Under de senaste veckorna har signaler tagits emot från beslutsfattare som lovar bättre för den kreativa branschen på både kort och lång sikt. Lösningarna inkluderar förslaget från en arbetsgrupp som inrättats av utbildnings- och kulturministeriet om en exitplan för evenemang samt finansutskottets motion för att korrigera arbetslöshetstryggheten för personer som arbetar inom den kreativa branschen. De önskade två procenten av EU:s återhämtningsmedel som tilldelas för kultur avsätts för distribution genom Finlands program för hållbar tillväxt.
Samtidigt som nya lösningar utvecklas för att trygga framtiden för den kreativa branschen måste man också ta hand om de befintliga. Branschrelevant upphovsrättslagstiftning måste uppdateras för att tillgodose de aktuella behoven och en väl fungerande modell för kompensationsavgiften måste bibehållas.
Bakom den kreativa ekonomin finns upphovsrätt
Upphovsrätt möjliggör att man kan försörja sig på kreativt arbete och bedriva affärsverksamhet. Upphovsrätten, som skyddar resultatet av kreativt arbete, är en av hörnstenarna i den kreativa ekonomin. Det är därför viktigt att den kreativa branschen stöds av en välfungerande och uppdaterad upphovsrättslagstiftning. Utan den skulle de experter inom den kreativa branschen som arbetar inom kultur, kommunikation och underhållning vara i en betydligt sämre position.
Som bäst kan en reform av upphovsrättslagen ge branschen som ödelagts av coronan tillit och hopp för framtiden.
En uppdatering av upphovsrättslagen förbereds för närvarande av tjänstemän. Reformen tar hänsyn till EU:s direktiv om upphovsrätt och närstående rättigheter på marknaden för digitalt innehåll, som antogs 2019. Syftet med direktivet är att modernisera EU-staternas lagstiftning för att motsvara nya användningssätt och användningsbehov, förbättra rättsinnehavarnas ställning i onlinemiljön och säkerställa jämlika verksamhetsmöjligheter på den digitala marknaden i EU.
Som bäst kan en reform av Finlands upphovsrättslag ge branschen som ödelagts av coronan tillit och hopp för framtiden. Lagstiftaren kan för sin del göra att det är möjligt att leva på kreativt arbete också i framtidens Finland.
Förverkligandet av detta kräver emellertid att majoriteten av ett väl förberett EU-direktiv ordagrant införlivas i Finlands lag. När det finns möjligheter att välja, bör avtalet om upphovsrätt registreras i lagen istället för att begränsas.
Kompensationsavgiften för privat kopiering stöder kreativt arbete
När beslutsfattare fattar beslut om coronastöd och andra stödåtgärder för kulturbranschen, är det bra att komma ihåg de medel som redan är kanaliserade till den kreativa branschen. Om de inte tas om hand, kommer vi att hamna i en situation där nya miljoner riktas till branschen, medan de befintliga beskärs.
Kompensationsavgiften är ett direkt stöd till branschen. Dessutom skapar stöd för nya verk arbetsmöjligheter för experter inom den kreativa branschen och diversifierar utbudet av kulturellt innehåll.
Kompensationsavgiften är den kompensation till rättsinnehavare som krävs enligt lag för att deras verk kopieras för privat bruk. På den nuvarande nivån är ersättningen 11 miljoner euro per år. Pengarna som betalas från statsbudgeten riktas till den kreativa branschen, genom t.ex. upphovsrättsorganisationer.
2020 fick Kopiosto 5,7 miljoner euro att dela ut i kompensationsavgifter för privat lagring av audiovisuella verk. Vi betalade 3,1 miljoner euro av detta belopp direkt till audiovisuella upphovsmän och artister. Varje år tar cirka 6 500 personer inom kreativt arbete emot dessa betalningar från Kopiosto.
Genom AVEK, ett center för befrämjande av audiovisuell kultur som vi är en del av, riktade vi 2,6 miljoner euro för att stödja en mångsidig inhemsk kultur. Varje år möjliggör AVEK med dessa subventioner skapandet av mer än 140 nya filmer och mediekonstverk.
Verk som gjordes i fjol med stöd från AVEK var till exempel Virpi Suutaris regisserade Aalto-dokumenten Antti Holmas kortfilm Kill Anneli samt Maija Blåfields belönade experimentella dokument The Fantastic.
Faktum är att kompensationsavgiften inte bara är den ersättning som hör till upphovsmannen för användningen av hens verk, utan också direkt stöd till branschen. Dessutom skapar stöd för nya verk arbetsmöjligheter för experter inom den kreativa branschen, tillåter nya talanger att komma in i branschen och diversifierar utbudet av kulturellt innehåll.
Jag påminner beslutsfattarna: Låt oss behålla en ansvarsfull utveckling av den viktigaste lagstiftningen inom den kreativa branschen, samt upprätthållandet av befintliga, välfungerande stödsystem som involveras i långsiktiga lösningar till stöd för kulturen.
– Valtteri Niiranen, Kopiostos vd
Bild: Riitta Supperi