Kopiraittilassa on paljon pelejä ja muuta materiaalia, jota opettajat voivat hyödyntää oppijoiden digitaalisen osaamisen vahvistamisessa. Nämä materiaalit on koottu nyt uudelle Digiosaamisen tavoitteet ‑sivulle. Opetushallitus yhdessä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kanssa julkaisi kesäkuussa 2022 digitaalisen osaamisen kuvaukset, joihin sisältyvät myös tekijänoikeustaidot.
”Uusi sivu helpottaa opettajan työtä ja tarjoaa konkreettisia työkaluja tekijänoikeustaitojen treenaamiseen”, Kopioston lakiasiainjohtaja Kirsi Salmela iloitsee.
Esimerkiksi jokaisella vuosiluokalla esiintyvää tavoitetta lähteiden käytöstä ja viitteiden oikeaoppisesta merkitsemisestä tukevat Kopiraittilasta löytyvät lähdemerkintäharjoitukset ja ‑mallit. Niistä on räätälöity eritasoisia eri luokkatasoille.
7.–9. luokkien digitaalisen osaamisen kuvauksissa mainitaan myös tekijänoikeuksien tunteminen, tekijänoikeuslain noudattaminen ja lain rikkomisen seurausten ymmärtäminen. Tavoitteeseen vastaa muun muassa Kopiraittilan Tekijänoikeuksien jäljillä ‑pakopeli. Yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille suunnatussa pelissä opitaan ymmärtämään ja kunnioittamaan tekijänoikeuksia ongelmanratkaisutaitoja vaativien tehtävien avulla.
Salmelan mukaan tekijänoikeustaidot ovat tärkeä osa oppijoiden digitaalista osaamista ja laajemmin kansalaistaitoja. Teoksessaan Opettajan tekijänoikeuskäsikirja: Selviytymisopas tekijänoikeuksien viidakkoon hän jakaa tekijänoikeuden opettamisen kolmeen teemaan: tekijänoikeuden merkitykseen, omien oikeuksien tunnistamiseen ja vastuulliseen toimintaan.
”Tekijänoikeudet ovat luovan alan perusta, ja ne takaavat luovan alan ammattilaisten mahdollisuudet ansaita tekemällään työllä. On tärkeää, että ymmärrämme omat oikeutemme tekijöinä ja kunnioitamme myös muiden omistajuutta teoksiinsa”, Salmela korostaa.