”Ihan alun perin suhtauduin viime maaliskuun puolivälissä hyvin skeptisesti kaikkeen. Epäilin, että etäkoulutukset eivät tule onnistumaan minun osaltani, koska en ollut pitänyt niitä kuin ihan muutaman”, hän toteaa. Juha kuitenkin tottui tilanteeseen nopeasti.
Juhan uraa voisi hyvin kuvailla kaareksi, jossa hän on ensin käyttänyt oppimateriaaleja, sitten myynyt niitä ja tutustunut aineistojen tekemiseen. Lopuksi hän on päätynyt Kopiostolle kertomaan, mitä oppimateriaaleilla saa tekijänoikeusnäkökulmasta tehdä.
Toimittuaan muutaman vuoden ala-asteen opettajana Kauniaisten kaupungilla, Juha siirtyi kustannusosakeyhtiö Otavalle myymään oppikirjoja kollegoilleen. Eräässä tilaisuudessa Kopioston varatoimitusjohtaja Jukka-Pekka Timonen kertoi Kopioston uudenlaisesta tarkastustoiminnasta suomalaisissa oppilaitoksissa ja toi esiin, että tähän toimeen etsittiin vahvistusta. ”Mietin yhden yön asiaa ja otin yhteyttä Timoseen”, Juha muistelee. Hän aloitti Kopioston toisena tarkastajana joulukuussa 1997.
Monesti Juhaa on luultu lakimieheksi. Ei ihme, koska tekijänoikeusasioista puhuminen on juuri lakiin liittyvää asiaa, mutta käytännön tasolla. ”Olenkin tavannut sanoa, etten ole suorittanut tutkintoa vaan perehtynyt asioihin työnkuvan edellyttämällä tavalla”.
Digitaalisuus on muuttanut työn sisältöä
Juhan Kopiosto-uran alkuvaiheessa opettajille oli suuri yllätys, että kopiointi on luvanvaraista. ”Monessa yhteydessä väitettiin, että Kopioston myöntämä kopiointilupa ei olisi tarpeellinen. Syyksi esitettiin se, ettei opetus ole liiketoimintaa vaan tulevaisuuden kansalaisten kasvatusta.” Tekijänoikeudet eivät vielä olleet kovin tuttuja opettajille. ”Kenties ainut asia, missä opettaja törmäsi tekijänoikeuksiin, oli joulujuhlassa lasten esittämä musiikki”, Juha kertoo.
Digitaalisuudesta alettiin puhua Juhan Kopiosto-vuosien alkupuolella. Se sai hänet jäämään nykyiseen työhönsä. ”En olisi jaksanut kertoa pelkästä valokopioinnista ja VHS-kaseteille tallentamisesta lähes 24-vuotista työuraani”, hän naurahtaa. Opetuksen digitaalista murrosta Juha on seurannut suurella mielenkiinnolla. ”15 vuotta sitten ennustettiin, että paperiset oppikirjat häviävät kokonaan, mutta toisin on käynyt. En usko, että ne häviävät peruskoulun ala-asteelta ollenkaan.”
Tutorkoulutukset ovat osa elävyyttä
Tekijänoikeudet tulivat opetussuunnitelmaan muutama vuosi sitten. Juha näki Kopioston roolin merkittävänä niiden opettamisen edistämisessä. Kopiosto saikin mahdollisuuden auttaa opetusvelvollisuuden hoitamisessa. ”Luparakenteemmehan kattaa erinomaisesti peruskoulun ja toisen asteen tarpeet mahdollistamalla monipuolisesti uusimman materiaalin käytön”, Juha toteaa.
Opetuksen kehittämisen työryhmissä ideoitiin tutor-koulutus, johon rahoitus saatiin valtiolta. Kopiostossa innostuttiin ajatuksesta kouluttaa opettajia, jotka olisivat mahdollisia tutoreita tekijänoikeusasioissa. ”Otimme suoraan yhteyttä maamme suurimpiin kuntiin. Tarjosimme tekijänoikeuden peruskoulutusta, ja samassa yhteydessä kerroimme opetuksen lupajärjestelyistä.”
