Finlands upphovsrättslag ändras som bäst för att motsvara EU:s direktiv om upphovsrätt på den digitala inre marknaden. Syftet med direktivet är att förbättra ställningen för upphovsmännen inom den kreativa branschen samt förenhetliga och uppdatera lagstiftningen för att motsvara behoven i det allt mer digitala samhället. Lagreformen påverkar även undervisningen.
Ansvarsfull användning av verk enkelt och helhetsmässigt
Regeringens proposition om ändring av upphovsrättslagen underlättar användningen av verk i undervisningen genom en lagbestämmelse som kompletterar de existerande användningslicenserna. I bakgrunden ligger direktivets krav på att digital användning av verk ska möjliggöras i illustrativt syfte inom undervisning.
I regeringens proposition utgår man på ett förnuftigt sätt från att licenserna är primära när det gäller att göra det möjligt att använda verk i undervisningen.
Detta innebär att om användningen av ett verk ingår i en licens som en läroanstalt har skaffat, får verket användas i undervisningen i enlighet med villkoren för licensen. Det skulle till exempel vara tillåtet att visa en film för eleverna eller skanna ett stycke ur en roman och dela det med eleverna på en digital lärplattform inom ramarna för de licenser som är tillgängliga, precis som i dag.
Finländarna (82 procent) anser att upphovsmän inom kreativt arbete bör få ersättning när deras verk kopieras och används i undervisningen.
Att användningslicenserna fortsätter att vara primära är en god nyhet för lärarna, eftersom licenserna är den enklaste och rättsligt säkraste lösningen för användare av verk. Läraren behöver inte bedöma om användningen av ett verk är tillåten separat vid varje undervisningstillfälle. Det räcker att hen vet hurdan användning licenserna gäller och agerar enligt det.
Även tillstånd som baserar sig på avtalslicenser är mycket omfattande ur användarens synvinkel. Många av de användningslicenser för verk som är tillgängliga, såsom Kopiostos kopieringslicens och användningslicensen för tv-program, är redan nu mer omfattande än vad direktivet förutsätter.
Att användningen av verk i undervisningen baserar sig på licenser är en god nyhet även för den kreativa branschen, eftersom man på så sätt möjliggör rättvisa ersättningar till verkens upphovsmän. Till exempel Kopiostos prissättning av licenserna baserar sig på forskningsresultat, som visar vilka verk som används i undervisningen och i vilken omfattning.
Även majoriteten av finländarna (82 procent) anser att upphovsmän inom kreativt arbete bör få ersättning när deras verk kopieras och används i undervisningen (Upphovsrättsbarometern 2021).
Framöver möjligt att visa videor på YouTube
Eftersom det enligt direktivet ska vara möjligt att använda alla typer av verk digitalt i illustrativt syfte inom undervisningen, skulle man framöver få använda även sådana verk i undervisningen som det inte finns någon licens för. Sådana verk är till exempel reklamvideor och många videor som finns på nätet.
Enligt regeringens proposition skulle därför en lärare framöver få till exempel visa en YouTube-video i illustrativt syfte i undervisningen, även om användningen av videon inte skulle vara tillåten med CC-licens eller något annat tillstånd av rättighetsinnehavaren.
Lagförslaget bör godkännas i den form det lagts fram
För att en lösning som betjänar alla parters intressen och underlättar lärarnas vardag ska kunna garanteras, bör de paragrafer i upphovsrättslagen som gäller undervisning (14 § och 14 a §) utformas i enlighet med regeringens proposition.
På så sätt kan lärarna få breda möjligheter att använda mångsidigt innehåll som kompletterar undervisningsmaterialen och samtidigt respektera rättigheterna för upphovsmännen och förläggarna inom den kreativa branschen.
Kirsi Salmela, direktör, juridiska tjänster, Kopiosto
Foto: Riitta Supperi