Musiikintekijöitä hankkeessa edustavat tekijänoikeusjärjestöt Suomesta, Saksasta, Ranskasta, Unkarista, Iso-Britanniasta ja Espanjasta. Projekti käynnistyi lokakuussa 2018, ja Suomesta hankkeeseen osallistui Teoston lisäksi Taideyliopisto.
Projektin tavoitteena on tuoda musiikin tekeminen luontevaksi osaksi koulujen musiikinopetusta ja kannustaa opettajia ja oppilaita musiikin luovaan tuottamiseen sekä oman uuden musiikin tekemiseen. Projekti tukee kouluja ja opettajia modernin teknologian sekä digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämisessä opetuksessa. Projekti perustuu Teoston yhteistyökumppanin Ihan Oma Juttu Oy:n kehittämään INTO School -konseptiin (suomeksi Ihan Oma Juttu). Taideyliopiston tutkijat keräävät ja analysoivat piloteista syntyvää tutkimusaineistoa yhteistyössä eurooppalaisen tutkijaryhmän kanssa.
Opettajille järjestettävien workshopien avulla opettajat oppivat käyttämään digitaalisia välineitä musiikin opetuksessa ja musiikin tekemisessä. Oppilaat pääsevät yhteensä 15 pilottikoulussa Saksassa, Ranskassa sekä Suomessa digitaalisten työkalujen avulla itse säveltämään, sanoittamaan, sovittamaan ja tuottamaan oman kappaleensa ideasta valmiiksi tuotokseksi. Musiikintekijät vierailevat innostamassa ja kannustamassa oppilaita biisinteossa ja valmiit kappaleet esitetään koko koululle loppujuhlassa.
Haastattelimme Teoston EU-projektikoordinaattori Heini Räsänen-Eskelistä tarkemmin projektin yksityiskohdista.
Mikä sai Teoston käynnistämään kouluille suunnatun hankkeen musiikin luovan tuottamisen hankkeen?
Teoston tavoitteena on hankkeen avulla tukea uusien musiikintekijäsukupolvien kasvamista ja koulutusta. Tavoitteena on tukea kouluja ja opettajia uuden opetussuunnitelman käyttöönotossa ja modernin teknologian sekä digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämisessä opetuksessa. Hanke kannustaa opettajia ja oppilaita luovaan tekemiseen ja säveltämiseen, jolloin musiikin tunneilla ei keskitytä pelkästään olemassa olevien kappaleiden soittamiseen, vaan luodaan myös omaa uutta musiikkia. Tavoitteena on myös madaltaa kynnystä siihen, miten digitaalisia työkaluja voidaan ottaa opetuksessa käyttöön ja kokeilla uusia oppimisen tapoja.
Miten projektissa mukana olevat musiikintekijät ovat osallistuneet hankkeeseen?
INTO School -metodin kehittäneet ja kouluttajina hankkeessa toimivat Ihan Oma Juttu Oy:n Kari Saarilahti, Janne Hiedanniemi ja Tuomas Hiedanniemi ovat musiikintekijöitä, jotka ovat tehneet musiikkia kotimaisille kärkinimille. Lisäksi pilottikouluissa vierailee musiikintekijä tai artisti innostamassa oppilaita musiikinteossa ja antamassa vinkkejä. Esimerkiksi keväällä 2019 Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa vieraili beatboxaaja ja musiikintuottaja Felix Zenger. Ranskan piloteissa tulee olemaan mukana ranskalaisia musiikintekijöitä.
Mitkä koulut ovat hankkeessa mukana?
Future Songwriting- projektissa tulee olemaan 15 koulua mukana eli 5 koulua Suomesta, 5 Ranskasta ja 5 Saksasta. Kevään 2019 aikana pilottikouluina olivat Suomesta Helsingin-ranskalais-suomalainen koulu ja Santamäen koulu Kempeleestä.
