Helmikuun alussa Mediataitoviikolla käynnistyneen sarjakuvakilpailun tavoitteena oli innostaa lapset, nuoret, opettajat ja muut nuorten kanssa työskentelevät pohtimaan, mitä tekijänoikeus tarkoittaa tekijälle ja miten tekijänoikeudet voi huomioida omassa arjessa. Kilpailussa oli omat sarjansa 7-12-vuotiaille ja 13-16-vuotiaille. Raatiin kuuluivat Kamala luonto -sarjakuvastaan tunnetut sarjakuvataiteilijat Jarkko Vehniäinen ja Marja Lappalainen, Otava Oppimisen palveluiden kustannusjohtaja Teuvo Sankila ja AVEKin tuotantoneuvoja Tuuli Penttinen-Lampisuo.
”On mahtavaa, että sarjakuvat inspiroivat lapsia ja nuoria”, sanovat raadin jäsenet Vehniäinen ja Lappalainen. ”Tällaisissa projekteissa mukana oleminen on hauskaa: pääsee aitiopaikalta näkemään, millainen luova voima nuorissa taiteilijoissa piilee.”
Sarjakuvissa toistuneet teemat – luovuus, ilo ja ylpeys omasta työstä – ovat hyvä lähtökohta tekijänoikeuksien ymmärtämiselle
Sarjakuvakilpailuun osallistuneiden töiden monipuolisuus ilahdutti palkintoraatiamme. Töiden luomisessa oli hyödynnetty useita eri tekniikoita, värejä käytettiin runsaasti ja viestin ymmärtämistä tehostettiin hauskoilla keinoilla, kuten kuvakulmilla ja ruutujen yksityiskohdilla.
”Kaikki palkitut työt olivat visuaalisesti eheitä. Niistä näkyi piirtäjän persoonallinen tyyli ja värimaailma. Palkintosijoille nousi hyvin erilaisia piirtämis- ja kerrontatekniikoita. Esimerkiksi perinteistä tussipiirrosta, puuvärejä ja tietokonegrafiikkaa käytettiin tyylikkäästi ja tarinoita kuljetettiin tekstiä ja kuvakulmia taitavasti yhdistellen”, kertoo raadin jäsen Tuuli Penttinen-Lampisuo.
Useissa kilpailun sarjakuvissa korostuivat päähenkilön luovuus, ilo ja ylpeys omasta työstä. Nämä ovat erinomainen lähtökohta tekijänoikeuksien synnyn ja merkityksen ymmärtämiselle. Saamamme sarjakuvat viestivät myös siitä, että ymmärrys tekijänoikeuksista on hahmottumassa koululaisille, mutta asia ei ole vielä aivan kirkas.
”Kilpailutöitä selatessa oli hauskaa huomata se, että lapset ja nuoret voivat oivaltaa asioita kulmista, joita aikuinen ei tule ajatelleeksi. Aihe oli melko haastava, mutta sen havainnollistamiseen oli löydetty kekseliäitä tapoja”, sanovat raadin jäsenet Jarkko Vehniäinen ja Marja Lappalainen.
Monet sarjakuvat antoivat viitteitä siitä, että kouluissa käsitellään tekijänoikeuksia osana laajempaa ilmiökokonaisuutta, johon liittyvät mm. medialukutaito, sosiaalisen median käyttö ja kiusaamisen tunnistaminen. Saamissamme sarjakuvissa tekijänoikeuksia tulkittiin välillä liiankin tiukasti ja haasteelliseksi osoittautui esimerkiksi teoksen tekijän saaman tekijänoikeuden sisällön ymmärtäminen sekä luvallisen yksityisen käytön ja luvanvaraisen julkisen käytön eron hahmottaminen.
Sarjakuvatyöpajan aineisto tarjolla Kopiraittilan koulussa
Sarjakuvakilpailun osana tuottamamme ohjeet sarjakuvien tekoon ja tekijänoikeuksien opettamiseen ovat edelleen opettajien ja muidenkin käytettävissä Kopiraittilan koulun pelillisessä oppimisympäristössä. Sarjakuvatyöpajan avulla voi käydä läpi tekijänoikeuksien perusteita ja soveltaa niitä omassa tuottamisessa. Lisäksi sarjakuvaprojekti ohjaa oppilaita tutkimaan ja ilmaisemaan itseään ja ympäristöään sarjakuvan keinoin.
- Katso Sarjakuvaprojektin ohje
Kopiraittilan koulusta löytyy myös muuta inspiroivaa pelillistä materiaalia tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen. Jokaiselle ikäryhmälle alakoululaisista korkeakoulun opiskelijoihin on tarjolla omat aineistonsa.
- Tutustu Kopiraittilan kouluun
Kopiosto onnittelee sarjakuvakilpailun voittajia ja kiittää kaikkia kilpailuun osallistuneita!
