Vi vill vara ansvarsfulla i både ord och handling. I enlighet med våra värderingar agerar vi öppet, modigt och tillsammans för det kreativa arbetet. Vårt ansvarsprogram sträcker sig fram till år 2030. Vår första ansvarsrapport publiceras år 2025.
En rättvis och transparent samarbetspartner
Vi är en pålitlig samarbetspartner för både proffs inom den kreativa branschen och användare av verk. Vi påverkar i samhället genom samarbete med andra berörda parter och genom att lyssna på dem.
Vi har som mål att utveckla transparensen i vår verksamhet och kommunicera öppet om vår verksamhet. Vi uppdaterade vår kommunikationsstrategi i början av 2024, och vi utarbetar en riktad kommunikationsplan för varje berörd part. Vi har gjort AVEK:s stödbeslutsprocesser mer transparenta genom att förklara dem på vår webbplats.
Vi vill säkerställa en utmärkt kundupplevelse. I vår strävan efter detta gör vi först kundenkäter för att utreda våra olika kundgruppers upplevelser. År 2024 gjorde vi en enkät bland yrkespersoner inom av-branschen som får ersättningar direkt från oss. 91 procent av dem som svarade på enkäten var ganska eller mycket nöjda med vår kundservice (n = 925).
Vi ber också regelbundet våra 45 medlemsorganisationer om respons. Vi hoppas kunna vara ett exempel för våra medlemsorganisationer i fråga om ansvarsfullhet. Vi presenterade vårt ansvarsprogram vid Kopiostos höstmöte 2023.
Ansvarsfull användare av tillgångar
Vi använder och placerar våra tillgångar på ett ansvarsfullt sätt. Vi förutsätter ansvarsfull användning av upphovsrättsmedel även av våra medlemsorganisationer och AVEK:s stödtagare.
Vi avräknar ersättningar enligt de principer som vi avtalat om med våra medlemsorganisationer så att de effektivt kan fördelas vidare. Vi vägleder också våra medlemsorganisationer i hur upphovsrättsmedlen kan användas på ett ansvarsfullt sätt. Organisationerna får använda upphovsrättsersättningar till stipendier, studieresor, priser, utbildning och rådgivningstjänster för yrkespersoner inom den bransch de representerar. Vi introducerar regelbundet nya anställda i medlemsorganisationerna till Kopiostos rutiner och håller direkt kontakt med organisationerna. Vi följer upp användningen av de medel som vi avräknat till organisationerna genom årliga användningsutredningar.
Vi har som mål att även framöver definiera hur produktioner som får stöd från AVEK rapporterar om förverkligandet av ansvarsfullhet.
Vi placerar och använder tillgångar på ett ansvarsfullt sätt. Vi övervakar aktivt ansvarsfullheten i Kopiostos placeringsverksamhet genom våra kapitalförvaltares ESG-rapportering. År 2024 ordnade vi ett diskussionsmöte för vår styrelse gällande vidareutveckling av ansvarsfullheten i placeringsverksamheten.
Ansvarsfull användning av tillgångar innebär planering och effektivitet. Vi utnyttjar möjligheter att effektivisera vår verksamhet med hjälp av automatisering och artificiell intelligens. År 2023 utarbetade vi interna anvisningar för hur vi inom Kopiosto kan använda AI för att effektivisera vårt arbete med respekt för den kreativa branschen. Hela vår personal har uppmuntrats att bekanta sig med AI:ns möjligheter på en praktisk nivå. För detta ändamål har vi bland annat skaffat Copilot-licenser.
En välmående och kunnig arbetsgemenskap
Verksamhetskulturen hos Kopiosto är trivsam, trygg och uppmuntrar till utveckling. Vi bygger den tillsammans med hjälp av gott ledarskap och systematisk kommunikation inom arbetsgemenskapen.
Vi vill stödja våra anställdas helhetsmässiga välbefinnande. År 2023 genomförde vi en enkät om välbefinnande i arbetet bland personalen. Det fanns mycket positivt i resultaten: Kopiostos personal upplever att arbetets målsättningar är tydliga och meningsfulla. De upplever också att de får delta tillräckligt i uppställandet av mål. Kopiostos anställda är i huvudsak nöjda med hybridarbetet, och satsningarna på välbefinnande i arbetet uppskattas. 80 procent av dem som svarade skulle rekommendera Kopiosto som arbetsgivare.
Resultaten av enkäten om välbefinnande i arbetet pekade också på några utvecklingsområden. Framöver vill vi förtydliga den interna roll- och ansvarsfördelningen samt förbättra vår responskultur och möjligheterna att tryggt lyfta fram missförhållanden. Vi vill också förbättra och utveckla den kundupplevelse som vi erbjuder.
Vi främjar jämlikheten i vår arbetsgemenskap och förebygger diskriminering. Vårt mål är att var och en ska kunna vara sig själv hos oss. Under Kopiosto-dagen för personalen hösten 2023 ordnade vi utbildning om mångfald samt jämlikhet och icke-diskriminering. År 2024 skrev vi också ner spelregler för vår verksamhetskultur som vi utarbetat tillsammans.
Vi vill utveckla personalledningen. År 2024 utvärderar vi HR-funktionens organisation hos Kopiosto och fattar beslut om fortsättningen utifrån utredningen. Vi vill också hålla personalens kunnande uppdaterat. Vi gör upp en plan för hur kompetensutvecklingen bland personalen ska följas upp.
Med sikte på koldioxidneutralitet
Vi minimerar de negativa miljöeffekterna av vår verksamhet. Vi strävar efter koldioxidneutralitet.
Vårt mål är att vara koldioxidneutrala senast 2030. Vi minskar utsläppen från våra lokaler och arbetsresor samt gör ansvarsfulla upphandlingar. Vi minskar matsvinnet och väljer gärna vegetariska alternativ i våra serveringar.
Kopiosto har varit ett Green Office-kontor sedan slutet av 2020. Vi klarade vår senaste Green Office-granskning i början av 2024. Nu vill vi effektivisera vår Green Office-rapportering och beräkna Kopiostos koldioxidavtryck. Vi arbetar just nu för att se till att vi på ett effektivt sätt kan rapportera de data som behövs för att beräkna vårt koldioxidavtryck.
Vi strävar själva aktivt efter att bidra till att en del internationella möten ordnas på distans. Ofta är det ändå nödvändigt att vara på plats. Vi har beslutat att börja kompensera Kopiostos flygresor. Vi kompenserar våra utsläpp från flygresor i slutet av 2024 genom att återställa våtmarker.
Regelbunden rapportering
Vår första ansvarsrapport publiceras år 2025, och därefter publiceras rapporter vartannat år.
Verksamheten inom upphovsrättsorganisationer såsom Kopiosto styrs av lagen om kollektiv förvaltning av upphovsrätt. Dess mål är att främja öppenheten i förvaltningen av upphovsrätt och god förvaltningssed. Till de skyldigheter som lagen fastställer hör en årlig öppenhetsrapport. Dess syfte är att öka öppenheten och transparensen i fråga om Kopiostos verksamhet och ekonomiska nyckeltal. Öppenhetsrapporterna finns på finska längst ner på sidan Verksamhet.
Varje år publicerar vi också den verkställande direktörens översikt över föregående års verksamhet samt höjdpunkter från det senaste året och en kortfattad översikt över ekonomin. Läs vår rapport från 2023.