Kuka olet?
Ilmo: Ilmo Laevuo, Gramexin toimitusjohtaja.
Katri: Olen Grafian toiminnanjohtaja Katri Soramäki.
Mikä on taustasi?
Ilmo: Taustani on juristin opinnoissa, joiden jälkeen keräsin ensimmäiset 10 vuotta työkokemusta Taiteilijoiden Lakiasiaintoimistossa. Sen jälkeen toimin 15 vuotta tuotantoyhtiön toimitusjohtajana ja vastaavana tuottajana fiktiivisten teosten parissa televisiossa. Minulla on ollut erilaisia luottamustehtäviä muun muassa säätiöiden, toimialajärjestöjen ja tekijänoikeusjärjestöjen hallituksissa. Olen myös edustanut näihin liittyen esimerkiksi tekijänoikeusneuvostossa ja Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen hallituksessa. Tätä reittiä päädyin Gramexin hallituksen puheenjohtajuuden kautta Gramexin toimitusjohtajaksi. Tähän toimeen on kuulunut myös Luovan työn tekijöiden ja yrittäjien Lyhdyn puheenjohtajuus viimeiset 3 vuotta. Työni painopisteitä ovat yhteistyön kehittäminen, prosessien tehostaminen sekä liiketaloudellisen ja aatteellisen ajattelun yhdistäminen.
Katri: Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri. Grafiassa tehtävänäni on edistää visuaalisen viestinnän suunnittelun alan tietämystä ja tuntemusta sekä valvoa jäsentemme ammatillisia, oikeudellisia ja taloudellisia etuja. Ennen Grafiaa työskentelin pitkään Kopiostossa. Siellä vastasin valokopiopuolen tutkimuksista sekä lisensioinnista.
Millaisena näet tekijänoikeuksien aseman tulevaisuudessa?
Ilmo: Tekijänoikeudet ovat politisoituneet ja joutuneet kaupallisen vaihdannan kiistakapulaksi. Tämä tuskin tulee muuttumaan, mutta kehittyneet, monimutkaiset yhteiskunnat tarvitsevat toimivaa ja oikeudenmukaista tekijänoikeuksien sääntelyä. Tekijänoikeuksien merkitys on yhteiskuntien ja niiden välisen yhteistoiminnan kannalta suuri. Tämä ymmärrettänee koko ajan paremmin. Kun näitä vääntöjä käydään ja kyntämättömiä alueita raivataan, avainkysymyksenä on, pystyvätkö oikeudenhaltijat yhdistämään äänensä ja keräämään voimavaransa yhteen ollen näin enemmän kuin osiensa summa.
Katri: Tekijänoikeuksilla on keskeinen rooli, kun kauppaa käydään digitaalisessa maailmassa. Oikeudenhaltijan on tärkeä tunnistaa, mitä oikeuksia on valmis myymään ja mistä hinnasta.
Miten viimeisen parin vuoden poikkeusaika on näkynyt työssäsi? Entä edustamiesi oikeudenhaltijoiden parissa?
Ilmo: Oikeudenhaltijoillemme korona-aika on ollut esiintymistilaisuuksien katoamisen myötä historiallisen surkeaa aikaa, jossa on jouduttu paitsi toimeentulon peruskysymysten äärelle, myös miettimään alan valintaa. Ahdinkoa on lisännyt epäilys yhteiskunnan osoittaman arvostuksen ja ymmärryksen puutteesta. Omaan työhön kulunut aika etätyön käytäntöineen on näkynyt vaikeutena rakentaa innovaatiokeskeistä tekemistä.
Katri: Töitä on ollut entistä enemmän. Olemme muun muassa selvittäneet poikkeuksellisen tilanteen vaikutuksia jäsenistöön ja alaan, avanneet ylimääräisiä apurahahakuja ja opetelleet järjestämään virtuaalisia tapahtumia sekä koulutuksia. Toimialatutkimuksemme mukaan korona on jakanut oikeudenomistajat yhä selvemmin voittajiin ja häviäjiin. Monien osalta työtilanne normalisoitui melko nopeasti alun totaalisen pysähdyksen jälkeen. Ne, joilla meni valmiiksi heikommin, eivät ole olleet yhtä onnekkaita.
Saatko tekijänoikeuskorvauksia?
lImo: En.
Katri: En saa.
Harrastuksesi?
Ilmo: Erämaavaellukset, suksin, kanootilla ja jalan. Mökillä puuhastelu.
Katri: Tällä hetkellä ykkösharrastukseni on puutarhanhoito. Talvisin luen puutarhakirjoja ja katson kaikki mahdolliset puutarhaohjelmat Areenasta ja SVT Playsta (kiitos pakkoruotsi!). Keväästä syksyyn vapaa-aika menee omaa pihaa kaivellessa ja kasvua ihastellessa.
Mikä kulttuurielämys on viime aikoina koskettanut sinua erityisesti ja miksi?
Ilmo: Sattuneesta olosuhteesta johtuen ihmisten joukossa läsnä oleminen sekä vuorovaikutuksesta esiintyjän ja yleisön välillä nauttiminen tai kolmiulotteisen yhteyden kokeminen suhteessa teokseen ovat loistaneet poissaolollaan. Kiitos kuitenkin nykyisten sisällönjakokeinojen kaikenlaista voi kokea ja nauttia myös kotisohvalta käsin. Tässä ajassa minulle on erityisesti auennut Yle Areenan runsas kulttuuritarjonta. Sieltä olen muun muassa bongannut Iskelmä Suomi -sarjan, joka avaa hienosti iskelmän roolia yhteiskunnan kehitystä peilaavana ja siihen vaikuttavana. Muita viimeisimpiä ilon aiheita ovat Sinuhe Egyptiläisen synnystä kertova dokumenttielokuva sekä Meeri Koutaniemen keskustelut suomalaisten kuvataiteilijoiden kanssa, joissa avataan muun muassa kysymystä siitä, miksi taiteilijat taidettaan tekevät.
Katri: Näin korona-aikanakin on onneksi voinut käydä museoissa. Viimeksi kosketti Espoon modernin taiteen museo EMMAn näyttelyssä Konrad Mägin poikkeuksellinen värien käyttö, erityisesti maisemien uskomattoman kauniit, vaaleanpunaisina hehkuvat taivaat.
Mottosi/sanontasi/elämänviisautesi?
Ilmo: Tuumasta toimeen ja riittävän lyhin askelin eteenpäin. Suunta on tärkeämpää kuin maaliin pääsy.
Katri: Tekevälle sattuu! Kannattaa ennemmin kokeilla ja epäonnistua, kuin olla yrittämättä mitään uutta.
Haastattelu: Ria Korkiakangas
Ilmo Laevuon kuva: Matti Matikainen
Katri Soramäen kuva: Paavo Lehtonen