Suomen tekijänoikeuslakia muutetaan parhaillaan vastaamaan EU:n direktiiviä tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla. Direktiivin tarkoituksena on luovan alan tekijöiden aseman parantaminen sekä lainsäädännön yhdenmukaistaminen ja päivittäminen digitaalisoituvan yhteiskunnan tarpeisiin. Lakiuudistuksella on vaikutuksensa myös opetukseen.
Teosten vastuullista käyttöä helposti ja kattavasti
Hallituksen esitys tekijänoikeuslain muuttamiseksi helpottaa teosten käyttöä opetuksessa olemassa olevia käyttölupia täydentävällä lainsäännöksellä. Taustalla on direktiivin edellytys siitä, että teosten digitaalinen käyttö on mahdollistettava opetuksen havainnollistamiseen.
Hallituksen esityksessä lähdetään viisaasti siitä, että luvat ovat ensisijaisia teosten käytön mahdollistajia opetuksessa.
Tämä tarkoittaa, että jos teoksen käyttö sisältyy johonkin oppilaitoksille hankittuun käyttölupaan, saisi teosta hyödyntää opetuksessa luvan ehtojen mukaisesti. Esimerkiksi elokuvan esittäminen tai romaanin kappaleen skannaaminen ja jakaminen oppijoille digitaalisella oppimisalustalla olisi sallittua tarjolla olevien käyttölupien puitteissa, kuten nykyisinkin.
82 % suomalaisista on sitä mieltä, että luovan työn tekijöiden tulee saada korvaus teostensa kopioinnista ja käytöstä opetuksessa.
Käyttölupien säilyminen ensisijaisena on opettajille hyvä uutinen, sillä luvat ovat teosten käyttäjälle helpoin ja oikeusvarmin ratkaisu. Opettajan ei tarvitse arvioida teoksen käytön luvallisuutta kussakin opetustilanteessa erikseen. Riittää että hän tietää, minkälaisen käytön luvat kattavat ja toimii sen mukaisesti.
Sopimuslisenssiin pohjautuvat luvat ovat käyttäjän näkökulmasta myös hyvin kattavia. Monet tarjolla olevat teosten käyttöluvat, kuten Kopioston kopiointilupa ja tv-ohjelmien käyttölupa, ovat jo nyt direktiivin edellytystä laajempia.
Lupiin pohjautuva teosten käyttö opetuksessa on hyvä uutinen myös luovalle alalle, sillä siten mahdollistetaan oikeudenmukaiset korvaukset teosten tekijöille. Esimerkiksi Kopioston lupien hinnoittelu pohjautuu tutkimustuloksiin siitä, mitä teoksia opetuksessa käytetään ja missä laajuudessa.
Myös valtaosa suomalaisista (82 %) on sitä mieltä, että luovan työn tekijöiden tulee saada korvaus teostensa kopioinnista ja käytöstä opetuksessa (Tekijänoikeusbarometri 2021).
YouTube-videoiden esittäminen jatkossa mahdollista
Koska direktiivin mukaisesti kaiken tyyppisten teosten digitaalinen käyttö on oltava mahdollista opetuksen havainnollistamiseen, saisi opetuksessa jatkossa käyttää sellaisiakin teoksia, joiden käyttöön ei ole tarjolla lupaa. Tällaisia teoksia ovat esimerkiksi mainosvideot ja monet verkosta löytyvät videot.
Hallituksen esityksen mukaisesti opettaja saisi siis jatkossa esimerkiksi esittää YouTube-videon opetuksen havainnollistamiseksi, vaikka sen käyttöä ei olisikaan sallittu CC-lisenssillä tai muulla tekijänoikeudenhaltijan luvalla.
Lakiesitys tulee hyväksyä esitetyssä muodossa
Jotta kaikkien osapuolten etuja palveleva ja opettajien arkea helpottava ratkaisu voidaan turvata, tulee opetusta koskevat tekijänoikeuslain pykälät (§14 ja §14 a) säätää hallituksen esityksen mukaisesti.
Näin opettajille saadaan kattavat mahdollisuudet käyttää oppimateriaaleja täydentäviä monipuolisia sisältöjä luovan alan tekijöiden ja kustantajien oikeuksia kunnioittaen.
Kirsi Salmela, lakiasiainjohtaja
Kuva: Riitta Supperi