”Dokumentin tekoon on jokin olennainen syy tallentaa todellisuutta: jokin yllättää, on katoamassa tai fiktion keinoin ei pystyttäisi samaan. Fiktiossa taas pääsee syvemmälle yksittäiseen ihmiseen, intiimiyteen nimeämättä ketään”, Selma selittää.
Nuoren miehen kipuilua kuvaava Hölmö nuori sydän tuli elokuvateattereihin viime syksynä ja on kerännyt katsojia hyvin. Kiittäviä arvosteluja enemmän katsojien vaakakupissa painavat tuttujen arviot sekä tietysti teos itsessään. ”Viime kädessä katsojat tekevät elokuvan uudelleen. Se jatkaa elämäänsä, kun tekijä päästää sen käsistään.”
Katsojien näkemyksiä Selma pääsee kuulemaan henkilökohtaisesti kouluihin, joissa hänen Hobbyhorse Revolution -dokumenttiaan käytetään opetuksessa. Parhaan dokumentin Jussin saanut elokuva seuraa kolmea nuorta, joiden elämää keppihevosharrastus on muuttanut ja jotka uskaltavat elää omannäköistään elämää.
Elokuvien teossa AVEKin tuki on tärkeää. Hyvin menestyneiden töiden ansiosta Selmalle ovat tekijänoikeuskorvauksetkin nousseet huomattavaksi osaksi toimeentuloa. ”Tekijänoikeuskorvauksilla on myös henkinen merkitys – niissä näkyy tehdyn työn arvostus. Tuntuu myös hyvältä ja oikeudenmukaiselta, että teoksesta saa korvausta sen käytön mukaan.”
Hölmön nuoren sydämen julkaisun jälkeen on hetki mietiskellä, mitä tekisi seuraavaksi. Selmalla on jotain aihioita, mutta ne eivät ole kovin pitkällä. ”Haluan kuitenkin keskittyä nyt fiktioon ja oppia sitä lisää. Seuraavaksi kuitenkin vaihdan kirjoittamiseen ja ryhdyn työstämään käsikirjoitusta.”
Haastattelu: Anne Hänninen, Cocomms
Kuva: Riitta Supperi