Millä tavoin hanke näkyy konkreettisesti kouluissa? Voiko kuka tahansa koulu osallistua hankkeeseen tai toteuttaa työpajoja/käyttää teknologiaa itsenäisesti?
Mukana olevissa kouluissa järjestetään opettajille koulutuspäiviä, joiden aikana opettajat oppivat käyttämään digitaalisia välineitä musiikinopetuksessa ja musiikintekemisessä. Opettajien lisäksi oppilaat pääsevät pilottikouluissa digitaalisten työkalujen avulla itse säveltämään, sanoittamaan, sovittamaan ja tuottamaan oman kappaleensa ideasta valmiiksi tuotokseksi.
Projektin tuloksena syntyy INTO-konseptiin perustuva oppimateriaali- ja työkalupakki teknologian hyödyntämiseen koulujen musiikinopetuksessa. Materiaalin avulla koulut ja opetusalan toimijat eri maissa voivat hyödyntää hankkeessa tuotettua materiaalia.
Otetaanko oppilaiden kanssa musiikkia luodessa tekijänoikeusasiat esille?
Otetaan kyllä. Pilottien yksi tavoitteista on lisätä sekä opettajien että oppilaiden ymmärrystä musiikkiin liittyvistä tekijänoikeuksista.
Future Songwriting -hanke on EU-laajuinen hanke ja siihen on saatu rahoitusta EU:lta. Eroaako EU-laajuisen hankkeen vetäminen kotimaisesta? Mitkä ovat olleet hankkeen suurimmat haasteet?
EU-hankkeen vetäminen eroaa kyllä kotimaisesta hankkeesta. Hankkeessa mukana olevat partnerit ovat eri puolilla Eurooppaa, projektin työkielenä on englanti ja yhteisiä Skype-kokouksia sopiessa tulee ottaa mm. aikaerot huomioon. Koulupilotteja järjestäessä tulee ottaa myös kunkin maan erot koulujärjestelmän suhteen huomioon sekä kulttuurierot.
Projektissa on mukana myös ulkomaisia tekijänoikeusjärjestöjä Teoston lisäksi. Mikä on heidän roolinsa?
Teoston lisäksi hankkeessa on mukana Unkarista Artisjus ja Ranskasta Sacem. Artisjus vastaa projektissa viestinnästä ja tulosten levittämisestä sekä Unkarissa syksyllä 2019 olevien pienimuotoisten workhopien sekä ministeriövierailun järjestämisestä. Sacemin vastuulla on yhteistyössä Teoston kanssa Ranskan pilottien järjestäminen sekä viestintä projektista Ranskassa.
Millaisia kokemuksia ja palautetta olette saaneet tähän mennessä hankkeesta ulkomailla?
Projektin pilotit Ranskassa ja Saksassa alkavat vasta ensi syksynä, joten kokemusta piloteista ulkomailta ei vielä ole. Projekti on herättänyt sekä kotimaassa että ulkomailla kuitenkin suurta kiinnostusta ja innostusta.
Mitä projektin lopputuotokset ovat?
Projektin tuloksena syntyy monenlaisia asioita. Koulut voivat hyödyntää teknologiaa käyttämällä musiikinopetuksessa eurooppalaista INTO Future Songwriting -nimistä oppimateriaalia ja työkalupakkia. Pilottien aikana oppilaat tekevät monia uusia sävellyksiä. Projektin tarkoitus on myös lisätä musiikkikasvatusta sekä luovien alojen ja tekijänoikeuksien näkyvyyttä.
Eurooppalaiset musiikkipedagogit, musiikinopettajat ja musiikkiteknologian tutkijat luovat projektissa yhteisen verkoston. Evaluaatioraportit ovat saatavissa koulupiloteista Suomessa, Saksassa ja Ranskassa sekä niissä käytetyistä teknologisista ratkaisuista. Tutkijat kirjoittavat projektista akateemisia artikkeleita ja esityksiä konferensseihin, joita pidetään Suomessa, Ranskassa, Saksassa, Unkarissa ja Belgiassa.