Företagets kopieringslicens möjliggör laglig användning av verken till exempel när
- företagets anställda kopierar och bifogar upphovsrättsskyddade texter och bilder till sina egna dokument och presentationsmaterial
- man för arbetsbruk upptar en artikel på internet till smarttelefonen, tabletten, datorn eller företagets server
- tidningsartiklar delas digitalt bland arbetskamraterna, till exempel per e-post, på intranätet eller Teams
- upphovsrättsskyddade texter och bilder visas vid företagets interna webbmöten
- fotografier eller ritningar inkluderas i PowerPoint-presentationen som används internt av företaget
- forskningsrapporter som laddas ner från webben skrivs ut till en själv för arbetsbruk för att läsas senare
- sammandrag av tidningsartiklar som gäller intressanta ämnen delas ut till kollegor
För användning av verk i företagets externa kommunikation krävs upphovspersonens och förläggarens tillstånd. Om ditt företag ordnar utbildning eller konsultering för kunder eller andra utomstående parter, kan ni skaffa en separat kopieringslicens för utbildnings- och konsulteringsverksamhet.
Se videon om kopieringslicens för företag (1 min)
Hur man skaffar licensen?
Varje företag skaffar kopieringslicensen för sig. Om ditt företag har flera verksamhetsställen och ert koncern består av flera företag, kan licensen skaffas centraliserat eller separat för varje verksamhetsställe eller dotterbolag. Om du vill beställa licensen centraliserat till flera verksamhetsställen eller alla företag som hör till koncernen, bör alla verksamhetsställen och dotterbolag som omfattas av licensen nämnas i beställningen. Priset på kopieringslicensen för företag bestäms på basis av branschklass. Du kan kontrollera ditt företags branschklass på www.ytj.fi/sv/.
Licenstjänst för företag som förnyar licensen