7–12-vuotiaiden sarjan voittajat:
1. “Rahma sen piirsi”, Rahma Kareem 9v., Mikkeli
Raadin jäsenet ihastuivat voittajatyön yksinkertaisuuteen niin visuaalisesti kuten tarinallisestikin. Tekijänoikeuksia on käsitelty tiiviisti ja ytimekkäästi, niin että sarjakuvan idea aukeaa lukijalle heti. Sarjakuvassa esiintyvät hahmot ovat hauskoja, ja sarjakuva toi nopeasti hymyn huulille. “Yksinkertaisuudessaan nerokas.”
2. “Ainutlaatuinen yksilö?”, Säde Suvanto 12v., Littoinen
Myös toiseksi tulleesta sarjakuvasta tajusi heti, mistä on kyse. Sarjakuva on toteutettu omaperäisesti ja harkitulla tyylillä. Työssä on käytetty taitavasti erilaisia kuvakulmia, jotka tuovat sarjakuvaan erilaista ilmettä. Tarina etenee mielenkiintoisesti ja osoittaa, että joskus asian sanomatta jättäminen on tehokkaampaa kuin liika selittäminen. Tekijänoikeuksien ydin on erinomaisesti oivallettu.
3. “Kattila”, Avilla Isopahkala 12v., Vesilahti
Kolmanneksi tulleessa työssä oli hauska oivallus ja sanaleikki, joka nauratti vielä pitkään ensimmäisenkin lukukerran jälkeen. Raati piti myös eri tekniikoiden yhdistelystä, jonka myötä jälki oli ammattimaisen tasoista. Tekijänoikeuksia käsiteltiin hauskalla ja positiivisella tavalla.
13–16-vuotiaiden sarjan voittajat:
1. “Elämä ei ole ilmaista”, Cilla Boyd 15v., Helsinki
Raati piti voittajan työssä erityisesti siitä, että tekijänoikeutta tarkasteltiin ammattilaisen näkökulmasta. Voittajatyössä ymmärretään luovan työn taloudellinen merkitys tekijälle. Tekninen toteutus ja visuaalinen jälki olivat lisäksi laadukasta. Sarjakuvalla oli omanlaisensa värimaailma, jota raati piti merkkinä yksilöllisestä ajattelusta.
2. “Mitä ovat tekijänoikeudet?”, Vilma Mantere 13v., Helsinki
Sarjassaan toiseksi tullut työ vakuutti raadin sen omaperäisellä tosikkomaisella ja äreällä päähenkilöllä, joka tiedostaa itsekin olevansa sarjakuvahahmo. Sarjakuvassa käytetyt yksityiskohdat olivat hauska lisä ja kuljettivat lukukokemusta hyvin eteenpäin. Värien käyttö oli myös taitavaa ja persoonallista.
Tekijänoikeuksiakin käsiteltiin kattavasti, huolimatta siitä, että teosten suoja-ajat olivat menneet sekaisin. Maalauksen tekijänoikeussuoja on tekijän elinikä +70 vuotta hänen kuolinvuotensa päättymisestä. Maalauksesta otettu valokuva sen sijaan saa erikseen valokuvan suojaa, joka on voimassa 50 vuotta valokuvan ottamisvuodesta. Tekijänoikeuslaki ei myöskään tarjoa suojaa hahmolle tai idealle sellaisenaan, vaan teostasoiselle piirrokselle. Jos joku toinen kopioi toisen piirroksen sellaisenaan tai muokkaa sitä, tarvitaan siihen tekijän lupa, mutta samaa ideaa voi käyttää omassa työssään. Tämä epämääräisyys sisällössä ei kuitenkaan estänyt raatia arvostamasta sarjakuvaa muilla tavoin.
3. “Kumitin”, Niko Väisänen 13v. ja Rasmus Venäläinen 13v., Joensuu
Sarjakuvassa raadin ihastutti omintakeinen visuaalinen tyyli. Työ vetää niin sanotusti mutkia suoraksi, mutta on hahmoiltaan riemastuttava. Etenkin puhuva porkkana hykerrytti.
Vaikka sarjakuvan viesti ja tarina olivat selkeitä, haluaa raati kuitenkin huomauttaa, että mikäli joku haluaisi piirtää esimerkiksi Aku Ankan omaa yksityistä käyttöä varten, se olisi sallittua. Tekijänoikeuslaki ei myöskään tarjoa suojaa hahmolle tai idealle sellaisenaan, vaan teostasoiselle piirrokselle. Jos joku toinen kopioi toisen piirroksen sellaisenaan tai muokkaa sitä, tarvitaan siihen tekijän lupa, mutta samaa ideaa voi käyttää omassa työssään ilman lupaa. Tämä epämääräisyys sisällössä ei kuitenkaan estänyt raatia arvostamasta sarjakuvaa muilla tavoin.