Under det senaste året har Konsta Punkka haft tid vara i sin bransch ett tag. Naturfotografen som har sett världen har under coronapandemin fotograferat främst i Finland och övriga Norden. Eftersom brådskan har minskat har det funnits tid att fokusera på ett långsiktigt projekt – att fotografera djur i stadsmiljö.
Betongdjungeln är full av djur, men det är inte lätt att fotografera dem i deras livsmiljö, under gatubelysning. Processen fascinerar Punkka.
”I en stad försöker jag först på syn på djuren på natten. De kan vanligtvis följas på nära håll med cykel eller till fots, eftersom de till en del är vana vid människor och de inte nödvändigtvis springer iväg omedelbart. Om jag lyckas följa samma djur i flera dagar kan jag kartlägga djurets livsmiljö eller hitta deras bo. Efter det blir det lättare att ta bilder.”
När du tillbringar en vecka med samma djur kan du skapa en berättelse om det genom bilder. Punkka föreställer sig de bilder han sedan försöker ta.
”När du lyckas med det är känslan fantastisk.”
I framtiden är planen att fotografera djur i även i världens största miljonstäder.
”För ett par år sedan kunde jag fotografera tvättbjörnar i New York. Efter det tyckte jag att det skulle vara kul att fotografera med samma koncept också på andra ställen.”
Min passion gjorde mig till fotograf
Konsta Punkkas bilder av rävar, ekorrar och spektakulära landskap är bekanta för många, särskilt från sociala medier. På Instagram är Punkka en av de mest kända finländarna: han har mer än 1,3 miljoner följare. Den imponerande publikmängden är resultatet av en hängivenhet till något som han brunnit för att göra.
”Jag har alltid känt en stor passion för fotografering. Jag blev redan från början beroende av känslan av välbefinnande som skapades av att ta en lyckad bild.”
Fotograferingen förde mig med sig, och snart började fritidsintresset ta form som en dröm om att fotografera yrkesmässigt. Punkka kommer ihåg att han hörde tvivel om huruvida man kan göra naturfotografering till ett yrke för sig. Han insåg själv att det kan vara svårt att försörja sig på den kreativa branschen, men risken var värd att ta. Nu beskriver Punkka sig leva sin dröm.
”När det gäller pengar tänkte jag att så länge som jag klarar mig på det. För mig har de viktigaste mätarna alltid varit lycka och vilka saker du kan uppleva.”
Naturen är nära
Om den exceptionella världssituationen har lett Punkka ännu mer till den närliggande naturen, har det gjort detsamma för andra finländare. Vandringsleder, strandpromenader, nationalparker, öar och klippor blev bekanta för många förra året. Även element som är bekanta i staden kunde väcka ett nytt intresse. Den snöiga vintern gjorde att finländarna åkte skidor, besökte skogar och andra platser i närmiljön.
”Det har varit fantastiskt att se hur folks relation till naturen har förändrats”, konstaterar Punkka, som har trivts i naturen hela sitt liv.
”När det inte har funnits någon åtkomst till världen har människor märkt att ’wow, det finns en snygg klippa där på bakgården, och jag har aldrig varit där’. Och sedan får de en fin upplevelse därifrån.”
”Den svåraste delen är att gå ut i naturen, men när du väl kommer dit är det trevligt att vara där.”
Också med tanke på sina yngre kollegor och naturfotografer som börjar sin karriär, ser att lära känna den närliggande naturen som en möjlighet.
”Speciellt unga fotografer retar sig över att de inte har råd att åka långt hemifrån, till Afrika eller Lappland. Med mitt eget arbete vill jag föra fram till dem, att natur och djur också finns alldeles här i närheten.”
Sociala medier ger möjligheter för upphovsmän
Trots den stora publiken anser Punkka inte att han är en påverkare i sociala medier. Framför allt är sociala medier en kanal för honom att presentera sina verk, och därmed också arbetserbjudanden.
”Instagram är för mig som fotograf och konstnär, en plats där jag kan presentera min portfolio för folk. Där publicerar jag de spår som det arbete jag älskar lämnar. När publiken är stor sprids bilderna väldigt vitt. ”
En självlärd fotograf som blivit professionell genom sociala medier har också stött på kritik. Punkka har inte gått någon konstskola eller deltagit i naturfototävlingar, men har uppnått en publik och en etablerad position genom att publicera sina verk på nätet.
”Världen förändras. Nya vindar kommer alltid med kritik, vilket naturligtvis också är bra.”
Punkka tycker att det är en fin sak, att sänkningen av publikationströskeln i och med internet och sociala medier har brutit den gammalmodiga ramen för konstnärer. Man kan allt oftare utvecklas till att bli professionell utan att gå de traditionella vägarna.
”Numera betyder själva verken mer än vilka personer konstnären känner. Det ger alla en jämnare utgångspunkt.”
I sociala medier får man dock vara noga med bland annat upphovsrätt. ”Man måste hålla koll på hur och var bilderna används. Det är viktigt att man betalar en lämplig ersättning för användningen av bilder och verk.
Text: Leo Taanila
Bilder: Riitta Supperi