Juha avaa mielellään tutoropettajan roolia: ”Tekijänoikeudet ovat olleet opettajan erityisosaamisalue, jonka on voinut hoitaa oman työn ohessa tietyllä panostuksella. Tutor-opettaja on saattanut saada kollegansa lisäksi oppijatkin innostumaan. Hän on myös oman koulunsa linkki Kopiostoon. Jos koulussa tarvitaan laajempaa tekijänoikeuskoulutusta, pyydetään joku meiltä paikalle.”
Vaikka vuosien kuluessa on pitänyt tuhansia tapahtumia, edelleenkin minä haluan valmistautua jokaiseen erikseen. Jokaisen asiakkaan pitää saada minulta 110 %
Tarkastajan työssä tekijänoikeuksista puhuminen ei saa kyllästyttää
Tarkastajan työhön kuuluu esitysten valmistelua sekä esiintymistä. Esitys on tärkeää laatia juuri asiakkaalle sopivaksi ja houkuttelevaksi kokonaisuudeksi. Samanlaista luentoa ei voi pitää varhaiskasvatuksen opettajille ja yliopiston lehtoreille, vaan sen tulee olla heidän omien kokemusperiensä mukainen. ”Vaikka vuosien kuluessa on pitänyt tuhansia tapahtumia, edelleenkin minä haluan valmistautua jokaiseen erikseen. Jokaisen asiakkaan pitää saada minulta 110 %”, Juha sanoo.
Kun Juha on tekemisissä opettajien ja oppijoiden kanssa, hän on aina halunnut puhua tekijänoikeudesta sillä tavoin kuin opettaja sen tekee. Omaa puhettaan voi muuttaa tiettyyn suuntaan. ”Tästä syystä minusta ei ole ollut tylsää puhua tekijänoikeuksista. Olen pyrkinyt motivoimaan itseäni siihen, että toinen ymmärtää, mitä sanon”, Juha kertoo.
Tarkastaja sovittelijan roolissa
Välillä Juha on selvittänyt kollegojensa kanssa teosten käyttöön liittyviä tapauksia, joissa tarkastellaan, onko joku toiminut tekijänoikeudellisesti väärin. Useimmiten tähän on ollut kaikista näppärimpänä ratkaisuna yhteydenotto, jossa on kerrottu tiedostettu tilanne ja kehotettu korjaamaan asia. Juha sanookin olevansa kuunteleva ja sovitteleva tarkastaja. ”Ymmärrän, että vahinkoja sattuu ja ne tulee korjata”.
Juha on kohdannut paljon ihmisiä työvuosiensa aikana, ja monien kanssa tehnyt yhteistyötä koko sen ajan, jonka on ollut Kopiostossa töissä. ”Minua harmittaa kovasti, etten ole nyt päässyt tapaamaan heitä henkilökohtaisesti messuilla, vaan olen joutunut lähettämään sähköpostiviestiä eläkkeelle jäämisestäni”, hän toteaa.
Ajatuksia Kopiostosta työnantajana
Kopiosto on ollut Juhalle mieluinen työnantaja. ”Vaikka henkilöstön määrä on kasvanut vuosien aikana, yhteisöllisyys on silti säilynyt vahvana. Se välittyy myös etäaikana, jolloin kerran viikossa koko henkilökunta kokoontuu yhteen Teamsissa”, Juha iloitsee.
Kollegoiden kanssa on mukava vaihtaa hieman kuulumisia silloin, kun nähdään. Avoin ilmapiiri välittyy helposti arjessa ja esimiehen kanssa suhde on mutkaton. ”Kopiostossa on hauska kotikutoisuus – en tarkoita ammatillisesti, vaan fiiliksenä”, Juha sanoo. ”Hauskaa sattumaa on se, miten moni entinen kollega on säilynyt kuvioissa Kopioston eri jäsenjärjestöjen palveluksessa ja yhteistyötä on jatkettu uudenlaisissa merkeissä.”
Ensimmäiset päivät eläkeläisenä Juha viettää mökillään Savon sydämessä. Ensi syksylle tai talvelle sen sijaan ei ole vielä mitään suunnitelmia. ”Kunhan tilanne vapautuu, lähdemme varmasti vaimoni kanssa jonnekin matkalle”, hän hymähtää.
Haastattelu: Ria Korkiakangas
Kuva: Juho Heikkinen