Vuoden 2023 tekijänoikeuslain osittaisuudistuksen yhteydessä lakiin tehtiin lisäyksiä ja muutoksia, jotka mahdollistavat aiempaa kattavammin erilaisten sisältöjen käytön opetuksessa.
Saman vuoden alussa laajennettiin oppilaitosten käyttölupia: Kopioston kopiointiluvan sallima kopioitavien sivujen määrä kasvoi ja lupa ulottui kattamaan myös maksumuurin takana olevia verkkolehtiä. Tv-ohjelmien käyttölupaan tuli mukaan uusia kanavia sekä suoratoistopalveluita ja Elokuvalisenssi laajeni kattamaan kotimaisia elokuvia.
Opetushallitus ja Kopiosto selvittivät keväällä 2024 opettajien kokemuksia ja tietämystä tekijänoikeuksista, opetuksen käyttöluvista sekä uudesta opetuksen havainnollistamista koskevasta tekijänoikeuslain säännöksestä. Päivitetyn tekijänoikeuslain mukaan teoksesta saa käyttää otteita opetuksen havainnollistamiseen eli opetuksen tukemiseen, rikastuttamiseen tai täydentämiseen, jos teoksen käyttöön ei ole saatavilla lupaa.
Verkkokyselynä ja haastatteluina toteutettu selvitys tehtiin yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Lainsäädäntö ja päivitetyt käyttöluvat vastaavat hyvin opettajien tarpeisiin
Selvitys osoitti, että opettajat kokevat uuden tekijänoikeuslain opetusta koskevan rajoitussäännöksen sekä opetukseen saatavilla olevat käyttöluvat pääosin toimivina. Lain ja käyttölupien tulkintaan liittyy joitakin haasteita, mutta tämä johtuu selvityksen mukaan siitä, että opettajilla on puutteellista tietoa lainmuutoksesta, käyttöluvista ja niiden sisällöstä.
Opettajat kokevat lainmuutoksen kokonaisuutena helpottaneen teosten käyttöä opetuksessa sekä vähentäneen tekijänoikeudellisia haasteita, joita nousi esiin vuosina 2015 ja 2018 toteutetuissa selvityksissä. Opetuksen havainnollistamista koskeva lainmuutos ymmärretään lähtökohtaisesti lainsäätäjän tarkoittamalla tavalla.
Lainsäädäntö ja päivitetyt käyttöluvat vastaavat selvityksen mukaan yhdessä hyvin opettajien tarpeisiin käyttää tekijänoikeudella suojattua aineistoa opetuksessa. Valtaosa opettajien kohtaamista haasteista liittyvät sellaisiin teosten käyttötilanteisiin, jotka jo sisältyvät nykyisiin käyttölupiin tai opetuksen havainnollistamista koskevaan uuteen säännökseen.
Opettajan itse tekemästä materiaalista ei yleensä ole sovittu mitään
Selvityksen mukaan oppilaitoksissa on hyvin vähän yhdessä sovittuja käytänteitä opettajan itse laatiman materiaalin tekemiseen ja jakamiseen muiden opettajien tai oppilaitoksen käyttöön. Itse tehdyn materiaalin tekijänoikeuksista ei myöskään yleensä sovita työnantajan kanssa. Tilanne on sama kaikilla oppilaitosasteilla.
Opettajan itse laatiman materiaalin jakamista koskevat haasteet liittyvät esimerkiksi sallittuihin tapoihin käyttää kollegoiden luomaa opetusmateriaalia, opettajan laatiman materiaalin luvattomaan jakamiseen sekä kysymykseen työsuhteen aikana ja työajalla valmistetun materiaalin tekijänoikeuksista.
Useat vastaajat nostivat tekijänoikeudellisena haasteena esille myös sen, että opettajat eivät lähtökohtaisesti saa korvausta materiaalinsa luovuttamisesta muiden opettajien tai työnantajansa käyttöön. Selvitykseen osallistuneet toivoivat, että mikäli työnantaja edellyttää materiaalin tekemistä ja jakamista, tulisi tästä sopia erikseen ja maksaa asianmukainen korvaus.
Tekijänoikeudellista tiedottamista tehostettava tulevaisuudessa
Selvitykseen vastanneet toivovat tekijänoikeuksien ja käyttölupien tiedottamisen tehostamista erityisesti omissa oppilaitoksissaan.
Selvitys osoitti, että opettajien suurin haaste on tiedonpuute sekä lainsäännöksen että käyttölupien sisällöstä. Siksi tekijänoikeuksista ja opetukseen saatavilla olevista käyttöluvista tiedottamista tulisi edelleen tehostaa yhteistyössä koulutuksenjärjestäjien, tekijänoikeusjärjestöjen sekä Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Useat vastaajat sekä haastatellut koulutuksenjärjestäjien edustajat nostivat ratkaisuksi kaikille opettajille ja varhaiskasvattajille pakollista, säännöllisesti suoritettavaa tekijänoikeuskurssia.
Tietoa siitä, miten teoksia saa käyttää opetuksessa (kopiraittila.fi)
Tekijänoikeudet opetustoiminnassa -selvityksen raportti (pdf)
Selvitys toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin opettajille ja opetusta antaville tutkijoille suunnatulla verkkokyselyllä, joka oli avoinna 18.1.–4.2.2024. Verkkokysely lähetettiin OAJ:n, Professoriliiton ja Tieteentekijöiden jäsenille sekä Kopioston tutkimuspaneelin opettajajäsenille. Lisäksi verkkokyselyn linkkiä jaettiin opetusalan sosiaalisen median verkostoissa. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 677 henkilöä.
Selvityksen toisessa vaiheessa haastateltiin opettajia ja koulutuksenjärjestäjien edustajia eri koulutusasteilta maalis–huhtikuun 2024 aikana. Haastatteluun osallistui yhteensä 24 henkilöä. Haastatteluun kutsutut valikoitiin siten, että he edustivat mahdollisimman laajasti eri koulutusasteita varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin, kertyneitä työskentelyvuosia sekä maantieteellisiä alueita.