lupaavista lähtökohdista. Toivottavasti pääsemme myös toteuttamaan tälle vuodelle suunnitellut, mutta peruuntuneet fyysiset tapahtumat,” kertoo Tommi Nilsson, Tekijänoikeusakatemian puheenjohtaja.
Lue lisää:
https://cday.fi
Facebook: Lyhty – luovan työn tekijät ja yrittäjät
Twitter: Lyhty-profiili
Instagram: Lyhty-profiili
Tiedustelut ja haastattelupyynnöt:
Sari Siikasalmi, sari.siikasalmi@kreab.com, 050 352 1073
Kampanjan mahdollistaa Tekijänoikeusakatemia ry, johon kuuluvat Teosto, Kopiosto, Gramex, Kuvasto, Sanasto ja APFI opetus- ja kulttuuriministeriön tuella. Käytännön koordinaatiosta vastaavat Kreab ja Helsinki 14 yhdessä julkisten ja yksityisten kumppanien kanssa.