Kysyimme opettajilta, miten hyvin he kokevat ymmärtävänsä immateriaalioikeudet ja miten niiden opettaminen onnistuu koulujen arjessa. Vastaajista suurin osa kokee tuntevansa tekijänoikeuden sisällön hyvin tai erittäin hyvin (86 %), ja 78 % vastaajista koki osaavansa myös opettaa oppijoille keskeisimmät asiat tekijänoikeudesta.
Tekijänoikeuden lisäksi immateriaalioikeuksiin kuuluvat teollisoikeudet eli tavaramerkit, patentit, hyödyllisyysmalli, mallioikeus ja liikesalaisuus. Teollisoikeuksista tutuin kyselyn vastaajille oli tavaramerkit – kaikista vastaajista 60 % koki ymmärtävänsä tavaramerkkien sisällön erittäin hyvin tai hyvin. Hyödyllisyysmallin osaamisessa tasonsa hyväksi tai erittäin hyväksi arvioineita vastaajia oli puolestaan vähiten (17 %).
Immateriaalioikeuksia opetetaan osana muuta opetusta
Lähes kolmasosa vastaajista kertoi opettavansa immateriaalioikeuksia usean kerran lukuvuodessa osana muuta opetusta tai oppimiskokonaisuutta, ja 25 % kertoi toimivansa näin kerran lukuvuodessa. Muusta opetuksesta erillisenä kokonaisuutena immateriaalioikeuksia opetti vain 5 % vastaajista.
Merkittävin syy immateriaalioikeuksien opettamatta jättämiseen oli se, etteivät vastaajat kokeneet niiden liittyvän opettamaansa aineeseen tai koulutusalaan (82 %).
Valmiista opetusmateriaaleista käytetyimpiä olivat kyselyn mukaan Kopioston ja Kopiraittilan materiaalit (59 %) sekä kustantajan oppimateriaalit (35 %). Valmiiden materiaalien jättämistä pois opetuksesta perusteltiin suurimmaksi osaksi sillä, ettei vastaaja ollut löytänyt sopivaa materiaalia (53 %). 30 % vastaajista oli päätynyt tuottamaan materiaalin itse.
Toiveissa havainnollistavia esimerkkejä nuorten maailmasta
Opetuksen näkökulmasta tärkeimpiä teemoja immateriaalioikeuksissa olivat vastaajien mielestä oppijoiden asennekasvatus eli tekijänoikeuksien kunnioittamisen opettaminen (76 %), käytännön ohjeet muiden tekemien teosten käyttämiseen omissa tuotoksissa (68 %) sekä immateriaalioikeuksien peruskäsitteet ja käytännön esimerkit (66 %).
Avoimissa vastauksissa korostuivat toiveet havainnollistavista esimerkeistä, jotka liittyvät nuorten maailmaan. Helppokäyttöisten ja valmiiden video- tai PowerPoint-materiaalien ohella kannatusta saivat erilaiset pelit ja tietovisat. Yleisesti tärkeänä pidettiin opetusmateriaalien selkeyttä, tiiviyttä ja yksinkertaisuutta.
Kyselyyn vastasi yhteensä 398 opettajaa, joista 49 % oli peruskoulun opettajia ja 40 % toisen asteen opettajia. Vastaajaryhmistä suurimmat olivat äidinkielen ja kirjallisuuden (57 %) sekä matematiikan ja luonnontieteiden (39 %) opettajat. Kysely on osa hanketta, joka liittyy immateriaalioikeuksien opetukseen nuorille (IP Education for Teenagers and Young Adults). Kopiosto, TTVK ja PRH toteuttavat hankkeen yhteistyössä Opetushallituksen kanssa. Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto EUIPO on myöntänyt hankkeelle avustuksen.