”Tästä oli puhetta jo useamman vuoden ajan. Pelastimme käytännössä oman arkistomme jälkipolvien ja toimituksemme käyttöön”, kertoo Karjalaisen toimituspäällikkö Jyrki Utriainen. Sopimuskäytäntö Kopioston kanssa oli hänen mukaansa sujuvaa.
Kaiku-niminen palvelu avattiin joulukuun puolivälissä. Käyttäjiä on tällä hetkellä 1300, jotka ovat pääasiassa lehden ja digilehden kestotilaajia. He saavat 145 vuoden ajalta yhteensä 650 000 sivua luettavaa, jotka ovat käytettävissä kaikissa päätelaitteissa.. Toimitus tekee uutisnostoja arkistosta kaksi kertaa viikossa. Lisäksi muista Pohjoismaista on kuultu ja nähty rohkaisevia esimerkkejä siitä, kuinka digiarkistolla on saatu tukea lehtien markkinointiin.
Kaikun digitaalinen käyttöliittymä on näköislehti, jossa normaalin lehtinäkymän ohella toimii artikkelinäkymä. Uutinen avautuu tekstinä ja kuvina samaan tapaan kuin verkkouutinen näytölle, joka on Utriaisen mukaan puhelinta käyttävälle loistava toiminto. Arkiston uutisia voi hakea päivämäärän tai asiasanan mukaan.
Lehden toimitukselle digitaalinen arkisto on tärkeä. ”Se on lähes ehtymätön aarreaitta vaikkapa pidempien uutisaiheiden seuraamiseen ja taustoittamiseen tai vaikkapa juttuaiheiden etsimiseen ja ideointiin”, Utriainen sanoo. Hänen mukaansa arkiston pelastamisen voi nähdä myös merkittävänä kulttuuritekona.
Palvelu on luonut Karjalaisesta positiivista mielikuvaa, tukenut digitilausten myyntiä ja syventänyt jo olemassa olevien tilaajien suhdetta sanomalehteen. Digitointi on ollut iso ja mielenkiintoinen projekti ja tiivis projektiryhmä oli tärkeä hankkeen edistymisen kannalta. Tehtyjen työtuntien määrää ei tässä projektissa laskettu.
Teksti: Ria Korkiakangas
Kuva: Matti Mäkijärvi