Tekoälyn yleistynyt työkäyttö opettajien keskuudessa on herättänyt kysymyksiä oppimateriaalien tekijänoikeuksista. Tekijänoikeus suojaa toisen luomaa sisältöä, mikä tarkoittaa, että sisällön tekijä tai kustantaja saa päättää, syötetäänkö sisältöä tekoälylle.
Tekoälymallit oppivat jatkuvasti lisää, kun käyttäjät syöttävät niille erilaisia sisältöjä. Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho on huolissaan ilmiöstä, jossa opettajat syöttävät tekoälylle tekijänoikeuden suojaamia oppimateriaaleja saadakseen käyttöönsä esimerkiksi oppilaille jaettavia tehtäviä.
”Alkuperäisen oppimateriaalin oikeudenhaltijat eivät saa korvausta työnsä hyödyntämisestä, kun tekoälylle syötetään esimerkiksi otteita oppikirjoista”, Laiho sanoo. Ilmiö voi hänen mukaansa vaikuttaa myös uusien oppimateriaalien tuottamiseen.
”Mikäli tekoälylle syötetään riittävästi hyviä kustannettuja oppimateriaaleja, se kykenee niitä jäljittelemällä tuottamaan varsin uskottavan näköisiä vastaavia materiaaleja. Tällaiset materiaalit voivat viedä markkinat alkuperäisiltä oppimateriaaleilta, jolloin uuden laadukkaan oppimateriaalin tuottaminen ei enää ole kannattavaa.”
Aineiston syöttäminen tekoälylle on kopiointia
Kun tekijänoikeudella suojattua sisältöä syötetään tekoälyohjelmaan, on kyse sellaisesta kopioinnista tai kappaleen valmistamisesta, johon tarvitaan tekijän tai kustantajan lupa. Kopioston kopiointilupa ei kata tällaista teosten käyttöä.
Tekoälysovellukset voivat tuntua hyviltä opetuksen apuvälineiltä esimerkiksi silloin, kun kustantajan oppimateriaalista halutaan laatia koekysymyksiä ja muita tehtäviä tai käännös harvinaiselle vieraalle kielelle. Sovellusten hyödyntäminen tiivistelmien tai mukautettujen tekstien tekemiseen tietoteksteistä tai lehtiartikkeleista saattaa myös houkutella.
Tekoälysovellusten omat käyttöehdot korostavat käyttäjän vastuuta sovellukseen syötetystä sisällöstä. Myös kustantajan oppimateriaalien käyttöehdot kieltävät niiden sisältöjen digitaalisen kopioimisen. Opettajan on siis huolehdittava siitä, ettei hän syötä tekoälylle muiden tekemää oppimateriaalia tai muuta tekijänoikeuden suojaamaa sisältöä ilman tekijältä ja kustantajalta erikseen saatua lupaa.
Tekoäly ei korvaa asiantuntijaa oppimateriaalin tuottamisessa
Kustantajat ymmärtävät tekoälyn hyödyt ja sen roolin opetuksen apuvälineenä. Laiho kuitenkin kehottaa opettajia tekoälyn vastuulliseen käyttöön, jotta oppimiselle ei aiheuteta tulevaisuudessa haittaa.
”Tekoäly kykenee vain jäljittelemään sille syötettyä aineistoa. Sillä ei ole kustantamoiden ja opettajien työryhmistä löytyvää innovatiivisuutta ja pedagogista asiantuntemusta, saati ymmärrystä esimerkiksi sisältöjen asiavirheistä ja vinoumista.”
Lue lisää tekoälystä opetuksessa Kopioston ylläpitämältä Kopiraittila-verkkosivustolta