Pari vuotta sitten lakiasiainjohtajamme Kirsi Salmela esitteli tekijänoikeusjärjestöjen kansainvälisessä tapaamisessa Kopiraittilan pedagogista kokonaisuutta. Tällöin espanjalaisessa sisarjärjestössämme CEDROssa heräsi ajatus täydentää heidän aiemmin toteuttamiaan immateriaalioikeuteen liittyviä hankkeitaan tekijänoikeusoppimateriaalia oppilaitoksiin tarjoavalla Kopiraittilalla.
Myöhemmin Kopiraittilasta löytyvää aineistoa läpikäytiin vielä tarkemmin yhdessä CEDROn kanssa. Samalla tutustuttiin sivuston tekniseen toteutukseen. CEDROn asiantuntijat vakuuttuivat, että sivusto täydentäisi heidän oppilaitoksille suunnattua koulutus- ja materiaalitarjontaansa ja että sivuston voisi toteuttaa myös espanjaksi.
”Kyse ei ollut vain suomen kielen kääntämisestä espanjaksi vaan myös sisällön mukauttamisesta Espanjan lainsäädäntöön, kulttuuriin ja koulutuksen kontekstiin”, kertoo CEDRON markkinointi-, viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden johtaja Carmen Cuartero López.
Espanjassa on neljä virallista kieltä, joita kaikkia käytetään myös opetuksessa. Tästä syystä Aula del Derecho de Autor on käännetty myös katalaaniksi, galegoksi ja baskiksi.
CEDRO on sopinut Kopioston kanssa kuvien ja muun sisällön käyttöoikeuksista ja sivuston espanjalaisen version toteuttamisesta. ”Tämän vuoden alussa käynnistetty projekti on ollut erittäin mielenkiintoinen. Olemme käyneet sisältöjä yhdessä läpi, kun niitä on mukautettu espanjalaiseen lainsäädäntöön ja koulumaailmaan sopivaksi”, Salmela kertoo. Teknisen toteutuksen on tehnyt suomalainen suunnittelu- ja digitoimisto J&Co Digital.
Tavoitteena tekijänoikeustiedon lisääminen
CEDROn tavoitteena on auttaa koulutusyhteisöä ymmärtämään, mitä eri vaihtoehtoja tekijänoikeus tarjoaa suojatun sisällön vastuulliseen käyttöön. Lisäksi halutaan tuoda esiin sitä, miksi tekijänoikeudet ovat tärkeitä. Kopiraittila sopii Cuartero Lópezin mielestä täydellisesti yhteen muiden CEDROn kehittämien koulutusohjelmien kanssa.
”Aivan kuten alkuperäinen Kopiraittila, Aula del Derecho de Autor -sivusto on käyttäjäystävällinen ja erittäin helppo integroida opetukseen”. Se auttaa lisäämään koulujen, opettajien ja kasvatusalan johtajien tietoisuutta tekijänoikeuksista”, Cuartero López sanoo.